شناسهٔ خبر: 21708 - سرویس دیگر رسانه ها

بزرگان هنر گرد هم آمدند

جشن دومین سالگرد تأسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور جمعی از هنرمندان قدیمی شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد، جشنی برای تأسیس موسسه ای که به گفته عبدالوهاب شهیدی، دلهای شکسته هنرمندان قدیمی را ترمیم کرد وشبی به یادماندنی را برایشان رقم زد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، موسسه هنرمندان پیشکسوت در حالی شامگاه گذشته چهارشنبه ۱۹ شهریور دومین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت که جمعی از هنرمندان ریش سفید و مو سفید در عرصه های مختلف هنری از جمله تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و ... با وجود کسالت در این مراسم حاضر شدند.

محمدعلی کشاورز یکی از این هنرمندان بود که با وجود بیماری به این گردهمایی بزرگ آمد تا لذت دیدار دوستان قدیمی اش را از دست نداده باشد.

محمود فرشچیان، عبدالوهاب شهیدی، شهلا ریاحی، ملکه رنجبر، جمشید مشایخی، کامبیز درم بخش، محمد سریر، حسن ریاحی، داوود گنجه ای، هادی منتظری، ایران درودی، محمود پاک نیت، مهوش صبرکن، رضا صابری، پری صابری، محبوبه بیات، گوهر خیراندیش، ایرج خواجه امیری، فریدون شهبازی، فضل الله توکل، مریم نشیبا و ...هنرمندانی بودند که در این جمع حضور داشتند.

دیشب محفلی برای دیدار هنرمندان پیشکسوت با یکدیگر فراهم شده بود که مسئولان دولتی نیز آنها را همراهی می کردند. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی از اعضای شورای شهر و حجت الاسلام محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات از جمله این مسئولان بودند که به جمع این هنرمندان قدیمی پیوستند.

اجرای مراسم را اسماعیل آذر بر عهده داشت و علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد نخستین کسی بود که برای سخنرانی در جمع هنرمندان فرا خوانده شد.

برطرف شدن مشکلات مالی صندوق حمایت از هنرمندان

مرادخانی از آشنایی اش با گلایه ها و مشکلات هنرمندان سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که موسسه هنرمندان پیشکسوت بتواند به حیات خود ادامه دهد.

او با قدردانی از مسئولانی که بانی تأسیس این موسسه بوده اند از ضرورت دامن زدن به نیکی ها گفت که رضایت خداوند را نیز در پی دارد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات پیش روی هنرمندان در این موسسه و صندوق حمایت از هنرمندان اشاره کرد و از برطرف شدن این مشکلات به مرور زمان خبر داد.

مرادخانی تصریح کرد: مشکلات بدهی صندوق حمایت از هنرمندان در حال برطرف شدن است و به نتیجه این فعالیت ها امیدوارم که از کمبودهای پیش رو کاسته شود و به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم. این صندوق نیز این امکان را فراهم می کند تا همه مجموعه هایی که باید در اختیار قرار دهد، تجمیع کند تا با این تجمیع امکانات مشکلات افراد حل شود و بتوان به مناسبات جدیدتر پرداخت.

مشایخی: چاقوی سانسور خود را کندتر کنید/ هنرمندان کار سیاسی نمی کنند

با نوای موسیقی «هزاردستان» جمشید مشایخی روی سن دعوت شد که در سخنانش خود را شاگرد همه هنرمندان پیشکسوت حاضر در این مراسم خواند و در ادامه گفت: در دورانی که آقای جنتی هنوز وزیر نبودند، در محفلی حضور داشتم که به مسئولان این نکته را یادآور شدم که هنرمندان کار سیاسی نمی کنند بلکه اهل دل هستند و از آنها خواستم که چاقوی سانسور خود را کمی کندتر کنند چرا که هنرمند مردم را از واقعیت به حقیقت می رساند، واقعیت وضع موجود است که ممکن است بد و خراب باشد ولی چه اشکالی دارد که هنرمند به این وضع موجود اشاره کند.

مشایخی با خواندن شعری از حافظ با مطلع : چرخ بر هم زنم ار غير مرادم گردد/ من نه آنم كه زبوني كشم از چرخ فلك/ هنرمندان را عاشقانی دانست که هر چه آموخته اند از بزرگان ادب ایران از جمله حافظ شیرازی بوده است.

جایی برای ترمیم دلهای شکسته هنرمندان قدیمی

عبدالوهاب شهیدی موزیسین پیشکسوت نیز که با وجود کسالت در این مراسم حضور یافته بود در سخنان کوتاهی در جمع هنرمندان چنین گفت: این دومین جشن پرمایه ای است که در این ۲ سال برگزار شده است که اقدام بسیار بزرگ و مهمی است چرا که هنرمندانی را که بعد از دوره فعالیت خود دیگر توانایی اجرای برنامه های هنری نداشتند، در خانه ها فراموش می شدند اما در این ۲ سال با فعالیت هایی که این موسسه هنرمندان پیشکسوت داشته است، توانسته بزرگترین خدمت را به اهل هنر کند و دلهای شکسته هنرمندان قدیمی را ترمیم کند.

او حاضران در مراسم را به خواندن شعری از مرحوم باستانی پاریزی مهمان کرد و ابراز امیدواری کرد که این برنامه های سالهای سال برای هنرمندان پیشکسوت تکرار شود.

هنرمندان پیشکسوت نیاز دارند که مورد لطف قرار گیرند

مریم نشیبا گوینده قدیمی رادیو و دوبلور نیز به عنوان سخنران به جایگاه دعوت شد که در سخنانش از تلاش های موسسه هنرمندان پیشکسوت قدردانی کرد و گفت: هنرمندان پیشکسوت نیاز دارند که مورد لطف و نوازش قرار گیرند که این موسسه با جمع کردن هنرمندان در ماه های تولدشان و یادی از آنها لطف بزرگی را به آنها می کند.

او همچنین تأکید کرد: هنرمندان ما مهربانی هایشان بدون منت و بدون تاریخ انقضاء است.

بریدن کیک ۲ سالگی و امضاء یک تابلو یادبود

در ادامه محمدباقر نوبخت برای هنرمندان از وعده های همکاری دولت با این هنرمندان سخن گفت و پس از آن منوچهر آذری با ذکر خاطراتی از اجرای برنامه های طنز رادیویی خود برای دقایقی همکارانش را سرگرم کرد و پس از آن کیک تولد ۲ سالگی موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور محمود فرشچیان، محمدعلی کشاورز، شهال ریاحی، محبوبه بیات، ایرج خواجه امیری، احمد مسجدجامعی، جمشید مشایخی، داوود گنجه ای، علی مرادخانی، محمدباقر نوبخت و ... بریده شد.

پایان بخش مراسم نیز امضای تابلوی یادبود ۲ سالگی موسسه هنرمندان پیشکسوت بود که ریش سفیدان هنر ایران پیش از خروج از مراسم امضای خود را به یادگار بر آن نشاندند.

در حاشیه چه گذشت:

- برپایی این مراسم و گردهمایی هنرمندان در قالب جشن سالگرد موسسه هنرمندان پیشکسوت اقدام درخور و شایسته ای بود که مجالی را برای یاد کردن از این هنرمندان و دیدار آنها با یکدیگر فراهم کرد اما انتظار می رود در همین راستا برای بهبود وضعیت بیمه و معیشیتی هنرمندان نیز تمهیدات جدی اندیشیده شود.

-در این مراسم مجری از واریز مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به کارت همه اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت خبر داد که در پایان مراسم نیز اعلام کرد این مبلغ اشتباه است و معلوم نشد که آیا این خبر از اساس اشتباه بوده و یا آن که مبلغ آن کمتر یا بیشتر است.

-کارت های دعوت این مراسم را برخلاف سال قبل که رییس موسسه هنرمندان پیشکسوت علی عظیمی به امضاء می رساند، امسال سه هنرمند تئاتری شامل علی نصیریان، جمشید مشایخی و محمود عزیزی امضاء کرده بودند.

- در این مراسم ایرج خواجه امیری به اجرای قطعاتی خاطره انگیز پرداخت.