شناسهٔ خبر: 23683 - سرویس دیگر رسانه ها

احیای مصوبه متوقف‌شده در دولت دهم

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از تصویب آیین‌نامه جدید برای خرید تازه‌های نشر از ناشران کل کشور خبر داد. این مصوبه در دولت دهم متوقف‌شده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سید عباس صالحی از تصمیم جدید معاونت امور فرهنگی برای خرید تازه‌های نشر از ناشران خبر داد و گفت: خرید تازه‌های نشر از سوی معاونت امور فرهنگی بیش از ۲ سال متوقف‌شده بود که با تدوین آیین‌نامه جدید، بار دیگر خرید تازه‌های نشر به‌منظور حمایت از ناشران کل کشور به راه خواهد افتاد.

وی ادامه داد: با توجه به آیین‌نامه جدید تصمیمی اتخاذشده تا نمایشگاه دائمی از تازه‌های نشر در مراکز استان‌ها تشکیل شود و از این طریق در تمامی سطح کشور شاهد حضور نمایشگاهی از تازه‌های نشر باشیم. این اقدام می‌تواند در آشنایی جامعه مخاطبین با جدیدترین آثار منتشرشده مؤثر واقع شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نشست دور روزه با مدیران کل ارشاد استان‌ها گفت: مصوبات خوبی در این نشست داشتیم که پس از ویرایش مصوبات از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی، به ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد. این مصوبات در ۲ قالب تصویب خواهند شد؛ گروه اول مصوباتی خواهند بود که در آن زمان اجرا، منابع مالی و دیگر شرایط مشخص‌شده‌اند. گروه دوم این مصوبات نیز برای هماهنگی هر چه بیشتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد در استان‌ها تنظیم خواهد شد.

وی با اشاره به نزدیکی هفته کتاب و ضرورت توجه استان‌ها به این رویداد مهم فرهنگی عنوان کرد: از هفته کتاب باید به‌عنوان یک فرصت ملی برای کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی نهایت استفاده را به عمل آورد.

معاون امور فرهنگی ادامه داد: به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت اجرایی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران واگذار شد. در صورت موفقیت این مدل از واسپاری می‌توان به تفویض سایر فعالیت‌هایی که تاکنون در ستاد معاونت امور فرهنگی انجام می‌شد، امیدوار بود.

بر اساس این گزارش، دومین روز از نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها روز پنج‌شنبه (اول آبان) با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی، محمدمهدی احمدی، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران ستادی معاونت امور فرهنگی و مدیران کل ارشاد استان‌های کشور در تبریز برگزار شد.

تشکیل ۴ دبیرخانه دائمی برای کارگروه‌های نشست تخصصی
مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی در دومین روز از نشست معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها از تشکیل ۴ کارگروه دائمی برای پیگیری مصوبات این نشست خبر داد.

همایون امیرزاده با اشاره به هدف برگزاری این نشست تخصصی عنوان کرد: هدف از برگزاری این نشست توزیع امکانات فرهنگی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و آشنا کردن مدیران با افق‌های جدید معاونت امور فرهنگی برای ریل‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور است.

وی افزود: از دیگر اهداف این نشست می‌توان به آشنایی با ظرفیت‌های استانی، تمرکززدایی از فعالیت‌های مرکز و دستیابی به یک درک مشترک میان معاونت امور فرهنگی وادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در حوزه موضوعات و مسائل فرهنگی اشاره کرد. در این نشست ۹۸ درصد از مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها شرکت داشتند که این آمار بسیار خوبی است.

مشاور مدیریتی معاونت امور فرهنگی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در روز نخست این نشست گفت: روز نخست نشست پس از بررسی‌های مقدماتی مسائل و موضوعات، ۴ کارگروه چاپ، نشر و اهل‌قلم و اطلاع‌رسانی کتاب، استان‌های مرزی و جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و راهبردها و سیاست‌های معاونت فرهنگی کار خود را آغاز کردند.

همایون امیرزاده از تشکیل دبیرخانه‌های دائمی برای این کارگروه‌ها خبر داد و اعلام کرد: همچنین قرار شد ۴ دبیرخانه برای این کارگروه‌ها تشکیل شود تا مصوبات این نشست را پیگیری کنند. مصوبات کاربردی که در این کارگروه‌ها به تصویب رسید در دبیرخانه‌های هرکدام از کارگروه‌ها به‌صورت مستمر پیگیری و تا حصول نتیجه قطعی دنبال خواهد شد.

نشست دو روزه معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در روزهای ۳۰ مهرماه و اول آبان در تبریز با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز برگزار شد.

قدردانی مدیران کل ارشاد از موفقیت نشست تبریز
مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور در پایان نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی، طی نامه‌ای از تلاش سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و مجموعه دست‌اندرکار این معاونت قدردانی کردند.
در متن این نامه آمده است:
سرور ارجمند جناب آقای دکتر صالحی
معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سلام‌علیکم
ابتکار اداره کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مردادماه ۱۳۹۳ در تهران و حضور موفق معاونت امور فرهنگی در آن و پیگیری شایسته مصوبات که درنهایت نشست تخصصی تبریز را در پی داشت، نشان از همت والایی است که در بدنه این معاونت برای توجه مبنایی و اثرگذار به استان‌ها شکل‌گرفته است. در این راستا بایسته می‌دانیم این اقدام شایسته و اصولی را ارج نهاده و سپاس و قدردانی خود را تقدیم جنابعالی و مجموعه همکاران در ادارات کل ستادی و دفاتر و مؤسسات وابسته اعلام نماییم.

همچنین در پایان این نامه آمده است: لازم می‌دانیم در این زمینه ضمن یادآوری نقش مؤثر آقای همایون امیرزاده در این نشست، از جنابعالی درخواست نماییم به نحو شایسته موردتقدیر قرار گیرند.