شناسهٔ خبر: 18034 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشار کتاب زندگی ماندلا دردسرساز شد

پس از انتشار کتاب «صبح به خیر آقای ماندلا» یکی از دختران وی از نویسنده کتاب یعنی خانم منشی سفید پوست پدرشان شکایت کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ کتابی اخیرا به زبان انگلیسی منتشر شده است که بیش از یک هفته از زمان انتشار آن نمی‌گذرد اما جنجال‌های زیادی را با خود همراه داشته و توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. این کتاب درباره رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی و مبارز مشهور علیه رژیم آپارتاید، یعنی نلسون ماندلا است و منشی سفید پوست او یعنی خانم زلدا لاگرانژ دست به نگارش این خاطرات زده است.

اسم این کتاب «صبح به خیر آقای ماندلا» است و نویسنده‌اش منشی او بوده که سابقه 19 سال همراهی با ماندلا را داشته است. لاگرانژ در کتابش از ابتدای آشنایی خود با ماندلا گفته و اینکه یکی از موافقان رژیم آپارتاید بوده و اولین برخوردش با ماندلا منجر به مشاجره و درگیری شده است اما بعد از مدتی تبدیل به یکی از امین‌ترین نزدیکان وی می‌شود.

خاطرات لاگرانژ تا زمان مرگ ماندلا و موقع وخامت حال او ادامه پیدا می‌کند و او در میان خاطراتش علاوه بر انتقاد از خانواده ماندلا آنها را افرادی خطاب می‌کند که صرفا از موقعیت او سواستفاده می‌کردند و در حقیقت توجهی به او و وضع بیماری‌اش نداشتند و همین وضعیت باعث شد که در مراسم تدفین رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی تنها 4 نفر از اعضای خانواده او حاضر شوند.

از سوی دیگر درباره بخش‌های دیگری از محتوای این کتاب بعضی رسانه‌ها معتقد هستند که خاطرات لاگرانژ، وجهه اسطوره‌ای ماندلا را شکسته و او را فردی همراه با خطا و ضعف‌های شخصیتی معرفی کرده است.

به جنجال‌ها درباره واقعی یا غیر واقعی بودن این کتاب باید شکایت یکی از دختران ماندلا یعنی ماکازیوه ماندلا را هم اضافه کرد که از نویسنده کتاب شکایت کرده و خواستار اعاده حیثیت خانواده ماندلا شده است. این ماجرا آنجا جالب می‌شود که دختر دیگر ماندلا یعنی زیندزی در شبکه‌های اجتماعی از انتشار این کتاب دفاع کرده و شکایت خواهرش را بی‌اساس خوانده است.