شناسهٔ خبر: 19697 - سرویس دیگر رسانه ها

هادی عزیزی «همه چیز درباره آقای ف» را می‌گوید

نمایش «همه چیز درباره آقای ف» نوشته آرش عباسی به کارگردانی هادی عزیزی از 12 مرداد ماه اجرای خود را در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز می کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ هادی عزیزی کارگردان «همه چیز درباره آقای ف» درباره اجرای این نمایش گفت: نمایش «همه چیز درباره آقای ف» قرار است از 12 مرداد ماه اجرای خود را در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان آغاز کند. این نمایش پیش از این برگزیده سومین جشنواره تئاتر تک نفره بوده است و در بخش جشنواره جشنواره های سی و دومین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشت.

وی درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه یادآور شد: «همه چیز درباره آقای ف» نوشته آرش عباسی است که سال 88 توسط خود وی در کارگاه نمایش اجرا شده بود. من این متن را بسیار دوست داشتم و علاقمند بودم تا فرصتی دست دهد این اثر را روی صحنه ببرم. جشنواره تئاتر تک نفره بهترین فرصت برای اجرای این نمایش بود چون این نمایشنامه نیز اثری تک پرسوناژی است.

عزیزی درباره شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: نمایشنامه به شیوه ای کاملا رئالیستی نوشته شده است که البته من ابتدا تصمیم داشتم متن را جدا از ویژگی های صرفا رئالیستی آن به صحنه ببرم اما هرچه جلوتر رفتم دیدم این امکان وجود ندارد و کلا نمایشنامه بر اساس همین ویژگی های واقع گرایانه نوشته شده است. به عنوان نمونه شخصیت داستان یعنی آقای ف بر اساس تلفن هایی که در طول نمایش به او می شود، هویت و موجودیت می یابد بنابراین امکان حذف این عناصر وجود نداشت.

این کارگردان جوان تئاتر متذکر شد: در حقیقت تلفن در این نمایش شخصیت و هویت پیدا می کند. نهایتا در اجرای این اثر نمایشی تلاش کرده ام رئالیزم را به سمتی و سویی ببرم که بتوان از آن نماد و نشانه بیرون کشید تا نمایش به اثری نمادین نزدیک شود.

وی در پایان صحبتهایش درباره تغییراتی که در متن نمایشنامه داده است، توضیح داد: تغییراتی که در متن نمایشنامه داده شده در جهت موجزتر و کوتاه تر شدن کار بوده است. اجرایی که خود آرش عباسی از این نمایشنامه داشت بیش از 70 دقیقه بود در حالی که در این اجرا ما با چکیده تر کردن کار مدت زمان اجرا را به 55 دقیقه رساند ایم. اما از لحاظ محتوایی متن تغییر نکرده چون این نمایشنامه و مضمون آن همیشه یکی از دغدغه های من بوده است.

«همه چیز درباره آقای ف» ‌نمایشی تک نفره درباره بیچارگی، فقر و تنهایی یک مرد آوازه‌خوان است. مردی که در مجالس عروسی می‌خواند و به ازای درآمد ناچیزی که نصیبش می‌شود، زندگی‌اش را می‌گرداند. او حالا به دلیل سرفه کردن و خش‌دار شدن صدایش دیگر نمی‌تواند در مجالس عروسی بازار گرمی کند، پس به دنبال سر هم کردن یک داستان است تا از طریق درصد گرفتن جانبازی و شیمیایی شدن بتواند آب باریکه‌ای را به زندگی‌اش تزریق کند...

این اثر نمایشی که پیش از این، سال 88 در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به کارگردانی آرش عباسی و با بازی احمد مهرانفر اجرا شده بود از 12 مرداد ساعت 21 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می رود.

بهنام شرفی بازیگر «همه چیز درباره آقای ف» است و سودابه گودرزی، رضا جهانی و هادی عزیزی صداپیشگان این اثر هستند. «همه چیز درباره آقای ف» نمایش برگزیده سومین جشنواره تئاتر تک نفره نیاوران بود و جایزه اول بازیگری و کارگردانی را از آن خود کرد و نمایشنامه آن مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت.