شناسهٔ خبر: 21095 - سرویس دیگر رسانه ها

تغییر رویکرد انتشارات علمی و فرهنگی همزمان با تغییرات مدیریتی

مدیرعامل جدید موسسه انتشارات علمی و فرهنگی از تغییر رویکردهای این انتشارات بین المللی در حوزه نشر کتاب خبر داد و گفت: یکی از مهمترین اهداف موسسه در این دوره حرکت در راستای تولید و انتشار کتاب‌هایی با موضوع ادب و تمدن اسلامی ایرانی و توسعه گفتمان فرهنگ انقلاب و گسترش این فرهنگ در میان جوانان و نوجوانان با همراهی با ادبیات است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مسعود کوثری مدیرعامل موسسه انتشارات علمی و فرهنگی گفت: انتشار آثار فخیم علمی و فرهنگی که از بازنشر آنها غفلت شده است و جزو گنجینه ما نیز به شمار می‌رود و نیز بازنشر نسخه‌های خطی و قدیمی موجود در گنجینه موسسه و نیز در سطح کشور نیز از دیگر برنامه های موسسه در دوره جدید است.

کوثری در ادامه به رویکرد تازه علمی و فرهنگی در ورود به انتشار آثار دانشگاهی اشاره کرد و گفت: علمی فرهنگی تلاش می‌کند در این دوره کتاب‌های دانشگاهی و کمک درسی دانشگاهی را با قیمتی مناسب تولید و عرضه کند.

وی همچنین به تلاش برای گسترش نمایشگاه‌های کتاب استانی و منطقه‌ای  با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و شهرادای‌ها خبر داد و گفت: تلاش داریم تا با این رویکرد به توسعه فرهنگ کار و تامین اجتماعی در کنار سایر اهداف موسسه دست پیدا کنیم.

مدیرعامل جدید موسسه انتشارات علمی و فرهنگی در ادامه به رویکرد تازه این موسسه در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته در حوزه ترجمه معکوس ادبیات کودکان و نوجوانان در موسسه کارهایی شده است که حرکتی مهم است اما ادامه آن مستلزم پیدا کردن بازار هدف است. از سوی دیگ باید آثاری تولید منتشر شود که قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشد. ما در سال‌های گذشته محتوای خوبی را ترجمه کرده‌ایم اما در جلد و کتاب سازی با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم که باید با خلق طراف بیشتر آنها را مرتفع کنیم.

کوثری در ادامه به موضوع ترجمه متون انگلیسی به فارسی نیز اشاره کرد و گفت: انتشارات علمی و فرهنگی در گذشته از نظر ترجمه به روی ادبیات کلاسیک متمرکز بود اما از این پس در کنار آن به روی موضوع روش‌شناسی علوم انسانی و  روش‌های کیفی سرمایه گذاری خواهد شد.

وی تاکید کرد: مساله ارتقاء فرهنگی عمومی نیز یکی از دغدغه‌های این موسسه در دوره جدید خواهد بود که سعی داریم با انتشار کتاب‌هایی با موضوع فرهنگ عمومی در راستای آن بکوشیم و به این منظور به دنبال انتشار کتاب های غیر دانشگاهی و عامه پسند با موضوات مرتبط با تغذیه و بهداشت و سلامتی خواهیم بود.

کوثری همچنین با شاراه به برنامه‌های این موسسه برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: برای نمایشگاه کتاب مسکو تعدادی از آثارمان را از طریق یک آژانس ادبی ارسال کردیم اما به طور مشخص معلوم نیست که به نمایشگاه برسیم یا نه. در مورد نمایشگاه فرانکفورت اما برنامه‌ریزی برای حضور مناسب تدارک دیده شده و از الان نیز به فکر حضور قوی در نمایشگاه کتاب بولونیا هستیم.