شناسهٔ خبر: 21583 - سرویس دیگر رسانه ها

«با هم بخندیم، به هم نخندیم» شعار نیست

معاون صدای رسانه ملی در اختتامیه چهارمین جشنواره طنز شبکه رادیو جوان بر وظیفه رادیو برای ایجاد فضای شاد و پر از طنز تاکید کرد و گفت که طنز سالم جای مسخره کردن دیگران نیست و طنزپردازان رادیو باید مفهوم «با هم بخندیم، به هم نخندیم» را محقق کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، چهارمین جشنواره طنز شبکه رادیو جوان با موضوع «دنیای بدون دخانیات» یکشنبه شب ۱۶ شهریورماه با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، مدیران و برنامه‌سازان رادیو جوان و با معرفی برگزیدگان این جشنوازه طنز به کار خود پایان داد.

اجرای این مراسم بر عهده پیمان طالبی یکی از مجریان رادیو جوان بود. وی در ابتدای این مراسم با قرات متنی فکاهی و القابی همچون آن مالک باشگاه، آن مدیر ماه، آن صاحب لیگ و ... از بهنام احمدپور مدیر شبکه رادیو جوان دعوت کرد تا روی سن بیاید.

احمدپور در ابتدای سخنانش به برنامه‌های این شبکه رادیویی اشاره و بیان کرد: از برنامه‌های مبنایی شبکه جوان در چند سال گذشته بحث تعامل مخاطب و در نظر گرفتن سهم ویژه برای شنوندگان رادیو بوده است. به دنبال چنین سیاستی شبکه جوان در نظر داشته است برنامه‌های متفاوتی طراحی کند.

وی ادامه داد: جشنواره جوانه، جشن رویش، مسابقه‌های طنز، مسابقه صدا آزاد و دیگر برنامه‌های متنوع که در طی سال‌ کار می‌شود هدفشان ایجاد سهم بیشتر برای مخاطب در فرآیند برنامه سازی است.

نظرسنجی‌ها مبتنی بر افزایش برنامه‌های طنز بوده است

مدیر شبکه جوان با اشاره به دستور معاون صدا و همچنین نظرسنجی‌های مردمی اظهار کرد: درخواست‌ها مبتنی بر این بوده است که برنامه‌های طنز رادیو افزایش پیدا کند بنابراین ما هم سعی کردیم برنامه‌های این شبکه را در این راستا تقویت کنیم.

وی با ارایه گزارشی از ادوار مختلف جشنواره طنز رادیو اعلام کرد: در اولین دوره این جشنواره طنز ۳۵۳ شرکت کننده با ۶۴۹ اثر با موضوع اخلاق شهروندی، در دوره دوم ۴۸۴ شرکت کننده با ۷۸۸ اثر در دوره سوم ۵۳۱ نفر شرکت کننده با ۸۲۳ اثر حضور داشتند. امسال هم ۵۳۱ نفر با ۹۴۸ اثر در چهارمین دوره شرکت داشتند. در این دوره اجرا هم به این جشنواره اضافه شد چون کمبودهایی در این حوزه احساس می‌شد.

در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره طنز رادیو هنرمندان و گویندگان این رادیو از جمله امیر عضد به اجرای نمایش‌های رادیویی پرداختند. همچنین برگزیدگان دوره قبلی این جشنواره نیز با یک اجرای رادیویی علاقمندان به رادیو جوان را دعوت کردند تا آنها هم در مسابقه های این جشنواره شرکت کرده و از این طریق به رادیو جوان وارد شوند.

هدف رادیو این است که مردم بخندند و دیگران را بخندانند

سپس محمد حسین صوفی معاون صدای رسانه ملی نیز به شیوه‌ای طنز روی سن دعوت شد. از جمله عباراتی که برای وی به کار برده شد این بود که «نقل است که آنقدر برنامه ریزی نمود و موسیقی شنید تا عاقبت بخیر گشت و به رادیو آمد»

محمدحسین صوفی در ابتدای سخنان خود به عوامل هماهنگ کننده این جشنواره در پشت صحنه اشاره کرد و گفت: چون شما این دوستان را نمی بینید من ابتدا از آنها یاد می کنم. همیشه تعداد قابل توجهی از همکاران در کسوت تهیه کنندگی، دستیار تهیه کننده، نویسنده، ارتباطات، صدابرداری و سایر عوامل پشتیبانی  در شبانه روز سعی داشته اند تا برنامه ها را به پخش برسانند اما معمولا خود آنها جزو افراد گمنام هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف رادیو عنوان کرد: از اهداف و وظایف رادیو این است که مردم بخندند و دیگران را بخندانند و در عین حال از اولویت های برنامه سازی رادیو ایجاد فضایی شاداب و شادامانه برای افزایش امید و همچنین تولید نشاط در جامعه با ساخت برنامه هایی برای خنداندن مردم است.

طنزپردازان متوجه آثار منفی و مثبت تولیدات خود باشند

معاون صدا با بیان اینکه خندیدن و خنداندن باعث طراوت وشادابی جامعه می شود، اظهار کرد: خنده باعث امیدواری می شود و نتیجه جامعه با انگیزه، شاداب و سرحال است. از گونه های برنامه سازی که باعث خنده، طراوت و شادابی می شود برنامه های طنز است. طنز یک اثر ادبی است که با استفاده از بذله گویی، فکاهه، کمدی و سایر لطایف نقاط ضعف را مطرح می کند و از طریق بیان شیرین و زیبای نقطه ضعف ها باعث شادی در جامعه می شود.

صوفی با اشاره به تفاوت های طنز با تمسخر و تخریب بیان کرد: طنز در رادیو مثل رمان و قصه است که شروع و پایان، فراز و فرود، پیام و اثربخشی و نتیجه دارد. وظیفه طنزپرداز رادیویی این است که متوجه اثر تولیدی اش در جامعه باشد چرا که ما در بازخورد آثار چه منفی و چه مثبت نقش داریم و باید پاسخگوی اعمال خود باشیم.

وی با بیان اینکه هدف از تولید برنامه های طنز ایجاد فضای شاد و در عین حال تنبه و توجه دادن جامعه به نقاط ضعف است، خاطرنشان کرد: طنز می خواهد افراد را به عیوب، مفاسد و نقاط ضعف توجه دهد. از طریق برنامه طنز می توان رذایل و فضایل اخلاقی را معرفی کرد و در جهت کاهش رذایل اخلاقی اقدام کرد و یا حتی فضایل اخلاقی را افزایش داد. از طریق این برنامه های طنز می توان به دنبال تزکیه، تهذیب، شادمانی، امیدبخشی و حتی اصلاح فرد و جامعه باشیم.

معاون صدای رسانه ملی برنامه نویسی طنز را همچون چاقویی دولبه دانست و افزود: برنامه نویسی طنز مانند فردی است که چاقوی جراحی بدست گرفته هم می تواند قاتل شود و هم می تواند نسبت به جراحی اقدام کرده و باعث بهبود افراد شود. بنابراین از برنامه ساز طنز انتظار می رود به عنوان جراح مسئول و وظیفه شناس درد جامعه را بشناسد و متناسب با آن نسخه بپیچد و باعث آرامش و تسکین دردها شود.

برنامه سازان طنز به زمانه خود آگاه باشند

صوفی با اشاره به نقش سه گروه در تولید برنامه های طنز عنوان کرد: گروه موثر در تولید برنامه های طنز مخاطبان کنشگر، فعال و متقاضی هستند که اینها صاحبان اصلی و سرمایه های رسانه هستند و باید برای دریافت مطالبات خود فعال باشند و انتقاد کنند.

وی ادامه داد: گروه دوم مدیران شبکه ها و گروه ها هستند که برای تامین و تولید برنامه ها شرایط لازم، امکانات و اعتبارات را فراهم می آورند. همچنین گروه سوم نیز برنامه سازان هستند اینها عناصر متعهد، خوش فکر و وظیفه شناس در عرصه گویندگی، نویسندگی و سایر حوزه های ساخت برنامه هستند که جامعه را می شناسند.

صوفی با اشاره به ویژگی های برنامه سازان رادیویی در حوزه طنز عنوان کرد: این افراد باید نسبت به شرایط زمانی و مکانی جامعه فهم و آگاهی داشته باشند، دغدغه های آنان را بدانند، از توقعات و مطالبات مردم شناخت داشته باشند و بدانند در حال حاضر مهمترین دغدغه مردم فراهم شدن آرامش و رفاه است. مخاطب نیاز دارد که به شادی و رضایت برسد، از دغدغه های او کاهش پیدا کرده و به امید و انگیزه او اضافه شود.

با دیگران بخندیم نه اینکه به دیگران بخندیم

معاون صدا با تاکید بر اینکه ما باید همیشه با دیگران بخندیم نه اینکه به دیگران بخندیم، افزود: در این صورت ما جامعه ای پویا و رشد یافته خواهیم داشت و مسیر تعالی را طی خواهیم کرد. جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به سازندگی نیاز دارد و برای آنکه ما در مسیر سازندگی، رشد و خود اتکایی قدم برداریم نیاز به رسانه ای شاداب و سرزنده داریم.

صوفی گفت: برای رسانه های شاداب و سرزنده باید عوامل برنامه ها این ویژگی نشاط را داشته باشند بنابراین برنامه سازان باید توجه کنند که شادی، شادابی، طراوت و امید را بین خودشان تقسیم کنند. این مساله باید همراه با توجه همکاران برنامه ساز به رعایت حریم اخلاقی، دینی و اجتماعی جامعه و احترام به مقام بزرگترها و استادان و همچنین حذف واژه های نامناسب دور از شان و خلاف عرف باشد.

در طنز احترام به قومیت ها و ارزش‌ها رعایت شود

وی در پایان با توصیه به برنامه سازان گفت: همچنین برنامه سازان باید توهین نکردن به قومیت ها و ارزش ها را مد نظر قرار دهند و در عین حال احترام به ارزش ها را در برنامه های خود رعایت کنند که اگر این گونه شود شعار با هم می خندیم محقق شده و رضایت جلب می شود و زمانی که وجدان ما حکم کند که برنامه ای خوب است مخاطب هم با آن هم‌ذات پنداری می کند.

در ادامه این مراسم محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان روی سن آمد و با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از این آسیب ها با کمک ورزش و ساخت برنامه های طنز سخن گفت.

گلزاری با اشاره به ظرفیت حوزه های هنری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد: جامعه ما به دلیل غمزدگی تاریخی در میان همه هنرها بیشتر از همه به طنز نیاز دارد. طنز به معنای سخره و استهزاء نیست، برنامه هایی مثل «خندوانه»، «قند پهلو» و «عینک آفتابی» باعث خنداندن مردم می شود و هر چه مردم بخندند و شاداب باشند سیستم ایمنی و روانی آنها بهتر می‌شود.

وی برنامه‌های هنری طنز را در نشاط جامعه موثر دانست و یادآور شد:  ما باید از هنر استفاده کنیم. هنرمندان باید آسیب های اجتماعی را از طریق عالمان بشناسند و سپس از طریق زبان طنز از بروز این آسیب ها پیشگیری کنند.

در این مراسم نفرات برگزیده بخش های مختلف جشنواره طنز شبکه رادیویی جوان روی صحنه رفتند و جوایز خود رادریافت کردند که اسامی آنها به شرح زیر اعلام شد:

نفر اول بخش نویسندگی طنز: انسیه عطایی روشن

نفر دوم بخش نویسندگی طنز: رضا سلیمیان

نفر سوم بخش نویسندگی طنز: محدثه محبوبی

نفر اول بخش اجرای طنز: رسول رحمانی

نفر دوم بخش اجرای طنز: میلاد مصطفوی

نفر سوم بخش اجرای طنز: حمیرا خسروبیگی

در این مراسم چند کلیپ از پشت صحنه اجراهای رادیو جوان و همچنین ترانه‌ای با اجرای گویندگان خود این شبکه رادیویی برای مخاطبان پخش شد.

در پایان مراسم به همه مهمانان حاضر یک سایه‌بان ماشین با آرم رادیو جوان اهدا شد که باعث تعجب بعضی از مخاطبان شد.