شناسهٔ خبر: 20012 - سرویس دیگر رسانه ها

مجلات ایرانی دارای بیشترین ضریب تاثیر معرفی شدند

جديدترين مقادير ضریب تاثیر (Impact Factor) مجلات ایرانی که در پایگاه ISI قرار دارند توسط این موسسه منتشر شد و 20 مجله واجد شاخص های 0.1 تا 1.7 هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، گروه علم سنجی مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، در تازه ترین گزارش خود مجلات علوم پزشکی کشور را که دارای بیشترین ضریب تاثیر بوده اند را بر اساس اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۴ در تاريخ ۳۰ ام جولای سال جاری ميلادی موسسه Thomson Reuter  ISI معرفی کرد.

جديدترين مقادير Impact Factor مجلات ISI کشور مربوط به سال ۲۰۱۴ در تاريخ ۳۰ ام ماه جولای سال جاری ميلادی توسط موسسه Thomson Reuter  ISI منتشر شد.

شاخص ضريب تاثير يا همان Impact Factor برای اولين بار در سال ۱۹۹۵ توسط گارفيلد بنيان‌گذار موسسه ISI برای ارزيابی نشريات تعريف شد.

اين شاخص به صورت ميانگين تعداد ارجاعات انجام شده به مقالات منتشرشده در يك مجله علمي در طول يك دوره زماني معين‌ دوساله تعريف‌ شده ‌است که برای ويرايش ۲۰۱۴ آن، در واقع تعداد استنادات ۲۰۱۳ هر مجله به تعداد مقالات منتشرشده آن در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱ تقسيم شده است.

اين شاخص که در فارسی «ضريب تاثير» ترجمه شده است، فقط در مورد نشريات نمايه‌شده در بانک اطلاعاتی Web of Science و توسط موسسه ISI در ماه ژوئن و يا جولای هرسال محاسبه و منتشر می‌شود.

بر اساس گزارش گروه علم سنجی مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، در ميان مجلات علوم پزشکی کشور، ۲۰ مجله واجد شاخص ضريب تاثير از ۱.۷۹۶ تا ۰.۱۷۷ وجود دارند. اطلاعات مقايسه‌ای و تحليلی اين مجلات به شرح جدول زير است: