شناسهٔ خبر: 24874 - سرویس دیگر رسانه ها

دیدار نویسندگان با خوانندگان در کتابفروشی‌های کریمخان

روز پنج شنبه مهمترین اتفاقِ کتابفروشی‌های خیابان کریمخان، حضور نویسندگان، شاعران و نقاشان در کتابفروشی‌ها بود. کتابفروشی‌های چشمه، ثالث و گویا میزبان بهمن فرمان‌آرا، احمدرضا احمدی، لیلی گلستان، عبدالحسین مختاباد، فاطمه معتمد آریا، گلی امامی، گروس عبدالملکیان، مصطفی مستور و بسیاری دیگر از نویسندگان و چهره‌های شناخته شده عرصه کتاب بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتابفروشی‌های خیابان کریمخان عصر پنج شنبه روز شلوغ و پرکاری را سپری کردند. البته همه آنها چنین وضعیتی نداشتند اما حضور چهره‌های محبوبِ کتابخوان‌ها و تکاپوی خریداران برای تهیه نسخه‌های متعدد از کتاب‌هایی که قرار بود به امضای نویسندگان برساند، مهمترین اتفاق این کتابفروشی‌ها بود.

این برنامه براساس فراخوان احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران عملی شد. بهمن فرمان‌آرا، فیلم‌ساز و احمدرضا احمدی، شاعر حوالی ساعت ۱۰ صبح پنج شنبهدر کتابفروشی چشمه بودند که هر دو از مصاحبه پرهیز کردند و ترجیح دادند جمعه را در کنار دوستدارانشان با آرامش بگذرانند. خریداران کتاب به نوبت  با این دو تن گفتگو می‌کردند و کتاب‌هایی را به امضای آنها می‌رساندند.

به گفته فروشنده این کتابفروشی، هر دو این هنرمندان در ماه چندین بار به کتابفروشی چشمه سر می‌زنند.

همچنین بر اساس اطلاعات کتابخانه ملی، نشر چشمه کتابی با عنوان «فیلم‌ساختن» نوشته سیدنی لومنت را با ترجمه فرمان‌آرا منتشر خواهد کرد.

احمد پوری، حمیدرضا صدر، سروش صحت، محسن آزرم، گلی امامی و محمود دولت‌آبادی از جمله دیگر میهمانانِ دعوت‌شده به کتابفروشی چشمه بودند که قرار بود بیایند. به گفته فروشنده یکی از طرفداران دولت‌آبادی از شهر یزد برای دیدن او از صبح در این کتابفروشی منتظر مانده است.

حامد صحت فروشنده کتاب‌های هنر در فروشگاه چشمه درباره کتاب «۷ فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» که کمتر از ۱۵ روز از انتشار آن می‌گذرد، گفت: جز دو نسخه‌ای که در ویترین است، نسخه دیگری نه در کتابفروشی و نه در انبار موجود است. این کتاب برای نوبت دوم زیر چاپ است.

صحت با اشاره به اینکه در روزهای آغازین انتشار این کتاب ، نشر چشمه بخش گسترده‌ای از ویترین خود را به آن اختصاص داده بود گفت: این کتاب در ۲۰۰۰ نسخه و بهای ۴۳ هزار تومان عرضه شد و استقبال به قدری بود که خیلی زود نشر چشمه کتاب‌های داخل ویترین را هم در اختیار خریداران گذاشت.

این فروشنده در ادامه، فروش خوب این کتاب را نشانه خوانده‌شدن آن ندانست و گفت: می‌دانیم که در صد کمی از کتاب‌های خریداری‌شده خوانده می‌شوند. بسیاری خریداران اهل مطالعه نیستند و صرفا برای رفع کنجکاوی و یا تکمیل ظاهر کتابخانه خود، به سراغ این کتاب آمده‌اند.

وی افزود: البته فروش خوب همیشه اتفاق خوبی است. اغلب کسانی‌ که امروز مطالعه جدّی و مستمر دارند، مطالعه را از همین رفع کنجکاوی‌ها آغاز کرده‌اند.

این فروشنده همچنین درباره خریدارانی که امروز برای دیدار با نویسندگان آمده‌اند گفت: غالبا افرادی نیستند که مطالعات جدّی و مستمر دارند، بلکه تنها چند چهره سرشناس را می‌شناسند و برای امضاگرفتن و عکس‌گرفتن می‌آیند. نویسندگانِ زیادی هستند که آثار ارزشمندی دارند اما  افراد زیادی آنها را نمی‌شناسند.

صحت افزود: برای  امروز تعداد بیشتری از آثار میهمانانمان را سفارش دادیم زیرا حضور نویسندگان و مترجمان بر  فروش کتاب‌ها تاثیر زیادی دارد.

حامد صحت همچنین از فروش خوب دو کتاب «از شما چه پنهان» نوشته احمد طالبی‌نژاد و «ساعتی در تهران» مجموعه‌ عکس‌های عزیز ساعتی و «اهل اسب» مجموعه عکس‌هاي پیمان هوشمندزاده خبر داد.

وی همچنین به فروش بسیار خوب کتاب «آرشیو کامل ۴۵۰ شماره (سی سال) ماهنامه فیلم» که به چاپ دوم رسیده و با بهایی بیش از ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، اشاره کرد. (در وب‌سایت کتابخانه ملی اطلاعاتی درباره این کتاب پیدا نشد!)
 
کتابفروشی گویا / رونمایی از مجموعه داستان علی‌اکبر عبدالرشیدی

در کتابفروشی جمع دیگری از هنرمندان و نویسندگان در کنار احمد مسجد جامعی، گرد هم آمده بودند. عبدالحسین مختاباد موسیقی‌دان و عضو شورای شهر تهران، سهیل محمودی، اسرافیل شیرچی، استاد خوشنویسی، غلامحسین سالمی، مترجم حوزه ادبیات و حجت‌الله شکیبا، نقاش از جمله میهمانان فروشگاه گویا بودند. البته در این کتابفروشی آنچنان خبری از خریداران و مخاطبان نبود و بیشتر هنرمندان با یکدیگر دیدار تازه می‌کردند.

غلامحسین سالمی گفت: من از آقای مسجد جامعی درخواست می‌کنم چنین برنامه‌هايی به جای سالی یک روز به ماهی یک روز برسد.

خبر دیگر در این کتابفروشی، انتشار مجموعه داستان‌های علی‌اکبر عبدالرشیدی، نویسنده، مترجم و چهره آشنای تلویزیون بود. «بوقلمون» در بردارنده ۱۵ داستان کوتاه از عبدالرشیدی است که به تازگی از سوی انتشارات گویا به بازار عرضه شده است.

عبدالرشیدی درباره کتابش گفت: این کتاب مجموعه داستان‌هایی است که همگی به سال‌های کودکی و نوجوانی من در کرمان مربوط می‌شوند و با زبانی واقع‌گرایانه نوشته شده‌اند.

این کتاب اگرچه از سوی انتشارات گوبا منتشر شده اما  نفیس نیست و در ۱۶۰ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، اما به شیوه کتاب‌های نفیس بدون قیمت پشت جلد، به بازار عرضه شده است.
 
کتابفروشی ثالث/ گفت‌وگو با کیوان مهرگان

در کتابفروشی ثالث نیز روز گذشته جمعی از نویسندگان  و بازیگران با فراخوان «اهل فرهنگ! در کنار هنرمندان کتاب بخوانیم»، دعوت داشتند. کیوان مهرگان، شاعری که تا کنون سه مجموعه شعر با عناوین «تو و جاده هم‌دستید» (پایان ۱۳۸۸)، «دهانم بوی مریم می‌دهد» (مروارید ۱۳۹۰) و «عاشق لو نرفته» (ثالث ۱۳۹۲) منتشر کرده ، در این کتابفروشی حضورداشت و درباره تاثیر اجرای طرح بازدید نویسندگان از کتابفروشی‌ها با خبرنگار ایبنا گفت‌وگو کرد. وی با قدردانی از این طرح احمد مسجد جامعی گفت: شبکه‌های اجتماعی مردم را با هم بیگانه کرده و این دیدار حضوری بسیار انرژی‌بخش و خوشحال‌کننده است. من دوست دارم چنین روزهایی را بیش از سالی یک بار داشته باشیم.

وی افزود: در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی شهروندان ایرانی نباید با شهروندان ترکیه، افغانستان و کشورهای همسایه مقایسه شوند بلکه باید ایرانی‌ها را با شهروندان کشورهای توسعه‌یافته مقایسه کرد و بر این اساس، تعداد کتابفروشی‌ها و امکانات فرهنگی را گسترش داد.

مهرگان در پاسخ به این سوال که دوست دارد در کدام خیابان‌ها کتابفروشی‌های متعدد ببیند؟! به خیابان‌های سی‌‌تیر، لاله زار و امیرآباد اشاره کرد و گفت: برای من عجیب است که خیابان کارگر شمالی کتابفروشی ندارد، اغلب خوابگاه‌های دانشجویی در این خیابان قرار دارند و به همین دلیل این خیابان می‌توانست به بورس کتابفروشی‌ها و پاتوق بحث و فحص آن‌ها تبدیل شود.

وی افزود: دوست دارم کتابفروشی ۲۴ ساعته داشته باشیم؟ چرا از نیروی انتظامی نمی‌خواهیم امنیت یک کتابفروشی را در تمام شبانه‌روز تامین کند. برای خود من زیاد پیش می‌آید که با حضور در کتابفروشی و تورق کتاب‌ها، روحیه و جان تازه گرفته‌ام. بسیاری کتابخوان‌ها هستند که وقتی بی‌خوابی به سرشان می‌زند، دوست دارند نیمه‌شب به کتابفروشی‌ها سر بزنند.

مهرگان درباره کتابفروشی‌های تهران گفت: بهتر است همه کتابفروشی‌ها در همه حوزه‌ها تجهیز شوند و منابع خود را تکمیل کنند. مخاطب باید بتواند با رجوع به یک کتابفروشی همه نیازهای خود را تامین کند. من مخالف این هستم که کتابفروشی‌ها در حوزه‌هایی خاص متمرکز شوند و حوزه‌های دیگر را رها کنند.
 
فروش نه چندان خوب کتاب اصغر فرهادی در ثالث

مجتبی خیرآبادی، فروشنده کتاب‌های هنر در فروشگاه ثالث به استقبالی که در هفته گذشته از کتاب‌های «تئاتر و سینمای اربی اوانسیان» و «اهل اسب» (مجموعه عکس‌های پیمان هوشمندزاده) شد، خبر داد و درباره کتاب اصغر فرهادی گفت: در این کتابفروشی در هفته ۳ تا ۴ نسخه فروش داشت و آنچنان که انتظار داشتیم با استقبال روبرو نشد.

وی افزود: افراد زیادی برای کتاب اصغر فرهادی مراجعه می‌کنند اما تا قیمت آن را می‌بینم منصرف می‌شوند.

خیرآبادی همچنین از فروش خوب کتاب‌های «ساعتی در تهران» و «اهل اسب» خبر داد و درباره کتاب «عکس‌های مریم زندی از انقلاب ۵۷» که به تازگی از سوی نشر نظر منتشر شده است گفت: در چهار روزی که كتاب را آورده‌ایم هنوز فروش نداشته است. این کتاب در ۲۳۴ صفحه تمام گلاسه و قطع رحلی چاپ شده و با بهای ۱۲۵ هزار تومان عرضه شده است.

این فروشنده درباره کتاب «۱۰۰۰ نماد در هنر و اسطوره شکل به چه معناست» نوشته راونا و راپرت شفرد با ترجمه آزاده بیداربخت و نسترن لواسانی گفت: کتاب فروش خوبی داشته است و ما دوباره سفارش دادیم.

همچنین درباره کتاب «زیبایی‌شناسی عکاسی» نوشته استیفن بال با ترجمه محمدرضا شریف‌زاده گفت: بعد از یک ماهی که این کتاب در کتابفروشی بود در یک روز سه نسخه آن فروش رفت.

خیرآبادی به یک کتاب عکس به نام «گاه» که در قطع کوچک و چهارجلد منتشر شده بود، گفت: این کتاب از سوی مولف و گردآورنده آن به دست ما رسیده است، زیرا پخش درستی نداشته است.

کتاب «گاه» با گردآوری  کوروش ادیم در چهار جلد با عناوین «گاه ۱ – مایکل کنا»، «گاه ۲- نیک برنت»، «گاه ۳- کیت کارتر» و «گاه ۴ – سالی‌مان» تدوین شده که هر جلد منتخبی از عکس‌های این چهار عکاس بزرگ دنیا را در برمی‌گیرد. کتاب «گاه» را نشر ورا منتشر کرده و با بهای ۱۲ هزار تومان، به فروش می‌رسد.