شناسهٔ خبر: 25056 - سرویس دیگر رسانه ها

پیشنهاد وزیر ارشاد: به جای طلا «اثر هنری» بخرید

علی جنتی در جریان بازدید از گالری «هفت نگاه» از تلاش دولت برای تصویب قانون «یک درصد» ولو بدون قید «الزام»، علاقه‌اش به اخبار هنرهای تجسمی،‌ لزوم واگذاری خرید و فروش آثار تجسمی به بخش خصوصی و حمایتش از شعار «هر خانواده‌ ایرانی یک اثر ایرانی» سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه «هفت نگاه» که میزبان 400 اثر از 350 هنرمند در حوزه‌ی هنرهای تجسمی است، دیدن کرد.

در جریان این بازدید، علی مراد خانی، فرامرز قریبیان، سیدعباس سجادی - مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران - و تعدادی از هنرمندان حوزه‌ی هنرهای تجسمی، جنتی را همراهی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تماشای آثار «هفت نگاه» گفت: در مدتی که که من متصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌ام، «هفت نگاه» یکی از کارهای شایسته‌ای بود که کمتر مثل آن را دیده‌ام. در این نمایشگاه شاهد کارهای بسیار خوبی بودیم و می‌بینیم جوان‌هایی که تازه به میدان آمده‌اند نیز کارهای زیبایی را ارائه کرده‌اند.

جنتی ادامه داد: مسأله‌ی مهم این است که درباره‌ی فعالیت‌های ارزشمند و فاخر هنری تبلیغ نیز انجام شود، مردم هم از این نمایشگاه‌ها بازدید کنند و این آثار را از نزدیک ببینند و با این نمایشگاه آشنا شوند. این مقدمه‌ای برای خرید است. عموم مردم هم باید به‌تدریج وارد این مقوله شوند و بعد از دیدن آثار هنری، آن‌ها را بخرند.

او در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها برعهده بخش خصوصی است و دولت باید محیط و امکانات تبلیغاتی را در اختیار این بخش قرار دهد و از این کارها حمایت کند. ما علاقه‌مندیم در همه‌ی رشته‌های هنری، هنرمندان بتوانند کارشان را در داخل و خارج کشور عرضه کنند تا بتوانیم فرهنگ و تمدن ایرانی را به دنیا بشناسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی اختصاص بودجه از دستگاه‌های عمرانی برای خرید آثار هنری، بیان کرد: ما تلاش زیادی در این بخش کرده‌ایم و در هیئت دولت هم تصویب شد تا دستگاه‌های دولتی که پروژه‌های عمرانی را اجرا می‌کنند یک درصد از اعتبار کل پروژه‌های‌شان را برای خرید آثار هنری و معماری ملی و اسلامی تخصیص دهند.

او ادامه داد: متأسفانه در مجلس این مصوبه رد شد و ما پیشنهاد دیگری داریم که در مجلس در حال پی‌گیری است و در بودجه هم نیست. این پیشنهاد این است که همه‌ی دستگاه‌ها مجاز هستند یک در صد از اعتبارات‌شان را در پروژه‌های عمرانی صرف فعالیت‌های هنری کنند. در این صورت دیگر «الزام‌آور» نیست و ما باید آن‌ها را ترغیب کنیم که از این فرصت استفاده کنند، چون حجم اعتبارات عمرانی بسیار بالاست.

جنتی همچنین گفت: ما همه‌ی تلاش‌مان را کردیم که هنرمندان و روزنامه‌نگاران و حتی کتاب‌فروشی‌ها مشمول معافیت مالیاتی شوند. خوشبختانه در وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان‌های مالیاتی نسبت به مقوله فرهنگ و هنر هم توجه می‌شود و امیدوارم بتوانیم این اقدامات را به نتیجه برسانیم.

جنتی در رابطه با شعار «هر خانواده ایرانی، یک اثر هنری» که شعار نمایشگاه «هفت نگاه» است، اظهار کرد: ما باید کمک کنیم این شعار جا بیفتد و افراد آثار را ببینند. یک فرد معمولی شاید زیاد ارزش یک کار هنری را درک نکند، اما اگر بداند که این کارها ارزش افزوده دارد، حداقل برای این‌که یک کار هنری داشته باشد یک اثر هنری را می‌خرد.

او ادامه داد: آشنایی مهم است و باید به‌تدریج تبلیغ کرد تا ارزش این کارها درک شود و به جای این‌که افراد طلا بخرند با این طرز تفکر که طلا بعدا گران می‌شود و استفاده مادی می‌برند، اثر هنری بخرند چون هرچه زمان می‌گذرد ارزش این آثار هم بالا می‌رود و از سویی هم به فرهنگ و هنر کمک می‌شود.

جنتی همچنین هنرهای تجسمی را جزو علایق‌اش دانست و افزود: من در رشته‌های هنری بیشتر از همه، هنرهای تجسمی و اخبار گالری‌های مختلف را دنبال می‌کنم و در مصاحبه‌ها تأکید می‌کنم که هنرمندان ما باید کارهای‌شان را بیرون از کشور ببرند و در حراج‌های دنیا عرضه کنند. من از نزدیک اکثر حراج‌های داخلی را پی‌گیری می‌کنم. باید کمک کنیم کارهای هنری بیشتری عرضه شود تا افراد ترغیب و تشویق شوند و به این عرصه بیایند. هنرمند باید احساس کند کارش از لحاظ مادی ارزش دارد و برایش ارزش قائل‌اند.

«هفت نگاه» ٢٣ آبان ماه آغاز به کار کرد و علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند به فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران مراجعه کنند. این نمایشگاه تا هفتم آذرماه، هر روز از ساعت ١٠ تا ١٩ (روزهای تعطیل ١٤ تا ١٩) میزبان علاقمندان است.