شناسهٔ خبر: 23441 - سرویس دیگر رسانه ها

تبلیغ تئاترهای صحنه‌ای در میان برفک‌های تلویزیون!

تبلیغ مداوم یک نمایش در شبکه‌های تلویزیونی، بیننده‌ای که کمتر با پخش آنونس‌های تبلیغی فیلم‌ و خصوصا تئاترهای صحنه‌ای مواجه بوده را این روزها به تعجب واداشته و چنین پرسشی را به ذهن متبادر می‌کند که چرا اصولا تبلیغ تئاترهای روی صحنه، به ندرت در تلویزیون دیده می‌شود؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ تلویزیون مدتی است که در اقدامی نادر و به شکل‌های مختلف به تبلیغ یک نمایش صحنه‌ای می‌پردازد؛ این در حالی است که این اقدام تلویزیون فقط به نمایش «کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» اختصاص دارد و در ایام سال از تبلیغ سایر نمایش‌های صحنه‌ای خبری نیست.

«کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» به کارگردانی رضا حداد و نویسندگی محمد چرمشیر به صورت زیرنویس و تبلیغات میان برنامه‌ای در شبکه‌های تلویزیونی معرفی می‌شود. این تئاتر صحنه‌ای در حالی در تلویزیون تبلیغ می‌شود که در مواردی نادر شاهد پخش تبلیغاتی از این دست در صداوسیما بوده‌ایم وبه نظر می‌رسد به دلیل گران بودن هزینه تبلیغات در تلویزیون، این اتفاق به منابع مالی گروه سازنده برگردد.

هر چند کارگردان این نمایش صحنه‌ای، خود فعالِ عرصه تبلیغات و دارای یک شرکت تیزرسازی است و شاید این مساله هم عاملی برای تبلیغ نمایش او در تلویزیون باشد. اما تکلیف کسانی که از عهده‌ی تامین این مخارج برنمی‌آیند و علاقه‌مندند که اثرشان در تلویزیون معرفی شود چیست؟

کوروش نریمانی از جمله کارگردان‌ها و نمایشنامه‌نویسان تئاتر است که در گفتگو با خبرنگار ایسنا که پیش از این منتشر شده بود با انتقاد از بی‌توجهی تلویزیون نسبت به پوشش خبری و اطلاع‌رسانی نمایش‌ها گفته بود: برای پخش یک تیزر 30 ثانیه‌ای از تلویزیون، رایزنی‌هایی کردم اما آن‌ها گفتند با این وجهی که شما می‌توانید بپردازید ما می‌توانیم تبلیغ کارتان را در برفک‌های تلویزیون پخش کنیم.

صداوسیما این روزها به دلیل تبلیغات بی‌رویه در برنامه‌های تلویزیونی از سوی ناظران و کارشناسان و حتی مردم عادی مورد انتقاد قرار گرفته است؛ امری که مدیران تلویزیون از آن به عنوان یک اجبار یاد می‌کنند و می‌گویند خودشان هم به این همه تبلیغ راضی نیستند. با این حال بر اساس اعلام مدیران ارشد این رسانه، صداوسیما موظف شده که سهم اعظمی از درآمدهایش را از طریق تبلیغات تامین کند و در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد تلویزیون برای کمک به تبلیغ کالاهای فرهنگی تصمیم چندان جدی داشته باشد.