شناسهٔ خبر: 16584 - سرویس دیگر رسانه ها

فعالیت بیشتر هیأت‌های انضباطی استاد و دانشجو برای برخورد با تخلفات پایان‌نامه‌ها

معاون حقوقی وزارت علوم اعلام کرد که هیأتهای انضباطی استادان و دانشجویان در خصوص برخورد با تخلفات پایان نامه ها، فعالتر و حساستر می شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سعدالله نصیری قیداری با بیان اینکه وزارت علوم دولت یازدهم به جلوگیری از بروز تخلفات در پایان نامه های دانشجویی بها می دهد، درباره علت بروز این موارد در دانشگاهها، گفت: در کنار توسعه دانشگاهها طبیعی است که با گسترش جمعیت دانشجویی میزان تخلفات علمی هم افزایش یابد؛ بنابراین لازم است در این زمینه نظارتهایی بر تخلفات صورت گیرد و برخوردهای قانونی اعمال شود. این یک واقعیت است که وقتی جمعیت دانشجویی ۲۵ برابر می شود این قبیل تخلفات هم افزایش می یابد.

نصیری گفت: بخشی از این تخلفات را می توان با تصویب قوانین لازم در مجلس و بخشی دیگر را را استفاده از قوانین موجود مدیریت کرد. حساسیت وزارت علوم بر این موارد طی ماههای اخیر افزایش یافته و معاونت حقوقی این وزارتخانه در دفتر لوایح و تنقیح قوانین اقدامات مناسبی انجام داده است.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، به دانشگاههای کشور تاکید شده که در هیأتهای تخلفات و هیأتهای انضباطی استادان و دانشجویان، بررسی این موارد حساس تر شود و هیأت ها در این زمینه فعالیتهای بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه لازم است در زمینه این قبیل تخلفات بر استانداردها پافشاری و نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای غیردولتی و دولتی همچنین مراکز پیام نور به حد معقول برسد، خاطرنشان کرد: وقتی استادی مجبور می شود یا تمایل دارد تعداد زیادی دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری بپذیرد، فرصتی برای رسیدگی و سرپرستی تعداد زیادی از پایان نامه ها و رساله ها را ندارد و دانشجویان به دلیل کمبود وقت استاد، ناچار به مراکز تهیه پایان نامه مراجعه می کنند.

نصیری قیداری با اشاره به یک سری راه حلهای کوتاه مدت و بلند مدت در این زمینه، اظهار داشت: لازم است پارامترهای مختلفی در دراز مدت برای عدم بروز این تخلفات در نظر گرفته شود، البته لازم است از بخش خصوصی حمایت معنوی توسط دولت صورت گیرد و سایر نهادهای نظارتی هم وظایف خود را به خوبی انجام دهند.