شناسهٔ خبر: 18251 - سرویس دیگر رسانه ها

«خط نقاشی» فرزند خلف خوشنویسی سنتی ایران است

جعفر سروی‌همپا که دومین نمایشگاه انفرادی آثارش را با عنوان «آشوب هندسی 2» در گالری «ترانه باران» برپا کرده، معتقد است که «خط نقاشی» فرزند خلف خوشنویسی سنتی ایران است که بنا بر ذائقه امروز مردم رشد و گسترش یافته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جعفر سروی‌همپا هنرمند خوشنویس درباره نمایشگاه آثارش که با عنوان «آشوب هندسی ۲» در گالری «ترانه باران» برپاست توضیح داد: این نمایشگاه شامل ۲۰ تابلو خط نقاشی است که بخشی از این آثار به آیات قرآنی و برخی دیگر هم به اشعار شاعران از جمله حافظ و مولانا اختصاص دارد.

او با تأکید بر تکنیک «خط نقاشی» در این آثار توضیح داد: در این آثار به فرم خط و چهارچوب خط توجه شده و ویژگی های خوشنویسی به طور کامل رعایت شده است.

این هنرمند خوشنویس با اشاره به تفاوت «خط نقاشی» و «نقاشی خط» یادآور شد: آثار من خط نقاشی است و بنابراین خط حرف اول را در این آثار می زند و سعی شده که قالب خط شکسته نشود در حالی که در «نقاشی خط» فرمی از خط را در یک صفحه تکرار می کنند و فرم بصری زیبایی از آن می سازند.

سروی همپا تأکید کرد که در آثار «خط نقاشی» او نوشته ها قابلیت خواندن دارد و تکنیک به کار رفته در آن لطمه ای به قاعده اصلی خط نزده بلکه این خطوط در یک فضای جدید با استفاده از رنگ به کار گرفته شده است.

این خوشنویس در ادامه به سخنی از استادش احمد محمدپور در این زمینه اشاره کرد و افزود: به گفته استادم محمدپور در چنین آثاری نه واژگان و سطور در پی دلالتند و نه رقص رنگ قصد القای معنا را در سر می پروراند بلکه آن چه پدیدار می شود آشوبی مقدس از جنس آن چیزی است که مارتین هایدگر بر آن تاکید دارد. آشوبی که لحظه به لحظه در کار کشف عالم خویش است.

او در ادامه درباره تفاوت خوشنویس سنتی ایران و جلوه های تازه این هنر در قالب «خط نقاشی» متذکر شد: هنر خوشنویسی سنتی همیشه محصور محتواست و اولین چیزی که با دیدن یک تابلو خط کلاسیک و سنتی بر شما تأثیرگذار است، شعر و محتوای آن است و پس از آن به خوشنویسی توجه می شود اما در «خط نقاشی» خطوط محصور فرم است که علاوه بر رعایت اصول خوشنویسی به فرم زیبایی شناسانه آن نیز توجه می شود.

این هنرمند همچنین با تأکید بر این که از قلم نی برای نوشتن خطوط این تابلوها استفاده کرده، گفت: خط نقاشی فرزند خلف خوشنویسی سنتی ایران است.

وی با اشاره به قدمت و پیشینه این هنر در ایران گفت: در طول تاریخ ایران، شاهان علاوه بر کشور گشایی به حفاظت از فرهنگ و هنر و به ویژه خوشنویسی تأکید داشتند و به دلیل همین قدمت است که رشد کردن در این هنر کمی سخت و دشوار است.

سروی‌همپا به ذائقه مردم امروز هم اشاره کرد و افزود: ذائقه مردم امروز به دیدن آثار تازه در زمینه خوشنویسی تغییر کرده و بنابراین لازم است که با استفاده از تکنیک های مختلف مثل «خط نقاشی» جلوه تازه ای به این هنر داده شود همان طور که این آثار با استقبال نیز مواجه شده و خریداران بسیاری در اکسپوها و حراجی های خارجی نیز پیدا کرده است.

او همچنین به ضرورت حمایت از این هنر با خرید آثار تأکید کرد و گفت: هنر بعد از خلق شدن تبدیل به یک کالای اقتصادی می شود که باید خرید و فروش شود و به جریان و تداوم هنر کمک کند.

جعفر سروی‌همپا که دومین نمایشگاه انفرادی خود را در زمینه «خط نقاشی» تجربه می کند، آثارش را به قیمت ۲ میلیون تومان تا ۹ میلیون تومان قیمت گذاری کرده است.

این نمایشگاه تا ۱۵ تیرماه در گالری «ترانه باران» ادامه دارد.