شناسهٔ خبر: 25615 - سرویس دیگر رسانه ها

عواقب تغییرات سرافراز در صدا و سیما

انتشارات سروش این روزها اخبار تجدید انتشار کتاب‌های خود در ماه‌های گذشته را بدون هیچ اشاره‌ای به چاپ‌های قبلی،برای رسانه ها ارسال می‌کند. مخاطب با مطالعه این اخبار گمان می‌کند این کتاب‌ها به تازگی و برای نخستین‌بار منتشر شده‌اند اما چنین نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ روابط عمومی انتشارات سروش در ۱۰ روز گذشته، اخبار تجدید انتشار برخی کتاب‌های این انتشارات را که در ماه‌‌های گذشته روانه کتابفروشی‌ها شده بودند، به‌عنوان خبر جدید برای خبرگزاری‌ها ارسال می‌کند. نکته عجیب، اشاره نكردن به چاپ‌های گذشته این کتاب‌هاست و این اخبار به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که گویی این کتاب‌ها برای نخستین بار روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند.

انتشار کتاب «شیوه کمانچه نوازی» مهدی آذرسینا، جدیدترین اخبار از این گونه است که انتشارات سروش  روز گذشته، سه‌شنبه ۱۱ آذر (۱۳۹۳) برای خبرگزاری‌ها (از جمله خبرگزاری کتاب ایران)  و سایت‌های خبری و تحلیلی ارسال کرد. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۷۱ و برای دومین بار در سال ۱۳۸۷ در دسترس مخاطبان قرار گرفت، اما در خبر سروش اشاره‌ای به دو چاپ قبلی آن نشده است. همچنین با استناد با اطلاعات درج شده در سایت خانه کتاب، سومین چاپ این کتاب در ۲۷ مرداد امسال با شمارگان ۵۰۰ نسخه به کتابفروشی‌ها ارسال شده است. برای بازدید از اطلاعات کتابشناختی و تاریخ سومین انتشار کتاب «شیوه کمانچه نوازی» به این نشانی بروید.

روز گذشته اکثر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و تحلیلی خبر انتشار کتاب «شیوه کمانچه نوازی» را بدون هیچگونه تغییری در متن ارسال شده از سوی روابط عمومی انتشارات سروش منتشر کردند. خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بررسی سابقه این خبر،اطلاعات فوق را جمع آوری و در قالب خبری تحلیلی منتشر کرد.

همچنین انتشارات سروش دوشنبه ۱۰ آذر نیز خبر انتشار کتاب «مکاشفات رضوی در شرح مثنوی معنوی» را نیز منتشر کرد. در این خبر نیز اشاره‌ای به چاپ پیشین این کتاب که در سال ۱۳۸۱ در دسترس مخاطبان قرار گرفت، نشده بود. نکته جالب اینجاست که سروش این نوبت از انتشار کتاب را در بیستمین روز از ماه گذشته (آبان ۱۳۹۳) روانه کتابفروشی‌ها کرده و البته اجازه تجدید انتشار آن را نیز در سال گذشته (۱۳۹۲) دریافت کرده بود. برای مطالعه اطلاعات کتابشناختی و تاریخ انتشار این کتاب نیز می‌توانید به این نشانی بروید.

محمد سرافراز از زمان انتصاب به عنوان ریاست سازمان صدا و سیما،اغلب معاونت های این سازمان را تغییر داده و درصدد تغییرات ساختاری دیگر در این رسانه است. با توجه به این مساله انتشار این اخبار از سوی روابط عمومی انتشارات سروش می تواند با هدف نمایش تصویری فعال و پُرتحرک از این انتشارات در آستانه فرا رسیدن موعد تغییر مدیریت سروش باشد.  مهدی فضائلی در سال ۱۳۸۹ به مدیرعاملی انتشارات سروش انتخاب شده و آذرماه امسال ماموریت چهارساله وی در سروش به پایان می رسد.