شناسهٔ خبر: 25555 - سرویس دیگر رسانه ها

مستند‌های اسکار 2015 معرفی شد

آکادمی اسکار اسامی 15 فیلم مستند بلند را به عنوان نامزدهای رقابت هشتادو هفتمین اسکار معرفی کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛  آکادمی اسکار 9 آبان اعلام کرده بود امسال از میان 134 فیلم به انتخاب نامزدهای اولیه اسکار 2015 دست خواهد زد.

اکنون اسامی 15 فیلم بلند در حالی اعلام شده که منتقد هالیوود ریپورتر این فهرست را یکی از قوی‌ترین فهرست فیلم‌های بلند مستند در سال های اخیر می‌خواند و انتخاب از این میان را خونین و دشوار می نامد.

فهرست نامزدهای انتخاب شده چنین است:

«هنر و قدرت» ساخته سم کولمن، مارک بکر و جنیفر گراوسمن؛ درباره  مارک لندیس که از مهارت های باورنکردنی جعل سازی خود استفاده می کند تا شاهکارهای هنری را راهی موزه‌ها و گالری‌ها کند.

«مورد علیه 8» ساخته بن کوتنر و رایان وایت؛ پیگیری پنج سال دادگاهی که درباره ازدواج همجنس گرایان در لس آنجلس تشکیل شد.

«همشهری کخ» ساخته کارل دیل و تئا لسین؛ بررسی رابطه پول و دموکراسی.

«همشهری چهار» ساخته لورا پوتراس روزنامه‌نگار؛ درباره دیدار او با ادوارد اسنودن در هنگ کنگ.

«در جستجوی ویوین مه‌یر» ساخته جان مالوف یک شیکاگویی جوان که اولین بار عکس‌هایی از ویوین مه‌یر را کشف کرد.

1.jpg

«پسر خود اینترنت: داستان ایرون شوارتس» ساخته برایان کنپنبرگر درباره زندگی و کار اعجوبه برنامه نویسی و فعال حوزه اطلاعات ایرون شوارتس.

«تپه جودوروفسکی» ساخته فرانک پاویچ ؛ فیلمساز آلخاندرو جورودفسکی درباره این بحث می کند که چگونه رمان علمی تخیلی «تپه» نوشته فرانک هربرت را به پرده‌های نقره‌ای برد.

«ادامه بده تا به هدف برسی» ساخته ال هیکس استرالیایی درباره رابطه بین معلم موسیقی‌اش کلارک تری که استاد مسلم جاز است و جاستین کافلین نوازنده نابینای پیانو.

«تیم کشتار» ساخته دن کراوس؛ بررسی دیدگاه فیلمساز دن کراوس از گزارش‌های مربوط به جنایت جنگی که توسط ارتش آمریکا در افغانستان به وقوع پیوسته است.

«روزهای گذشته در ویتنام» ساخته روی کندی؛ درباره هفته های پایانی جنگ ویتنام و تلاش مردم برای فرار از این منطقه و حضور سربازان آمریکایی و دیپلمات‌ها و نقش کاخ سفید...

«خود زندگی» ساخته استیو جیمز درباره راجر ایبرت منتقد فقید سینما.

«شب در راه ماندگان» ساخته جسی ماس؛ درباره کشیشی که در شهر داکوتای شمالی درهای کلیسایش را به روی کارگران بیخانمان و در جستجوی کار باز می کند.

«نمک زمین» ساخته خولیانو ریبریو سالگادو و ویم وندرس؛ درباره زندگی سباستیانو پدر خولیانو ریبریو سالگادو که عکاس بود.

«قصه‌های گریم اسلیپر» ساخته نیک برومفیلد؛ تحقیقی درباره یک قاتل سریالی به نام گریم اسلیپر (خوابیده شوم) که به مدت 25 سال در لس آنجلس دست به کشتار زد.

«ویرونگا» ساخته اورلاندو فون آینسیدل؛ نگاهی به پارک ملی آفریقایی به نام ویرونگا به تهیه کنندگی لئوناردو دی کاپریو.

این 15 فیلم مستند به عنوان نامزدهای دور اول اسکار در این بخش معرفی شده اند و در مرحله بعد از این میان 5 فینالیست این بخش در تاریخ 15 ژانویه انتخاب و معرفی خواهند شد.

آكادمی اسكار هر سال مقرراتی برای اين بخش دارد و اين مقررات شامل اين است كه هر فيلم مستند بايد حداقل 4 بار در طی روز در دو شهر نيويورک و لس آنجلس اكران شده باشد. زمان اكران نيز بايد بين ظهر تا 10 شب باشد و از اين ميان يک نوبت نمايش، بايد حتما بين ساعت 6 تا 10 شب اتفاق افتاده باشد.

شمار فيلم‌های شركت كننده دوره گذشته اسکار 147 فيلم بود. پردرآمدترين فيلم مستند امسال فيلم «آمريكا: دنيا را بدون او مجسم كن» بود كه 14 ميليون دلار به دست آورد. با این حال این فیلم از راه یافتن به فهرست اسکار بازماند.  

فيلم‌هايی كه به اين بخش معرفی شوند می‌توانند در بخش های ديگری چون بهترين فيلم نيز خود را نامزد كنند.

اسامی نامزدهای فيناليست، 15 ژانويه اعلام می‌شوند. اسكار امسال يكشنبه 22 فوريه در دالبی تياتر هاليوود برگزار می‌شود. اين مراسم به صورت مستقيم از شكبه ای.بی.سی پخش می‌شود. ميزبان امسال اين مراسم نيل پاتريک هريس است.