شناسهٔ خبر: 16957 - سرویس دیگر رسانه ها

فنایی‎اشکوری:صداقت رکن اساسی در اخلاق مورد نظر امام خمینی(ره) است

یک عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه در اخلاق مورد نظر امام(ره)، صداقت، رکن اساسی است، گفت: اهداف دنیوی نباید برای فعالیت سیاسی انگیزه باشند، یعنی اگر رسیدن به پست، مقام، شهرت و ثروت و هر چیز غیرالهی انگیزه برای رسیدن به قدرت یا رسیدن به هدفی در تفکر اخلاق امام خمینی(ره) باشد، مردود است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد ویژگیهای اخلاق سیاسی حضرت امام خمینی(ره) گفت: اخلاق سیاسی، جزئی از اخلاق به طور کلی است و تفکر و نظام اخلاقی امام خمینی(ره) همان نظام اخلاقی اسلامی است که در آن رعایت حقوق مردم، احترام مردم در طول رعایت حقوق الهی و بندگی خداوند قرار دارد و از قداست برخوردار است.

وی افزود: در اخلاق سیاسی به خصوص هر دو جنبه مد نظر است یعنی هم پای خداوند و هم پای مردم در میان است. هم حقوق مردم باید مدنظر باشد و هم تکالیف شرعی و الهی وجود دارد که البته اینها از هم جدا نیستند.

فنایی اشکوری در ادامه سخنانش اظهار داشت: یک ویژگی برجسته در اخلاق دینی که مظهر آن در زمان ما حضرت امام خمینی(ره) بود، این است که اولا تفکر ماکیاولیستی را محکوم می‌داند، یعنی برای رسیدن به اهداف ولو اهداف مقدس، هیچ گاه از روش‌های نادرست و غیراخلاقی استفاده نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مثلا فرض کنید در انتخابات، برای اینکه کاندیدایی رأی بیاورد ممکن است احساس کنیم، تخریب دیگران می‌تواند به رأی آوردن کمک کند اما این شیوه از دیدگاه اخلاقی امام خمینی(ره) مردود است یا مثلا دادن وعده‌های بیجا ممکن است باعث جلب نظر مردم شود و به کاندیدی رأی دهند و حتی ممکن است کاندید قصد و نیت خدمت داشته باشد یعنی حتی نیت خیر دارد ولی از وسیله نادرست که عبارت از دادن وعده‌های غلط یا وعده‌های فوق طاعت شخص یا خارج از اختیارات اوست و واقع بینانه نیست. اینها روش‌های نادرست در مسائل سیاسی است.

این استاد فلسفه و عرفان اسلامی تأکید کرد: خلاصه اینکه حقوق و حدود الهی و حقوق مردم و احترام به دیگران باید رعایت شود و هیچ‌گاه هدف، هرچند مقدس باشد وسیله را توجیه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در اخلاق مورد نظر امام(ره)، صداقت، رکن است، گفت: انسان آنچه را به زبان بیاورد که اعتقاد دارد و برای آن تحقیق کرده و برایش حجت دارد. اهداف دنیوی نباید برای فعالیت سیاسی انگیزه باشند، یعنی اگر رسیدن به پست، مقام، شهرت و ثروت و هر چیز غیرالهی انگیزه برای رسیدن به قدرت یا رسیدن به هدفی در تفکر اخلاق امام خمینی(ره) باشد، مردود است.