شناسهٔ خبر: 25981 - سرویس دیگر رسانه ها

کدام دسته از مجموعه‌های مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی قابل انتشارند؟

مطابق آئین‌نامه جدید مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، مجموعه‌های موجود در این مرکز که جنبۀ خانوادگی و خصوصی دارند، در جای مناسب نگهداری می‌شوند و استفاده از آنها تنها منحصر به خانواده اهداءکنندگان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ از آغاز فعالیت مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی - اسلامی) تاکنون افزون بر ۱۰۰ مجموعه خصوصی کوچک و بزرگ مربوط به خاندان‌ها و شخصیت‌های علمی کشور به کتابخانه این مرکز منتقل شده است.

از این شمار ۹ مجموعه از راه خرید و بقیه به صورت اهداء به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی - اسلامی) انتقال یافته است.

بخشی از این مجموعه‌ها که مشروط به نگهداری جداگانه نبوده است، پس از ضرب مُهر اهدایی، ضمن کتابخانه مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی دیگر، بنا بر شرایط واگذاری اهداءکنندگان، در محلِ جداگانه و به نام اهداگران، محفوظ است.

بر اساس این گزارش، کتاب‌ها و مجله‌های چاپی این مجموعه‌ها، فهرست شده یا در دست فهرست نویسی است. مخازن این نوع مجموعه‌ها به صورت بسته اداره می‌شود و در حال حاضر پژوهشگران مرکز و مراجعان خارج از مرکز از آن استفاده می‌کنند.

اما یادداشت‌ها و مدارک و اسناد چاپ نشده کتابخانه‌های اختصاصی، سرنوشت دیگری دارند؛ برابر آئین‌نامه کتابخانه، این نوع یادداشت‌ها و اسناد چاپ‌نشده، آن اندازه که پس از بررسی و ارزش‌یابی، برای چاپ و انتشار مناسب تشخیص داده می‌شوند، در یک جلد یا مجلداتی از سوی کتابخانه مرکز منتشر خواهند شد.

البته برابر همین آئین‌نامه، کتابخانه مرکزی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی - اسلامی) موظف است برخی دیگر از اسناد و مدارک را که جنبۀ خانوادگی و خصوصی دارند، در جای مناسب نگهداری کند و استفاده از آن صرفاً برای خانواده اهداء کنندگان مجاز است.