شناسهٔ خبر: 24955 - سرویس دیگر رسانه ها

کتابخانه های خانگی ریشه در تاریخ و سنت دارند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه های خانگی ریشه در تاریخ و سنت دارند و بعد از اسلام این کتابخانه ها در مساجد شکل گرفتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سید عباس صالحی عصر شنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه های خانگی و مجتمع های مسکونی در تالار شمس افزود:کتابخانه های شخصی در سنت ایرانی و اسلامی کارکرد های زیادی از قبیل مشاوره،راهنمایی و غیره و نیز پاتوق های فرهنگی بر مبنای کتاب داشتند.

وی اظهار داشت:این کتابخانه ها در واقع باشگاهی برای شکل گیری محلی بر مبنای کتاب بوده که منجر به گفت وگو و تبادل مسایل فرهنگی می شود.

صالحی با اشاره به اینکه کتابخانه های خانگی موجب توسعه و گسترش مسایل فرهنگی است، گفت: کتابخانه های خانگی حافظ نفیس گنجینه کتاب هستند.

معاون وزیر ارشاد با تاکید براینکه دربخش عمومی و فرهنگی باید به فضای کتابخانه های خانگی توجه شود،اظهار داشت:توسعه این مهم ایجاد فرصت برای کنش سازی کودکان ، نوجوانان و جوانان برای نسل های آینده است.

وی خاطر نشان کرد:کتابخانه های خانگی می توانند بهانه ای برای ارتباط جمعی باشند، ارتباطی که امروزه جامعه ما بیش از هر زمانی به آن احتیاج دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین گفت: کتابخانه های خانگی از سنتی دیرین و قدمتی کهن در کشور ما برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: این کتابخانه ها نقش بسزایی در توسعه مسایل فرهنگی و اجتماعی، انسجام و وحدت بخشی انسان ها به عهده دارند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه توسعه کتابخانه های خانگی موجب دانایی و آگاهی جامعه می شود، افزود: پیوند استوار انسانها با یکدیگر از دیگر مزایای توجه به کتاب و کتابخوانی است.

در پایان این مراسم به رسم یادبود و قدردانی به جمعی از کتابخانه داران خانگی لوح تقدیر و جایزه اهداء شد.

سومین جشنواره کتابخانه های خانگی و مجتمع های مسکونی پس از چند سال تاخیر 24 آبان تا یکم آذرماه همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار شد.

نخستین دوره جشنواره در سال 81 و دومین دوره آن در سال 86 برگزار شد.