شناسهٔ خبر: 24143 - سرویس دیگر رسانه ها

افزایش ظرفیت دانشجو در تحصیلات تکمیلی غیر منطقی است

عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه ارومیه گفت: افزایش ظرفیت دانشجو در تحصیلات تکمیلی غیر منطقی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجید عباس‌علی‌زاده افزود: افزایش فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و مشکلاتی که از نظر اشتغال و بکارگیری این افراد در جامعه بوجود می آورد موضوعاتی است که متاسفانه مسئولان نظام آموزش عالی کمتر توجهی به این موضوع دارند.

وی با اشاره به اینکه باید در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشجو با استاد تعامل داشته باشد و اگر تعداد زیاد باشد استاد فرصت رسیدگی به تحقیقات دانشجو را ندارد خاطر نشان کرد: نباید بیش ازحد نصاب دانشجوی ورودی در دانشگاه ها بپذیریم و به هر نحو که شده فارغ التحصیل را وارد جامعه کنیم در این صورت ناخودآگاه کیفیت را فدای کمیت کرده ایم.

عضوهیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه ارومیه اظهار کرد: زمانی که تعداد دانشجوی پذیرش شده تحصیلات تکمیلی از حد مجاز افزایش یابد به طور طبیعی استاد نمی تواند با دقت پایان نامه های دانشجویان را بررسی کند که این امر ضربه بزرگی به فارغ التحصیلان وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تحصیلات تکمیلی اگر برای تمایل شخصی و برای کسب اطلاعات تخصصی باشد امری بجاست اما اگر به قصد کاریابی باشد درآینده به علت نبود زیرساخت های مناسب برای جذب تحصیل کرده ها بر اساس پتانسیل هر شخص، با مشکل مواجه شده و افراد فارغ التحصیل دچار افسردگی می شوند.

عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه ارومیه با بیان اینکه دانشگاه های آزاد اسلامی که در مقطع کارشناسی ارشد ورودی نداشته در مقطع دکتری دانشجو می پذیرند، افزود: این مراکز چون می بینند تعداد فارغ التحصیلان ارشد افزایش یافته در صدد پذیرش دانشجویان دکتری هستند باید توجه کرد که این دانشگاه‌ها سطح علمی کشور را کاهش می دهند.

 

عباسعلیزاده با بیان اینکه افزایش ظرفیت‌ها در پذیرش دانشجویان باید با ساختار و تجهیزات دانشگاه‌ها همخوانی داشته باشد تصریح کرد: باید در کنار پذیرش حجم عظیم دانشجو در دانشگاه آزاد عواملی چون تعداد اعضای هیات علمی، امکانات دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تناسبی ایجاد شود و تنها برای جنبه اقتصادی اقدام نشود.

 

وی در خصوص اخذ هدایا و سکه طلا از جانب داوران و استاد راهنما اظهار کرد: امیدوارم این اقدام ناپسند در جوامع دانشگاهی رواج پیدا نکند چراکه این اقدام باعث تغییر سمت و سوی پایان نامه و پایین آوردن کیفیت آن می شود.