شناسهٔ خبر: 25687 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشار گفت‌وگوهای مدیری بدون هیچ حذف و تغییر

کتاب «گفت‌وگوهای سینمایی (دهه 60 )» سید محمد بهشتی که به گفته رخشان بنی اعتماد بدون هیچ حذف و تغییری منتشر شده است‌، رونمایی شد.

1417801785044_HEMMAT KHAHI-28.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ کتاب گفت‌وگوهای سینمایی دهه 60 سید محمد بهشتی که به گفته رخشان بنی اعتماد بدون هیچ حذف و تغییری منتشر شده است‌، رونمایی شد.

عصر روز جمعه 14 آذر ماه مراسم رونمایی از این کتاب با حضور جمعی از سینماگران و محمدرضا عارف (نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری) برگزار و سخنانی هم درباره ویژگی‌ها و اهمیت این کتاب مطرح شد.

 

بنی‌اعتماد در آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

رخشان بنی‌اعتماد در این برنامه ضمن خواندن مقدمه و بخش‌هایی از کتاب گفت‌وگوهای سینمایی سید محمد بهشتی در چند نمای مختلف اظهار کرد: آقای مهندس بهشتی در چاپ این کتاب اجازه هیچ حذف و تغییری را به نویسندگان نداده است.

او گفت: هرچند بازگویی بخش‌هایی از این گفت‌وگوها می‌تواند مورد نقد قرار بگیرد اما او اهمیت ثبت در تاریخ را حجت دانسته و این شهامت‌، ویژگی مدیرانی است که نقش خود را در عرض کوتاه مدیریتی نمی‌دانند بلکه منافع ملی را مدنظر دارند.

این کارگردان سینما هچنین در بخش‌هایی از مرور کتاب «سید محمد بهشتی» خطاب به فخرالدین انوار (یکی از معاون‌های سابق سینمایی) که در مراسم حضور داشت گفت:اعتراف می‌کنم شما سخت‌گیرترین و جدی‌ترین مدیر کاری من بودید خاطره شما همانند یاد دلنشین معلم کلاس اول است که با وجود سختگیری‌هایش هیچ گاه فراموش نمی‌شود.

بنی اعتماد یادآور شد: دوران دهه 60 دوران سختی بود چه به لحاظ سخت افزاری و چه به لحاظ نرم افزاری چه نظارت و نیز ممیزی و هیچ مشکلی کمتر از آنچه بعدا داشتیم وجود نداشت.

وی تاکید کرد: با این حال با وجود تمام اختلاف نظرها‌، گویا دعوا بر سر رسیدن یک هدف مشترک بود. شاید آنچه الان به عنوان سرمنشا‌ء خانواده سینما باقی مانده است همان وصلت متناسب در عین اختلافات بود یعنی دعوا داشتیم اما هدف مشترکی وجود داشت.

در بخش دیگری این مراسم سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد) درباره انتشار این کتاب گفت: وقتی این مصاحبه‌ها را به عنوان یک مجموعه در کنار یکدیگر می‌خوانیم متوجه می‌شویم که بخش قابل توجهی از گفت‌وگوها مدیریت فرهنگی را مورد پرسش قرار نداده است و بیشتر مغالطه‌ی جز به کل است.

او با بیان اینکه در این کتاب این مساله به چشم می‌خورد در موارد زیادی عقاید و نظرات پرسش شونده و پرسش کننده به طور بنیادین با هم تفاوت دارند اضافه کرد: با این حال وجود فرهنگ و اهداف سینمایی را در آن دوران می‌توان از طریق این گفت‌وگوها به دست آورد.

عقیقی همچنین گفت: ویژگی اصلی این کتاب این است که شما متوجه می‌شوید یک سیستمی شکل گرفته است، یکسری اهداف مدیریتی مشخص داشته است و قرار بوده در یک دوره‌ای به این اهداف برسد اما از میانه راه جریان تغییر کرده است.

این منتقد ادامه داد: در کمال حیرت می‌بینیم چیزی به اسم دهه 70 به عنوان دهه فرهنگی و دهه 80 به عنوان پیگیری فرهنگی نداریم و معلوم نیست وقتی به لحاظ تقویمی چنین دورانی وجود دارد چرا به شکل تاریخی وجود ندارد.

قرار بود در این مراسم ارژمند هم به عنوان مولف کتاب حضور داشته باشد که محمدعلی حیدری (دیگر مولف کتاب) متنی را از سوی او قرائت کرد.

در این متن ارژمند بیان کرد: در حالی که نشریاتی زیادی موجود است، هنوز حوزه‌های مهمی از تاریخ این هنر مبهم است به ویژه آنکه گروهی به دلیل منافع شخصی کمتر توانسته‌اند خالی از حب و بغض به تاریخ آن دوران بپردازند.

وی گفت: در سال‌های اخیر فیلم‌هایی بوده که آنچنان با منافع گروهی گره خورده که باعث شده کمتر روایت غیر جامع‌دارانه‌ای به دست آمده باشد. اینکه در سال‌های اول انقلاب سینما واقعا چه طور بوده و چه حوادثی از سر آن گذشته چیزی جز به اشارات پراکنده‌ای موجود نیست.

به گفته ارژمند؛ حدود سه سال قبل پروژه‌ای با قصد تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب صورت گرفت که بخشی از آن به سید محمد بهشتی مربوط می‌شود و طی تصمیم‌گیری‌های دیگری سخنان انوار و بهشتی به عنوان دو شخص اثرگذار به مجموعه به صورت جدا اضافه می‌شود.

محمد مهدی دادگو تهیه‌کننده هم در این مراسم با تاکید بر اینکه آنچه به عنوان دهه 60 مطرح می‌شود منظور سال‌های 62 تا 72 است خاطراتی را به صورت سه حکایت مختلف از آن دوران مطرح کرد.

آرش بهشتی مدیر انتشارات روزنه هم درباره انتشار این کتاب تاکید کرد: باز کردن بحث سینمای دهه 60 صرفا گزارشی از گذشته و یادآوری خاطرات نیست بلکه نقب زدن به تجربه‌ای است که به زعم خیلی‌ها از موفق‌ترین دوران‌های مدیریتی بوده و بازخوانی آن شاید خیلی از زوایای تاریخ وضعیتی که در آن هستیم را روشن کند.

در بخشی از این مراسم نمایش کوتاهی با عنوان «یادآوری» توسط مهتاب نصیرپور‌، اشکان خطیبی و غزل شاکری و نیز با پیانو نوازی سامان احتشامی اجرا شد.

نویسندگی و کارگردانی این نمایش را محمد رحمانیان برعهده داشت که این نمایش به مرور عکس‌ها و ترانه‌ها برخی از فیلم‌های سینمای ایران پرداختند.

در این مراسم که اجرای آن علیرضا شجاع نوری برعهده داشت،‌ جمعی از سینماگران و چهر‌های چون ابراهیم حاتمی‌کیا‌، رخشان بنی‌اعتماد‌،جهانگیر کوثری‌، داریوش فرهنگ ‌، خسرو سینایی، علیرضا زرین دست‌، فرشته طائرپور‌، محمد اطبایی،منوچهر شاهسواری‌،‌محمدرضا اصلانی‌، هوشنگ گلمکانی‌، احمد محیط طباطبایی‌، شادمهر راستین‌، سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد‌،احمد مسجد جامعی‌، هارون یشایایی ‌،خسرو سینایی‌، علیرضا رضا داد و نیز برخی از کارشناسان و مدیران سازمان میراث فرهنگی مانند محمد حسن طالبیان‌ معاون فرهنگی (سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری) حضور داشتند.

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی

 

آیین رونمایی از کتاب سید محمد بهشتی