شناسهٔ خبر: 23744 - سرویس دیگر رسانه ها

افزایش شهریه‌ها گلوی دانشجویان آمریکایی را می‌فشارد

شهریه دانشگاه‌های آمریکا طی سه دهه گذشته 12 برابر شده به‌ طوری که بسیاری از دانشجویان این کشور با جدال سختی برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل خود روبرو شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ اگرچه توجه جامعه‌ جهانی به «اشغال وال استریت» طی ماه‌های اخیر رفته رفته رنگ باخته است اما دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا همچنان در سراسر کشور به مبارزه‌ خود علیه افزایش سریع شهریه‌ها و هزینه‌های آموزش عالی ادامه می‌دهند. روز پنج‌شنبه ده‌ها دانشجوی دانشگاه «سن‌دیگو» در کالیفرنیا که در آنجا بودجه‌های آموزش عالی از سال ۲۰۰۷ میلادی ۳۵ درصد کاهش یافته، علیه افزایش شهریه‌ها دست به اعتراض زدند. از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون شهریه‌های دانشگاه دولتی «سن‌دیگو» حدودا سه برابر شده و به ترمی ۷۰۰۰ دلار رسیده است. اوایل سال تحصیلی امسال شهریه‌های این دانشگاه ۵۰۰ دلار افزایش یافت. بنابر اعلام هیئت‌ امنای دانشگاه، از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون شهریه‌های دوره‌های چهارساله این دانشگاه ۶۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از «اسکولارشیپ گایدز»، درد و رنج افزایش شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا تمام‌ نشدنی است. به‌طوری که هزینه‌های دانشگاهی در این کشور طی ۳۰ سال گذشته ۱۲ برابر شده است. به این مسئله باید رکود اقتصادی و قطع بودجه‌های دولتی و ایالتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را نیز اضافه کرد. با کاهش بودجه‌های ایالتی در دانشگاه‌ها، بسیاری از هزینه‌ها به دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها تحمیل شد. در عین حال درآمد خانواده‌های آمریکایی نیز در همین مدت کاهش یافت.

وضعیت مالی دانشجویان آمریکا به حدی بحرانی است که دانشجویان بیشتری نیاز به خدمات حمایتی دارند. به‌همین منظور از سال ۲۰۱۱ میلادی، بانک همبستگی غذا در دانشگاه‌ها و کالج‌ها که یک ارگان حمایتی تأمین غذا در دانشگاه‌های آمریکاست آغاز به کار کرد. این ارگان در ۴۶ دانشگاه ۲۱ ایالت این کشور تاکنون بیش از ۱۰۷ تن غذا در میان دانشجویان توزیع کرده است.

«الویاح شریف» از اعضای اتحادیه دانشجویان دانشگاه اوهایو می‌گوید که امسال قرار بود در مقطع ارشد این دانشگاه تحصیل کند اما مجبور شده تا این ترم مرخصی بگیرد تا با انجام یک کار تمام وقت هزینه‌های تحصیلی خود را که سالانه بالغ بر ۱۰ هزار دلار است تأمین نماید.