شناسهٔ خبر: 25028 - سرویس دیگر رسانه ها

37 درصد معتادان دارای تحصیلات تکمیلی هستند

اختتامیه جشنواره دانشگاه پاک که از مهرماه سال 92 آغاز شده بود، در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ درابتدای برنامه امیرفانی دبیر جشنواره درباره روند برگزاری جشنواره گفت: جشنواره دانشگاه پاک با مشارکت وزارت علوم و ستاد مبارزه با موادمخدر برگزار و دانشگاه الزهرا به عنوان دبیرخانه این جشنواره انتخاب شد و در مهرماه ۹۲ آثار دانشجویان و برخی اساتید دریافت شد. همچنین اطلاع‌رسانی مفصلی در دانشگاه‌های دولتی آزاد، غیردولتی در استان‌های تهران، اصفهان، قم، مرکزی و البرز انجام شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا با اعلام اینکه ۶۰۰ اثر در ۱۳ حوزه مثل نقاشی، پوستر، نمایشنامه، فیلم و... برای شرکت در این جشنواره دریافت شده است، ادامه داد: از میان آنها در مرحله اول ۳۰۰ ، در مرحله دوم ۲۰۰ اثر برگزیده شد و نهایتا امروز ۲۵ اثر برگزیده معرفی می‌شود.

 

امیرخانی خاطرنشان کرد: در پی آن هستیم که بتوانیم با تقویت روحیه نشاط و توانمندسازی دانشگاهیان، به دانشگاه متعالی و پویا دست یابیم.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه عارف وهاب‌زاده مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توصیف وضعیت مواد مخدر در ایران و جهان گفت: از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۲۸ هزار تن تریاک در جهان تولید شده و همچنین سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان ۳۶ درصد افزایش یافته است.

 

وهاب‌زاده با اشاره به طرح شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدردر سال ۹۰ توضیح داد: یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد شناسایی شدند که ۹۰.۷ درصد آنان مرد و ۹.۳ درصد زن هستند. همچنین کرمان با ۴.۷۵ درصد بیشترین شیوع و زنجان با ۰.۹۶ درصد کمترین شیوع را دارد.

 

وی مهم‌ترین علل شیوع اعتیاد را کسب لذت، کنجکاوی و تفریح دانست و ادامه داد: بیشترین گروه سنی که درگیر اعتیاد می‌شود، گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال و ۲۰ تا ۲۴ سال است. همچنین ۶۴ درصد معتادان متاهل و ۳۷ درصد آنها دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

 

مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با ارائه آماری ناشی از اعتیاد اظهار کرد: ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری و ۲۵ درصد قتل‌ها ناشی از اعتیاد است.

 

وی سپس به مقایسه برنامه‌های پیشگیری ایران و سایر کشورها پرداخت و گفت: ۹۷ درصد مدارس اسکاتلند تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری هستند، اما در کشور ما تنها در هشت درصد از مدارس برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد عرضه شده است.

 

وهاب‌زاده در پایان با اشاره به اقداماتی که قرار است در دانشگاه انجام شود، توضیح داد: پایش و ارزشیابی مستمر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، تربیت کادر متخصص از طریق آموزش کارشناسان و اساتید دانشگاه، تولید بسته‌های استاندارد آموزشی پیشگیری از اعتیاد با رعایت نیازسنجی مخاطبان و برنامه‌هایی از این قبیل در دستور کار است.

 

در ادامه مراسم حسین‌زاده مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در سخنانی اظهار داشت: باید بپذیریم که اعتیاد یک واقعیت اجتماعی و همه درآن نقش داریم و در معرض آن هستیم.

 

وی همچنین گفت: ما در قبال اطرافیان خود مسئولیت داریم و باید به هم کمک کنیم تا آسیب اعتیاد کاهش یابد. ما به سمت دانشگاه پاک حرکت می‌کنیم و می‌دانیم رسیدن به آن دشوار است.

 

دکتر باهری رییس مرکز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، کاسه‌ساز تهیه‌کننده سینما و دو تن از ورزشکاران مدال‌آور از دیگر سخنرانان این مراسم بودند و در پایان مراسم از داوران و برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.