شناسهٔ خبر: 24777 - سرویس دیگر رسانه ها

«عاشقانه‌ها»ی ادبیات کلاسیک بازآفرینی شد

«عاشقانه‌ها» یک مجموعه چهارجلدی از داستان‌های عاشقانه ادبیات کلاسیک است که محمدرضا یوسفی در قالب شعر نوی فارسی بازنویسی و انتشارات «ناردونه» آن را منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدرضا یوسفی از انتشار «عاشقانه‌ها» خبر داد و افزود: در این مجموعه چهار جلدی به بازآفرینی چهار داستان عاشقانه نظامی چون «وامق و عذرا»، «بیژن و منیژه»، «خسرو وشیرین» پرداخته‌ام.

وی افزود: بازآفرینی این مجموعه نه به صورت داستان که در قالب شعر نو بوده است.

نویسنده «گرگ‌ها گریه نمی‌کنند» بازآفرینی را هنرمندانه‌تر از بازنویسی دانست و افزود: من داستان‌های شاهنامه، افسانه‌ها و داستان‌های عاشقانه کاسیک را بازآفرینی کرده‌ام نه بازنویسی. چراکه در بازنویسی تنها به روان و امروزی کردن متن پرداخته می‌شود اما بازآفرینی، مقوله دیگری است و خلاقیت نویسنده در آن نقش دارد.

یوسفی معتقد است ادبیات ایران، گنجینه‌ای بسیار غنی است که نویسندگان می‌توانند به آن بپردازند. از داستان‌های مثنوی و شاهنامه و کلیله و دمنه گرفته تا داستان‌های عاشقانه‌ای که نظامی و عنصری و سنایی گفته‌اند.

«عاشقانه‌ها» یک مجموعه چهارجلدی از داستان‌های کلاسیک عاشقانه است که در قالب شعر نو بازآفرینی شده و به گفته محمدرضا یوسفی، عشق مقوله‌ای است که در این سال‌ها و به خاطر سخت‌گیری‌های وزارت ارشاد، کمتر به آن پرداخته شده است.