شناسهٔ خبر: 19326 - سرویس کتاب و نشر

خیلی کم... تقریباً هیچ

خیلی کم تقریبا هیچ کریچلی با تأملی ژرف و گیتیانه بر موضوع مرگ، ایده هیچ‌انگاری را با عبور از بلانشو، لویناس، رمانتیسم ینا و کاول پی می‌گیرد

نام کتاب: خیلی کم... تقریباً هیچ  (مرگ، فلسفه، ادبیات)

نویسنده: سایمون کریچلی

مترجم: لیلا کوچک‌منش

ناشر: رخداد نو

تعداد صفحات: 346 صفحه

قیمت: 14 هزار و 700 تومان

 

فرهنگ امروز: سایمون کریچلی برخلاف اكثريت فيلسوفان انگليسي به جای  فلسفه تحليلی به فلسفه قاره‌یی مشغول شد. او كه سرآغاز فلسفه را نوميدی سياسی يا نوميدي دينی و بنابراين سروكار داشتن با مسأله نيهيليسم يا برابری و اخلاق می‌داند، تاكنون پروژه‌های اصلی خود را بر همين مبنا ادامه داده است.  او را در اين زمينه تحت تأثير لويناس، هايدگر و دريدا و برخی از مهم‌ترين شرح‌‌ها بر آثار اين سه را متعلق به او می‌دانند. اگر چه در اين ميان، فيلسوفانی هم‌چون ژرژ باتای و موريس بلانشو نيز بر ايده‌های او از اخلاق تأثير گذاشته‌اند.
كريچلی متونی مشخصاً سياسی دارد كه «مطالبه‌‌كردن بی‌پايان» يكی از آن‌هاست. او هم‌چنين راجع به همين ايده مطالبه با ارنستو لاكلائو مناظره نوشتاری معروف داشته است. از كريچلی چندين كتاب و مقاله به فارسی برگردانده شده است كه می‌توان به «درباب طنز» ترجمه سهيل سمی، «فلسفه قاره‌‌يی» ترجمه خشايار ديهيمی و... اشاره كرد. به همین دلیل این فیلسوف انگلیسی در ا یران چندان ناشناخته نیست.
«خیلی کم... تقربیاً هیچ» کتاب دیگری است از کریچلی که که لیلا کوچک‌منش آن را ترجمه و انتشارات رخ داد نو به تازگی آن را وارد بازار کتاب کرده است.
پشت جلد در توضیح کتاب آمده «تقریباً هیچ مسأله معنا را به مرکز مباحثه فکری باز می‌گرداند. دغدغه اصلی کتاب این پرسش است که چگونه می‌توان برای تناهی انسان، بدون توسل به چیزی که از آن تناهی بر می‌گذرد معنایی یافت. کریچلی با تأملی ژرف و گیتیانه بر موضوع مرگ، ایده هیچ‌انگاری را با عبور از بلانشو، لویناس، رمانتیسمِ نیا و کاول پی می‌گیرد. این تأمل در خوانشی از بکت که از بسیاری از جهات قهرمان کتاب است به بار می‌نشیند.»