شناسهٔ خبر: 17750 - سرویس کتاب و نشر

شریعتی و آینده تفکر ما

شریعتی و آینده تفکر ما بیژن عبدالکریمی در تلاش است جامعه امروزی و نسل امروز را به تفکری دوباره در آثار و اندیشه‌های شریعتی دعوت کند.

نام کتاب: شریعتی و آینده تفکر ما

نویسنده: بیژن عبدالکریمی

ناشر: انتشارات نقد فرهنگ

سال نشر: 1393

تعداد صفحات: 263 صفحه

قیمت: 12 هزار تومان

فرهنگ امروز: بیژن عبدالکریمی برای کسانی که در خصوص آرا و آثار دکتر شریعتی تحقیق و پژوهش می‌کنند نامی آشنا است. او که تحصیلات آکادمیک را از کارشناسی تا دکترا در رشته فلسفه گذرانده علاوه بر بسط و بازسازی سنت فکری دکتر شریعتی، در حوزه فلسفه‌های اگزیستانس، فلسفه سیاسی و پست‌مدرنیسم پژوهش‌های زیادی داشته است. کارنامه تألیفات و ترجمه‌های او نیز مؤید همین مطلب است.

کتاب شریعتی و آینده تفکر ما، یک کتاب مصاحبه است اما نه مصاحبه‌ای که در یک نشست یا یک دوره زمانی مشخص صورت گرفته باشد. پنج نوشته کوتاه و پاسخ به پرسش‌های 6 مصاحبه مطبوعاتی و پاسخ‌های مدون شده برای پرسش‌های از پیش ارسال شده یک مناظره تلویزیونی (مجله فرهنگی زاویه در شبکه چهار) است که در سال‌های 1385 تا 1393 در خصوص اندیشه‌ شریعتی، این کتاب را شکل داده است.

دکتر طباطبایی، دکتر سروش و دکتر شایگان معتقدند شریعتی دین را تبدیل به ایدئولوژی کرد و با تبدیل سنت تاریخی ما به ایدئولوژی مانع بزرگی شد برای این‌که ایرانیان عقل مدرن را بپذیرند. در مقابل گروهی قرار دارند که نسبت شریعتی با ایدئولوژی را این‌گونه نمی‌دانند و می‌گویند شایگان، سروش و طباطبایی دچار «اشتباه هرمنوتیکی» عظیم و فاحشی شده‌اند و به دنبال آن دچار تحریفی بزرگ از سنت تاریخی خود و به تبع آن موجب ستمی نابخشودنی به شریعتی و در نتیجه محروم کردن جامعه از یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های عظیم معنوی و فرهنگی‌اش شده‌اند. و نویسنده کتاب «شریعتی و آینده تفکر ما» که انتشارات نقد فرهنگ آن را به تازگی منتشر کرده است در تلاش برای اثبات این امر است. او برای رسیدن به این مقصود در تلاش است جامعه امروزی و نسل امروز را به تفکری دوباره در آثار و اندیشه‌های شریعتی دعوت کند. نویسنده در مقدمه می‌گوید «این دعوت بی‌تردید با سوءتفاهم‌ها، خطرات، آسیب‌ها و چالش‌های بسیار سترگ و سهمگینی همراه بوده و خواهد بود. راقم این سطور نسبت به تغییر افق تاریخی و معنایی روزگار کنونی نسبت به دهه‌های پیشین به خوبی خودآگاه است و دعوت وی به هیچ‌وجه حاصل عدم درک تغییر شرایط و حدوث تغییرات بنیادین در چارچوب‌های فکری و فرهنگی جهانی و به تبع آن جامعه خود ما و ظهور افق‌های معنایی بسیار تازه و غیر مترقبه نیست.»