شناسهٔ خبر: 18086 - سرویس دیگر رسانه ها

بازیگری که ملکه دانمارک شد

شبنم فرشادجو بازیگر نقش گرترود در نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر با اشاره به تفاوتهای این شخصیت نسبت به نمایشنامه کلاسیک شکسپیر عنوان کرد این کاراکتر متناقض و متضاد را به شیوه اکسپرسیونیستی به تصویر کشیده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ شبنم فرشادجو بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره حضور در نمایش «هملت» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، گفت: من نمایشنامه «هملت» را در دوران دانشجویی ام خوانده بودم و از بین آثار شکسپیر این اثر را با وجودی‌که نمایشنامه ای مردمحور است و زنان حضور کمرنگ‌تری نسبت به دیگر آثار شکسپیر در آن دارند، بیشتر دوست داشتم.

وی افزود: در نمایش «هملت» در نقش گرترود مادر هملت شاهزاده دانمارک ایفای نقش می کنم. در اقتباسی که لارنس اولویر و گریگوری کوزینتسف از نمایشنامه «هملت» داشتند نقش زنان کم رنگ بود اما آرش دادگر و شهرام احمدزاده نویسنده کار در اقتباس از این اثر نمایشی نگاه دیگری را دنبال می کردند و زنان نمایش «هملت» را به شکلی کاملا تحلیلی به تصویر کشیده اند.

این بازیگر ادامه داد: مونولوگ ابتدایی من در نقش گرترود درباره نفس کشیدن این زن بعد از مرگ شوهرش است و نشان می دهد که او پیش از این در چه خفقانی زندگی می کرده است. بنابراین از زمانی که سر تمرین های این نمایش حضور پیدا کردم و متن را به شکل تحلیلی خواندم، متوجه شدم که باید کاملا تصورم را نسبت به این شخصیت عوض کنم و به این نقش به شکل دیگری نگاه کنم.

فرشادجو درباره شخصیتی که ایفا می کند توضیح داد: در این نمایش گرترود با پدر هملت در یک تنگا و خفقان زندگی می کرده اما الان خوشحال است و به آزادی رسیده است. بنابراین تمام تحلیلهای کلاسیک و تصوراتی که نسبت به شخصیت گرترود وجود داشت را کنار گذاشتم و به شکل دیگری به گرترود نگاه کردم. البته نویسنده و کارگردان نمایش این تحلیل جدید را نه تنها در مورد مادر هملت بلکه در مورد دیگر شخصیتهای این  نمایش مثل خود هملت و کلادیوس هم ارائه داده بودند.

بازیگر نمایش «این تابستان فراموشت کردم» ادامه داد: با توجه به اینکه زمانی که وارد کار شدم فرصت چندانی تا اجرای جشنواره باقی نمانده بود تصمیم گرفتم هر صحنه را به شکل انفرادی در نظر بگیرم و آن را اجرا کنم و زیاد وارد تحلیل شخصیت نشوم چون ۲۰ روز بیشتر به اجرا نمانده بود و من باید سریع وارد نقش می شدم اما در اجرای عمومی تحلیلی تر به نقش نگاه کردم.

وی تصریح کرد: گرترود ابعاد مختلفی دارد که این ابعاد زیاد به هم شبیه نیستند. مثلا هیچ مادری را نمی بینید که وقتی می داند پسرش قرار است کشته شود عکس العملی مثل گرترود داشته باشد و بی تفاوت ناخن هایش را سوهان بکشد و خیلی راحت به او بگوید با این که دوست دارم پیش من باشی اما باید از دانمارک بروی. گرترود شخصیتی خودخواه و موقعیت طلب است که به نظر می رسد عشق مادرانه نسبت به فرزندش ندارد. او شخصیتی اکسپرسیون است.

بازیگر سریال «شاهگوش» متذکر شد: البته به راحتی نمی توان شخصیت خلق شده این نمایش را تحلیل کرد. او رنگ های مختلفی دارد چون در عین عاشق بودن، قدرت طلب است و به موقعیت دانمارک فکر می کنم اما دلربا و خودخواه نیز هست. البته من بدون در نظر گرفتن این همه ویژگی متناقض سعی کردم دنبال دلیل نگردم و با تحلیلی اکسپرسیونیستی این نقش را ایفا کنم.

وی تصریح کرد: کل تحلیل ها و البته شخصیت پردازی های این نمایش با متن اصلی «هملت» شکسپیر متفاوت است. در این کار ما با اوفلیایی کاملا متفاوت و هملت و گورکنی ویژه روبرو هستیم که در متن اصلی به شکل دیگری تصویر شده اند. در نهایت من تضادهایی را که در این نمایش وجود دارد بسیار دوست دارم.

بازیگر «عروسی خون» ادامه داد: شیوه کارگردانی آرش دادگر به شکل کارگاهی است و من سالها قبل با حامد محمد طاهری در نمایش «آنتی گون» به این شیوه کار می کردم. روند تمرینات نیز به این شکل است که برای رسیدن به نقش باید حرکات فیزیکال و تمرینات دسته جمعی انجام داد. البته تمرینهای من نسبت به بقیه بازیگران خیلی کمتر بود اما بقیه بازیگران شش ماه تمرین های فشرده بدن و بیان داشتند.

فرشادجو عنوان کرد: در نهایت تصوری که مخاطبان از دیدن یک نمایش «هملت» به شیوه کلاسیک دارند با چیزی که روی صحنه می بینند کاملا متفاوت است و با نگاهی مدرن از این اثر شناخته شده روبرو شده اند. دادگر صحنه های به روزی از مناسبات جهان مدرن را به کار اضافه کرده که در تضاد با لباسهای کلاسیک و گریم اکسپرسیونیستی سارا اسکندری کار را جذاب کرده است.

وی در پایان صحبتهایش درباره استقبالی که از این اثر نمایشی شده است، گفت: خوشبختانه با وجودیکه این نمایش همزمان با جام جهانی و امتحان های دانشجویان روی صحنه می رود با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده ایم و روزهای آخر هفته هم به صورت دو اجرایی کار را به صحنه می بریم که جای خرسندی دارد.

نمایش هملت نوشته شهرام احمدزاده و کارگردانی آرش دادگر اثر برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است که اقتباسی آزاد از نمایشنامه «هملت» ویلیام شکسپیر محسوب می شود.