شناسهٔ خبر: 18771 - سرویس دیگر رسانه ها

حمایت وزارت علوم از پایان‌نامه‌ها با رویکرد رفع مشکل/حذف رشته‌های دانشگاهی بدون اشتغال

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در وزارت علوم اقدام به رصد اشتغال دانش‌ آموختگان دانشگاه‌ها شده است، گفت: علاوه بر آن براساس برنامه‌های انجام شده پایان‌نامه‌هایی که در جهت رفع چالش‌های کشور باشد، حمایت‌های جداگانه‌ای صورت می‌گیرد.

وزیر علوم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که صبح امروز (یکشنبه ۲۵ آذر) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان این‌که امروزه با فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده دریچه روشنی به روی کشور گشوده شده است، ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به همت والای اساتید و محققان موجب سرافرازی ملت و جامعه شود.

وی رویکرد هفته پژوهش سال جاری را معرفی فناوری‌هایی که موجب حل مشکلات کشور می‌شوند دانست و ادامه داد: در کنار آن نمایشگاهی از دستاوردهای تحقیقاتی برگزار خواهد شد و در آن دستاوردهایی که منجر به حل چالش‌های کشور می‌شود عرضه خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری بسترهای مهم و تاثیرگذار در توسعه فناوری هستند، از این‌رو مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته اند به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر شده‌اند که بیش از ۴۲ هزار شغل پایدار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کرده‌اند.

غلامی با اشاره به برنامه‌های جدید وزارت علوم برای توسعه پارک‌ها، گفت: برای هدایت پارک‌ها به سمت حل مشکلات اقتصادی و ملی هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته است، ولی در کنار آن در قالب طرحی چند دانشگاه بزرگ منطقه در قالب کنسرسیومی اقدام به حل چالش‌های منطقه خود خواهند کرد.

وی با بیان این‌که کنسرسیوم‌ها راهکارهای اجرایی برای چالش‌های کشوری را ارائه خواهند داد، اظهار کرد: در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت نیز رویکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جهت حل چالش‌های موجود در بخش‌های صنعتی است، چرا که در شرایط فعلی فرصت بسیار مناسبی برای محققان در حوزه قطعه‌سازی و تامین مواد اولیه ایجاد شده است تا بتوانند نیازهای داخلی را تامین کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: براین اساس نمایشگاه سال جاری که در سوم دی‌ماه آغاز می‌شود، نمایشگاهی از عرضه و تقاضای فناوری است و این برای اولین‌بار است که در یک مجموعه نیازهای بخش‌های اقتصادی و اجتماعی در قالب یک نمایشگاه عرضه می‌شود.

غلامی هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت پروژه‌های کاربردی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در این راستا آیین‌نامه ارتقاء تغییراتی اعمال شده که پس از تصویب در هیات امنا تا قبل از پایان سال ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

به گفته وی براساس برنامه‌های وزارت علوم در صورتی که پایان‌نامه‌ها بتواند مشکلات موجود جامعه را حل کنند به صورت جداگانه‌ای حمایت خواهد شد، ضمن آنکه در سال ۱۳۹۸ نیز منابع مالی به صورت گرنت به چنین پایان‌نامه‌های اختصاص داده خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که در بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبار پارک‌های علم و فناوری در لایحه بودجه ۱۳۹۸، افزایش چشم‌گیری داشته است، ابراز امیدواری کرد با چنین افزایش اعتباری بتواند در پارک‌های علم و فناوری گام‌های مهمی برداشته شود.

غلامی با اشاره به ایجاد نهادهای حمایت‌کننده مانند صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: این صندوق با بازنگری در فعالیت‌های خود اقداماتی را در دستور کار دارد، ضمن آنکه این صندوق اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های ریسک‌پذیر در استان‌ها کرده است و به گونه‌ای که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به دانشگاه‌ها و نهادهای استان‌ها می‌تواند باشد، بر همین اساس از روسای دانشگاه‌ها خواسته می‌شود که این اقدامات در دستور کار قرار داده شود.

وی همچنین از اجرای طرحی برای رصد دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در این طرح اقدام به بررسی اشتغال دانشجویان متناسب با رشته‌های تحصیلی آنها شده است. این طرح اجرایی شده و آمارهای بسیار مناسبی را به دست آورده‌ایم و براساس آن رشته‌هایی که زمینه اشتغال مناسبی نداشته باشند حذف خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اقدام دیگر این وزارتخانه را بررسی تاثیرگذاری برنامه‌های راهبردی دانست و توضیح داد: براین اساس در ۱۰ استان یک دانشگاه بزرگ را معین کردیم که با همکاری این دانشگاه برنامه‌های آمایش پژوهش و فناوری اجرایی خواهد شد. اجرای این برنامه در رفع مشکلات استانی و منطقه‌ای موثر خواهد بود.

به گفته وی دستاوردهای این طرح در این ۱۰ استان الگوی مناسبی برای توسعه علم و فناوری در سایر استان‌ها خواهد شد.