شناسهٔ خبر: 20570 - سرویس دیگر رسانه ها

«شبی در کهکشان‎ها» تمدید نمی‌شود

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام منتفی شدن تمدید اجرای برنامه ترکیبی «شبی در کهکشانها» اعلام کرد برنامه شنبه شب آخرین اجرای این برنامه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران  بعدازاظهر دیروز شنبه ۲۵ مرداد در نشستی خبری با موضوع برنامه هنری ترکیبی شبی در کهکشانها که اجرای آن از ماه رمضان در بوستان ولایت تهران آغاز شده بود، در سخنانی ضمن اعلام منتفی شدن تمدید اجرای این نمایش گفت: برنامه شنبه شب آخرین اجرای این نمایش ترکیبی است.

حجت الاسلام  مرادی گفت: در مدت ۳۲ شبی که از اجرای شبی در کهکشانها می گذرد ۱۰۳ هزار نفر از این برنامه دیدن کردند و این در حالی است که پیش بینی ما حول و حوش ۱۰۰ هزارنفر بود.

به گفته وی در برخی از شبهای اجرای این برنامه ترکیبی، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در آن شرکت می کردند و به طور میانگین این برنامه هر شب ۳ هزار بیننده داشته است.

اغلب وزارتخانه ها متقاضی این بودند که هر شب ۲ تا ۳ هزار نفر از پرسنل خود را در دیدن این برنامه سهیم کنند اما چنین امکانی برای سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران وجود نداشت.

حجت الاسلام  مرادی با اشاره به حضور چهره های مشهور در این اجراها مانند ابراهیم حاتمی کیا و وزیران دولت به همراه خانواده‌هایشان از حضور وزیر نیرو در آخرین شب از اجرای ترکیبی شبی در کهکشانها خبر داد و اعلام کرد حدود ۱۳۰ هزار نفر هم در لیست انتظار این برنامه قرار دارند.

وی گفت: این اولین باری بود که سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران و ارتش جمهوری اسلامی ایران چنین برنامه بزرگی را با همکاری یکدیگر برگزار کردند و جا دارد از همین جا امیر سرلشگر صالحی فرمانده ارتش و سرتیپ دادرس و گلفام تشکر کنم.

به گفته حجت الاسلام مرادی قرار بود نمایش شبی در کهکشانها در مصلی برگزار شود و مدیریت این مجموعه هم با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است اما به جهت تاکید بر متوقف نشدن روند برپایی نماز جمعه در مصلی، این برنامه به بوستان ولایت انتقال یافته است.

حجت الاسلام  مرادی با اشاره به استقبال گسترده مردم از این نمایش ترکیبی تاکید کرد با اینکه ورود کودکان زیر ۵ سال به شبی در کهکشانها ممنوع بود، استقبال قابل توجهی از طرف اقشار مختلف مردم از این برنامه به عمل آمد.

وی همچنین با اشاره به حضور خود در اغلب اجراهای این نمایش ترکیبی گفت: این نمایش به قدری مخاطب را درگیر خود کرده بود که من هیچ وقت ندیدم یک نفر از محل اجرا بیرون برود و یا مثلا کسی تنقلات دستش باشد و خلاصه روی برنامه متمرکز نباشد. مخاطبان لحظه به لحظه با فراز و فرودهای نمایش کف می زدند و گریه می کردند و به واقع تمام حواسشان به برنامه بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران  همچنین از روحیه گرفتن عوامل تیم اجرای نمایش ترکیبی شبی در کهکشانها با استقبالی که مردم به عمل می آوردند، سخن گفت و افزود: آقای بهزادپور کارگردان شبی در کهکشانها به طرز عجیبی از نظم بسیار زیادی که مردم از حضور در این برنامه از خود نشان دادند شگفت زده شده بود به گونه ای فکر می کرد، اینها مخاطب خاص هستند.

حجت الاسلام  مرادی با اشاره به ویژگی های این نمایش ترکیبی و احتمال وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی در آن گفت: خوشبختانه هیچ حادثه خاصی برای مردم یا هنروران حاضر در این نمایش پیش نیامد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین وجود هرگونه مشکل مالی را در تمدید نشدن اجرای این نمایش ترکیبی، مردود دانست و گفت: علیرغم تمام همکاری هایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه انجام داد، همانطور که گفتم امکان تمدید این نمایش وجود نداشت.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر  اینکه با توجه به اینکه شرکت کنندگان در نمایش ترکیبی شبی در کهکشانها، کد ملی خود را در سامانه مربوطه ثبت کرده اند آیا امکان استفاده از این اطلاعات شخصی برای سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران در دیگر برنامه هایش وجود دارد؟ گفت: اگر اطلاعاتی از مخاطبانمان داریم، هرگز اجازه نخواهیم داد و حاضر نیستیم که حتی یک پیامک اضافه برای آنان ارسال کنیم و یا خدای ناکرده از این اطلاعات سواستفاده شود. لااقل این اتفاق در دوره من نخواهد افتاد اما ما سامانه ای را با عنوان باشگاه مخاطبانمان طراحی خواهیم کرد که در آن می توان زمینه ارتباط این مخاطبان را با هم تقویت کرد.

حجت الاسلام  مرادی با بیان اینکه ذات و فطرت مردم ایران دینی و مذهبی است، دلیل استقبال مردم را از نمایش ترکیبی شبی در کهکشانها همچنین موضوع عنوان کرد و گفت: مردم ایران شهدا را دوست دارند و ما هم با بهره برداری از چنین ویژگی هایی، این برنامه ها را اجرا می کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه شبی در کهکشانها با برخی تغییرات در فرم و محتوا به مرحله اجرا درآمده است، تاکید کرد اگر سازمان  فرهنگی هنری شهردار تهران فرصت بیشتری می داشت با تغییرات بیشتری این برنامه را اجرایی می کرد.

حجت الاسلام مرادی همچنین درپاسخ به سئوالی درباره احتمال اجراهای مشابه در خارج از کشور به ذکر این نکته بسنده کرد که مطابق اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ما می توانیم در خارج از کشور هم فعالیت کنیم.

وی لزوم فراهم شدن مکانی متناسب با چنین اجراهای هنری را در پایتخت یادآور شد و گفت: مطلوب ما این است که شورای شهر و شهرداری تهران مکان مناسبی را برای چنین اجراهایی فراهم کنند به نظرم می رسد که در صورتی که همین مکان فعلی در بوستان ولایت اشکالاتش برطرف شود می توان این اجراها را بعدها ادامه داد در غیر این صورت انتهای اتوبانهای شهید بابایی و شهید همت برای چنین نمایش هایی مناسب هستند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران در عین حال از ساکنین منطقه ای که بوستان ولایت در آن واقع شده است به دلیل اذیت و آزارهایی که در مدت ۳۲ شب اجرای شبی در کهکشانها بویژه به لحاظ صوت متحمل شده اند، عذرخواهی کرد.