شناسهٔ خبر: 19635 - سرویس دیگر رسانه ها

رامبد جوان تهیه کننده «بختَک» شد

فیلم مستند «بَختَک» به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی امبد جوان در مرحله تدوین قرار دارد و احتمالا اولین نمایش آن در جشنواره‌ی سینما حقیقت پیش‌رو ست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ رامبدجوان تهیه‌کننده این مستند بلند درباره تجربه تهیه‌کنندگی‌اش در این فیلم با بیان این مطلب گفت: مستند «خونمردگی»ساخته قبلی محمدکارت اثر بسیار موفقی بود که سال گذشته بسیار دیده شد و مورد توجه قرار گرفت. خوشبختانه در حال حاضر هم که نسخه اولیه‌ای از فیلم مستند «بَختَک» آماده شده به لحاظ ساختاری و محتوایی کیفیت قابل توجهی دارد. امیدوارم این فیلم نیز در نسخه نهایی بتواند اثرگذار باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: حضورم در عرصه تهیه‌کنندگی طراحی پیچیده و برنامه‌ریزی جدی مستمری ندارد و فعالیتم در مقام تهیه‌کننده بیشتر حاصل یک روحیه همکاری صمیمانه‌ است که بین من و خالق اثر ایجاد می‌شود. در طول دوران فعالیتم همواره جوانان مستعد و خلاقی را که با انگیزه وارد کار می‌شوند، تحسین کرده‌ام و تجربه تهیه‌کنندگی من بیشتر محدود به کار با این جوان‌ها است.

وی در پاسخ به اینکه وقتی بیشتر زمینه فعالیتش معطوف به حوزه طنز است چطور تهیه‌کنندگی یک مستند اجتماعی را می پذیرد گفت: خودم را هیچ وقت دسته‌بندی نکردم و هر محصول فرهنگی هنری را قابل توجه و اعتنا می‌دانم و حالا چطور تهیه‌کننده یک مستند اجتماعی شده‌ام برای خودم جای تعجب ندارد.

جوان در ادامه افزود: گاهی اثرگذاری یک فیلم مستند بسیار مهم‌تراز یک فیلم بلند سینمایی و حتی یک برنامه تلویزیونی است، علی رغم اینکه که آنها مخاطب گسترده‌تری دارند. معتقدم نقطه ضعف سینمای مستند نحوه عرضه و ارائه آن به تماشاگران است. این جنس از سینمای مستند اجتماعی امثال فیلم‌هایی چون «خونمُردگی» و«بَختَک» که خیلی واقعی و بی پروا جامعه را به ما نشان می دهند، نیازمند مواجهه با تماشاگرعام نیز هستند.

وی در پایان گفت: اینکه بخشی از مخاطبان حرفه‌ای سینما و مشخصا اهالی سینما و منتقدان این نوع سینما را تماشا کنند و در جشنواره‌ها به آن جایزه دهند قابل توجه و احترام است اما باید توجه کنیم که مصرف کننده واقعی چنین فیلمهایی مردم هستند. اینکه صرفا نمایش آنها محدود شود به چند نمایش جشنواره، دردی را دوا نمی‌کند. در واقع مستند اجتماعی یعنی انعکاس ناهنجاری‌های جامعه و رسالتش تکان دادن یکسری از آدمهاست که خودشان را در مواجهه با آن واقعیت تصور کرده و با آن فضا و جریان همذات پنداری می‌کنند.

«بَختَک» مضمونی اجتماعی دارد که در زندگی برخی از زنانِ جنوب شهری شیراز کنکاش می‌کند و عوامل آن عبارتند از: تهیه‌کننده: رامبدجوان،کارگردان: محمد کارت، تصویربردار: سعید کشاورزی، صدابردار: مهدی کارت، تدوین: اسماعیل علیزاده، دستیارتولید: اشکان فتحی، روابط عمومی ومشاور رسانه‌ای:رضا میرمحرابی