شناسهٔ خبر: 24579 - سرویس دیگر رسانه ها

نشست «باستان-نشانه شناسی» برگزار می‎شود

نشست باستان-نشانه شناسی با عنوان «جایگاه ایدئولوژیک تخت جمشید در نظام سیاسی هخامنشی» برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از خانه هنرمندان ایران؛ ششمین نشست باستان-نشانه شناسی با عنوان «جایگاه ایدئولوژیک تخت جمشید در نظام سیاسی هخامنشی» با حضور  دکتر احمد پاکتچی و دکتر کامیار عبدی یک شنبه ۲۵ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

هخامنشیان در اداره امور برخلاف سلسله های پیشین خاورمیانه بیشتر بر ایدئولوژی نهادینه شده تاکید داشته اند تا خشونت و قهر، همین چرخش اساسی است که شأنی ویژه به جهان بینی هخامنشیان می بخشد. از آنجا که ایدئولوژی ها همواره در پی عینیت بخشی به خود هستند و این عینیت بخشی با استفاده از مصالح فرهنگی در دسترس صورت می گیرد، می توان با مطالعه آثار برجای مانده از دوران هخامنشی تا حدود زیادی به ایدئولوژی آنها پی برد. به همین خاطر است که در این نشست به جایگاه ایدئولوژیک تخت جمشید به مثابه مهمترین اثر دوران هخامنشی پرداخته می شود. تخت جمشید یکی از مهمترین مواریث فرهنگی ایران و جهان است. این بنا در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود همواره اثرهای متفاوتی بر ذهن مخاطبان خود نهاده است. باید گفت که این بنا صرفاً پدیده ای معمارانه نیست بلکه متنی است که عمیق ترین معانی ایدئولوژیک در آن کدگذاری شده است. به تعبیری می توان گفت که کلیت تخت جمشید ابزاری ایدئولوژیک است که جزء جزء آن از هنر و معماری گرفته تا نقش برجسته و حتی پلان آن در خدمت عینیت بخشی به ایدئولوژی سازندگان آن بوده است.

علاقه مندان برای حضور در این نشست می توانند یک شنبه ۲۵ آبان از ساعت ۱۸ به تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.