شناسهٔ خبر: 24283 - سرویس دیگر رسانه ها

دیدار داوری اردکانی و رئیس آکادمی علوم قزاقستان

در جریان سفر دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم که به دعوت رایزنی فرهنگی ایران برای سخنرانی و شرکت در برنامه­ های علمی در مراکز اکادمیک قزاقستان صورت گرفته است، دیداری میان رؤسای فرهنگستان علوم ایران و آکادمی علوم قزاقستان صورت گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در این دیدار علاوه بر داوری و مارات، صابری رایزن فرهنگی سفارت ایران در قزاقستان و همچنین دکتر نگار داوری اردکانی معاون پژوهشی دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار دکتر مارات رئیس آکادمی علوم قزاقستان گزارش جامعی از وضعیت آکادمی علوم و روند رشد و توسعه جمهوری قزاقستان ارائه کرد و با ارزیابی روابط علمی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور به رویکرد قزاقستان برای توسعه روابط همه جانبه از جمله روابط علمی و آموزشی با ایران پرداخت.

دکتر رضا داوری اردکانی نیز با ابراز خرسندی از حضور در قزاقستان و ملاقات با رئیس آکادمی علوم این کشور به ساختار تشکیلاتی و وظایف و مسئولیت­های فرهنگستان علوم ایران اشاره کرد و با توجه به اشتراکات فعالیت های علمی این دو مرکز علمی، آمادگی ایران را برای همکاری با آکادمی علوم جمهوری قزاقستان اعلام نمود.

در این دیدار پیشنویس تفاهمنامه همکاری میان آکادمی علوم قزاقستان و فرهنگستان علوم ایران ارائه شد تا با جمع­بندی نظرات دو طرف با عقد تفاهمنامه زمینه های توسعه و گسترش همکاری های علمی و پژوهشی طرفین فراهم گردد.

در پایان این دیدار رایزن فرهنگی سفارت ایران در قزاقستان نیز با اشاره به تبادل هیأت های علمی، فرهنگی و آموزشی و گسترش روابط بین دو کشور آمادگی رایزنی فرهنگی را برای اعزام هیأتی از آکادمی علوم جمهوری قزاقستان برای بازدید از مراکز علمی و آموزشی ایران، و ملاقات با مسئولان مراکز علمی و دانشگاهی اعلام نمود.

بنابراین گزارش، رئیس فرهنگستان علوم ایران پس از حضور در آلماتی و سخنرانی در دانشکده فلسفه آکادمی علوم آلماتی، به شهر آستانه جمهوری قزاقستان نیز سفر کرد و ضمن شرکت در جلسات علمی از مراکز علمی فرهنگی آن شهر نیز بازدید به عمل آورد. اکنون دکتر داوری اردکانی برای سخنرانی و ارائه مقاله خود در نشست آکادمی علوم روسیه، در مسکو به سر می برد.