شناسهٔ خبر: 16018 - سرویس دیگر رسانه ها

تاکید قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل بر توسعه دیپلماسی علم و فناوری

قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری‎های علمی - بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توسعه دیپلماسی علم و فناوری را بستر حضور قدرتمند در جامعه بین الملل عنوان کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ حسین سالار آملی که در دومین نشست مشورتی طرح های توسعه همکاریهای آموزشی بین المللی «ایکاد» و توسعه همکاری های تحقیقاتی کاربردی بین المللی «ایکارد» سخن می گفت، افزود: شرط حضور قدرتمند در جامعه بین المللی، حضور قدرتمند در روندها، هنجارها و قوانین بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

این نشست با حضور نمایندگان ۲۳ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور برگزار شد.

وی افزود: اگر ما بخواهیم در هنجارسازی بین المللی حضور داشته باشیم باید به صورت جدی به توسعه دیپلماسی علم و فناوری بیندیشیم و با توجه به اینکه آموزش عالی، دانشگاهها و مراکز پژوهشی عهده دار این بخش هستند افزایش کیفی سطح علمی دانشگاهها و تعامل آنان با دنیای خارج اهمیتی مضاعف می یابد.

رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی با اشاره به دو طرح مهم ایکاد(توسعه همکاریهای آموزشی بین المللی) و ایکارد (طرح توسعه همکاری های تحقیقاتی کاربردی بین المللی) اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مدت ها قبل دیپلماسی علم و فناوری را مطرح کردند و حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست داووس در ژانویه ۲۰۱۴ نیز گفتند که اقتصاد ایران باید در بین ۱۰ اقتصاد برتر دنیا باشد که بدون برون نگری و استفاده از ظرفیت های بین المللی امکان تحقق این امر وجود ندارد.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل اظهار داشت: دانشگاه ها با طرح های ایکاد و ایکارد می توانند از ظرفیت های خوب بین المللی استفاده کنند تا ضمن افزایش کیفی سطح دانشگاهها به گسترش تعاملات بین المللی کمک کرده و شرایط حضور ایران در هنجار سازمانی بین المللی را فراهم کنند.