شناسهٔ خبر: 16487 - سرویس دیگر رسانه ها

خوانش‌های آنتیگونه به خانه هنرمندان رسید

کارگاه «هشت خوانش از آنتیگونه» در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این کارگاه خوانش‌های هگل، هایدگر، لاکان، ژیژک، باتلر و چند اندیشمند دیگر، از نمایشنامه مشهور سوفوکلس تدریس می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران کارگاه «هشت خوانش از آنتیگونه» را با تدریس ارسلان ریحان‌زاده برگزار می‌کند. ثبت نام در این کارگاه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و مهلت ثبت‌نام تا هفته آینده، 12 خرداد 1393 در نظر گرفته شده است

ریحان زاده درباره این کارگاه به روابط عمومی خانه هنرمندان گفت: «در این سلسله درس‌گفتارها قرار بر آن است که با تمرکز بر یکی از مهم‌ترین تراژدی‌های همه‌ ادوار تاریخ ــ یعنی تراژدی «آنتیگونه» اثر سوفوکلس ــ به خوانش‌های نظری درخشانی که تاکنون گفتارهای فلسفی و روانکاوی از این تراژدی به دست داده‌‌اند بپردازیم و پیوند فلسفه و روانکاوی با تراژدی را مورد تأمل قرار دهیم. بدون هیچ ادعایی سعی بر آن بوده است که مهم‌ترین خوانش‌هایی که تاکنون از این تراژدی صورت پذیرفته همچون خوانش هگل، هایدگر، لاکان، باتلر، زوپانچیچ، ژیژک و کوپژک را محور قرار دهیم.» 

آنتیگونه یکی از چهره‌های اساطیری یونان باستان، فرزند ادیپ و ژوکاسته است. تراژدی «آنتیگونه» یکی از سه‌گانه «افسانه‌های تبای» اثر سوفوکلس است. نخستین تراژدی این سه‌گانه «ادیپ شهریار»، دومین آن «ادیپوس در کلنوس» و در نهایت سومین آن «آنتیگونه» است. این سه اثر در یک مجلد با ترجمه زنده‌یاد شاهرخ مسکوب از سوی انتشارات خوارزمی منتشر شده است

داستان تراژدی آنتیگونه به این شرح است:‌ «ادیپ شاه پس از آن‌که پی برد نتوانسته از سرنوشتش فرار کند، از قدرت کناره‌گیری کرد و با کور کردن خود به کلنوس رفت. فرزندان ادیپ از ژوکاست، پولونیکس، اتئوکلس و آنتیگونه هستند که پولونیکس و اتئوکلس در جنگ مخالفان هفتگانه تب هم‌دیگر را می‌کشند. کرئون پادشاه جدید تب تدفین پولونیکس را به جرم خیانت ممنوع می‌کند، اما آنتیگونه از این فرمان سرمی‌پیچید و برادرش را به خاک می‌سپارد و در نهایت به دستور کرئون زنده به گور می‌شود.» 

سوفوکلس، یکی از سه تراژدی‌نویس مشهور یونان باستان است. ایسخیلوس و اوریپیدس دیگر تراژدی‌نویسان این عصر هستند

سوفوکلس 123 نمایشنامه در طول دوران زندگی خود نوشته که از آن تعداد فقط هفت اثر بطور کامل باقی مانده است که عنوان آن‌ها عبارت‌اند از: آژاکس، آنتیگونه، زنان تراخیس، ادیپوس شهریار، فیلوکتتیس و ادیپوس در کلنوس.

کارگاه «هشت خوانش از آنتیگونه» از  12 خرداد، هر هفته دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 به مدت هشت جلسه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان تشکیل خواهد شد. خانه هنرمندان در تهران، خیابان طالقانی، خیابان سیدعباس موسوی، باغ هنر واقع است.