شناسهٔ خبر: 16597 - سرویس دیگر رسانه ها

افتتاح نمایشگاه «رنگ‌ها و صداها» از ترکیه در موسسه صبا

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «رنگ‌ها و صداها» از ترکیه بر تعامل هر چه بیشتر و تمرکز بر روی نقاط اشتراک فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه تاکید شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم افتتاحیه «رنگ‌ها و صداها از ترکیه» با حضور شمار زیادی از علاقه‌مندان، مسئولان و هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای عصر روز دوشنبه پنجم خردادماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. 

در این رویداد فرهنگی که به مرور آثار هنری ترکیه در قالب هنرهای تجسمی، موسیقی، فیلم و... می‌پردازند آثار هنری این کشور همسایه و مسلمان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «رنگ‌ها و صداها» از ترکیه امید سایدین سفیر کشور ترکیه در ایران با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف دارای اشتراکات بسیاری از جمله اشتراکات فرهنگی و هنری هستند. 

او ادامه داد: ایران و ترکیه میراث‌دار یک حوزه تمدن مشترک و با ارزشند که می‌توانند در کنار یکدیگر قله‌های رفیعی در عرصه‌های مختلف دست یابند. 

سفیر کشور ترکیه در ایران با تاکید بر اینکه همواره آثار هنری هنرمندان ایرانی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: آثار هنرمندان ایرانی در کشور ترکیه همواره مورد توجه قرار می‌گیرد و با اشتیاق فراوانی دنبال می‌شود. 

سایدین تصریح کرد: جهان آینده جهانی است که در اختیار حوزه تمدنی دو کشور ایران و ترکیه خواهد بود و از طریق هنر و فرهنگ و تعامل این دو قلمرو می‌توانند به اوج خود دست یابند. 

او با بیان اینکه مسیر آینده با تمرکز بر روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری روشن خواهد بود، گفت: هر چه دو کشور ایران و ترکیه روابط مستحکم‌تر و نزدیکتری با هم داشته باشند آینده روشنی پیش روی آنها خواهد بود. امیدوارم بتوانیم رابطه ترکیه و ایران را هر چه بیشتر مستحکم نماییم. 

در بخش دیگری از این مراسم مسعود ناصری رئیس مجموعه فرهنگی هنری صبا گفت: همجواری و ارتباط دو کشور ایران و ترکیه می‌تواند تاثیر بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و هنری داشته باشد. 

وی افزود: ما همواره از حرکت‌های فرهنگی و هنری و ارتباط هر چه بیشتر میان دو کشور همسایه و دوست ایران استقبال می‌کنیم.

ناصری خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا اشتراکات فرهنگی و هنری بیشتری را بین ایران و ترکیه ایجاد کنیم.

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه «رنگ‌ها و صداها از ترکیه» محیط طباطبابی معاون سازمان بین‌المللی موزه‌ها اظهار کرد: یکی از نقاط مهم اشتراک بین کشورها فرهنگ و هنر است. 

او ادامه داد: اشتراکات فرهنگی و هنری باید بین کشورهای مختلف بخصوص همسایگان گسترش یابد. ایران و ترکیه نیز دارای اشتراکات زیادی در بخش‌های فرهنگی و هنری هستند. 

طباطبایی اضافه کرد: باید تلاش کنیم تعامل بین ایران و ترکیه هر چه بیشتر شود و ارتباطات فرهنگی بین هنرمندان و اهالی فرهنگی و هنری ایران و ترکیه صمیمی‌تر و بیشتر شود. 

در این مراسم همچنین چهره‌های دیگری مانند پروفسور حیاتی‌دورلی، رئیس بنیاد یونس‌امره و همچنین شماری از هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای حضور داشتند. 

به گزارش تسنیم، رویداد فرهنگی و هنری «رنگ‌ها و صداها از ترکیه» با برگزاری کنسرت‌، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، سخنرانی‌های مختلف و همچنین نمایش فیلم ادامه پیدا خواهد کرد.

در نمایشگاه موسسه فرهنگی و هنری صبا آثاری از حسن آیجین (کاریکاتوریست) و سیاح عالم و علیا چلبی (مینیاتوریسم، تذهیب‌کار و خوشنویس) به نمایش درمی‌آید.