شناسهٔ خبر: 24081 - سرویس کتاب و نشر

شماره سی و هشتم مهرنامه

مهرنامه 38 بررسی تاریخ علوم اجتماعی در ایران پرونده جامعه شماره 38 مهرنامه است که در آن به صدیقی و میراث داران او و چگونگی تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی پرداخته شد.

فرهنگ امروز: شماره 38 مهرنامه در مهر 93 در 256 صفحه به چاپ رسید. پرسش از چرایی اهمیت یافتن دوباره حسین بشیریه در عصر پسااحمدی نژادی بحث اصلی این ماه بود. بازخوانی اندیشه دکتر بشیریه در دهه‌های مختلف و بررسی کارنامه علمی ایشان دو مطلب مقدماتی برای ورود به این بحث بود. موثقی از دکتر بشیریه به عنوان «ستاره درخشان جامعه شناسی سیاسی» یاد کرد و مجتبی مقصودی نیز در گفتگوی کوتاهی به نقش ایشان در بومی‎سازی، درونی‎سازی و کاربردی‎سازی جامعه شناسی پرداخت. اما مهمترین بخش این پرونده انتشار دو فصل از کتاب دکتر بشیریه با ترجمه علی اردستانی است. این کتاب تز دکترای دکتر بشیریه با عنوان «زمینه‎های اجتماعی انقلاب ایران» بود.

در سالگرد صدور بیانیه تغییر ایدئولوژی مجاهدین خلق نشریه مهرنامه به این مساله پرداخت که چگونه مجاهدین خلق پله های ارتداد را طی کردند. مهرنامه در این پرونده ضمن بررسی کارنامه تقی شهرام در مصاحبه‎ای مفصل با سعید شاهسوندی درباره تغییر ایدئولوژی مجاهدین و نقش شهرام در این خصوص را پی گرفت. همچنین عبدالمجید معادیخواه در خصوص علل انصرافش از دادگاه تقی شهرام هم توضیحاتی ارائه داد. دو مصاحبه دیگر یکی با کریم رستگار در خصوص فرآیند مارکسیست شدن مجاهدین و دیگری با محسن حکیمی درباره گروه پیکار و دو یادداشت یکی از مهدی غنی درباره کتاب «راه انبیا راه بشر» و دیگری از محمد بسته نگار درباره جزوه «اقتصاد به زبان ساده» از دیگر مطالب این پرونده است.

بررسی تاریخ علوم اجتماعی در ایران پرونده جامعه شماره 38 مهرنامه است که در آن به صدیقی و میراث داران او و چگونگی تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی پرداخته شد. همچنین همایون کاتوزیان در مصاحبه‎ای نسبت میان کار دانشگاهی و کار روشنفکری جامعه‎شناسان را مورد مداقه قرار داد و سعید پیوندی جامعه‎شناسی علمی را در برابر جامعه‎شناسی بورژوایی قرار داد.

امسال سال اقتصاددانان فرانسه بود و مهرنامه با بررسی کتاب سرمایه پیکتی در شماره‌های پیشین و اختصاص این شماره خود به آراء ژان تیرول این پرسش را مطرح کرد که آیا می‎توانیم منتظر ظهور یک مکتب اقتصادی جدید باشیم. مهرنامه ضمن چاپ یادداشت‎هایی در این خصوص میزگردی با حضور سید فرشاد فاطمی و سید محمدرضا فرحی را ترتیب داد.

مهرنامه مطالب خود را در حوزه اندیشه با این پرسش پی گرفت که آیا تلاش‎های تازه برای احیای محمدباقر مجلسی را می‎توان کوششی جهت تدوین نواخباری‎گری شیعی دانست؟ نقش مجلسی در انتقال عرفان از خانقاه به حوزه علمیه، رابطه علما و دربار در عصر صفوی در گفت‎وگو با حسین نصر و میزگردی با حضور ابراهیمی دینانی و مصطفی محقق داماد از تلاش‎های مهرنامه برای پاسخ به این پرسش بود. همچنین مهرنامه در بخش پایانی این پرونده به طور مفصل با مهدی نصیری که این روزها وارد حوزه منازعات فکری شده است، درباره زاویه نگاه نواخباری گری به گفت‎وگو نشست.

پرونده ادبیات این شماره به رضا براهنی اختصاص دارد. در این پرونده مصاحبه‌ای مفصل با رضا براهنی انجام شد. او در این مصاحبه درباره دلایل مهاجرتش از ایران و برنامه‌های آینده‎اش برای بازگشت سخن گفت و به اتهامات برخی جریان‌های افراطی که او را به تجزیه‌طلبی متهم کرده بودند پاسخ داد. وی همچنین از اولین تجربه یادگیری زبان فارسی و آراء خود درباره دیگر شاعران، هنر، رمان‌نویسی، نقدنویسی و دیگر مسایل ادبیات سخن گفت.

«جامعه شناسی ابتذال» عنوان پرونده این ماه سینمای مهرنامه است که کوشش کرد با سیری در زمینه و زمانه و حاشیه‎های فیلمفارسی، گفتگو با سعید عقیقی در این باره و بررسی خدمات متقابل پوپولیسم و فیلمفارسی در آثار ده‎نمکی این دغدغه را مطرح کند که آیا سینمای ایران دوباره به دوران فیلمفارسی بازگشته است؟

در بخش بولتن مهرنامه به انتقادهای اساتید دانشگاه به طرح بازنگری در سرفصل‎های رشته علوم سیاسی پرداخت و از انتشار سه نشریه روایت، عصر اندیشه و فرهنگ امروز را خبر داد. بخش حقوق این نشریه نیز با انتشار خاطرات همسر، دوستان و همکاران دکتر کاتوزیان یاد این استاد برجسته حقوق را گرامی داشت.

مهرنامه در بخش کتابنامه ضمن معرفی چند کتاب همچون «فلسفه‎های روانگردان»، «فانوس جادو»، «سرمایه مارکس» و ... به بهانه انتشار «زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار» گفت و گویی را با فرهنگ رجایی و به بهانه انتشار «جنبش دانشجویی پلی تکنیک تهران» گفت‎وگویی را با عباس عبدی ترتیب داد. در بخش تاریخ شفاهی نشر نیز علل زوال انتشارات خوارزمی و در بخش آرشیو نیز به نشریه «کتاب هفته» به سردبیری احمد شاملو پرداخته شد.