شناسهٔ خبر: 26024 - سرویس دیگر رسانه ها

حاشیه های دیدار هیئت های دانشجویی با مقام معظم رهبری

در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب با وفای ایشان، حسینیه امام خمینی (ره) میزبان هیات های دانشجویی از سراسر کشور بود که در محضر رهبر انقلاب به عزاداری پرداختند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛شنبه به مناسبت اربعین حسینی ۳ هزار دانشجو در قالب هیئت های عزادار دانشجویی از تهران و استانهای در حسینیه امام خمینی (ره) در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.

روایت مهر از این دیدار در پی می آید:

روز- خیابان ۱۶ آذر - خارجی

ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح روز اربعین است، من در حالی در مقابل یکی از درهای دانشگاه تهران واقع در خیابان ۱۶ آذر ایستاده ام که تنها چند خیابان با جایی فاصله دارم که قرار است دیدار و مراسمی به مناسبت اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب با وفای ایشان در آن برگزار شود.

دانشجویان از دانشگاه های مختلف کشور خود را به درب خیابان ۱۶ آذر می رسانند، تفاوت آنها را می توانی از وسایلی که در دست دارند متوجه بشوی، کوله های بزرگ و چمدان تنها مخصوص دانشجویانی است که از دانشگاه های دیگر استان ها به تهران آمده اند.

روز – مسجد دانشگاه تهران - داخلی

به مرور حدود ۳ هزار دانشجو وارد دانشگاه تهران می شوند، همه مقدمات برای برگزاری برنامه اصلی آماده است، اول از همه در مسجد دانشگاه تهران زیارت عاشورا خوانده می شود.

برخی دانشجویان در گوشه کنار مسجد دانشگاه نشسته اند و به تنهایی زیارت عاشورا می خوانند و حال هوای خاص خود را دارند.

بیرون از دانشگاه وسایل پذیرایی و صبحانه شامل کیک یزدی و چای برای پذیرایی از دانشجویان آماده است.

زیارت عاشورا که تمام می شود دانشجویان به رسم دانشجویی دور هم جمع می شوند و گعده هایی تشکیل می دهند و به صحبت های دورهمی و صحبت در مورد دیداری که در پیش است مشغول می شوند، برخی از دانشجویان هم مشغول نوشتن جملات و کلماتی مانند لبیک یا خامنه ای، جانم فدای رهبر و ... روی کاغذ و کف دست خود و دیگر دوستانشان هستند.

صدایی از پشت بلندگوها دانشجویان را برای دیدار فرامی خواند و مردی از پشت میکروفن می گوید: "دانشجویان عزیز آمده بشوید برای حرکت کاروان عزاداری اربعین به سمت بیت رهبری"

روز- صحن دانشگاه تهران- خارجی

دختران و پسران دانشجو به آرامی از دانشگاه تهران خارج می شوند و از میان آنها دختران منظمتر حرکت می کنند. با اینکه دسته عزاداری پسران جلو حرکت می کنند، اما دیرتر از دختران دانشجو آماده می شوند، برای هر دسته عزاداری یک وانت با تجهیزات صدا و یک مداح در نظر گرفته شده است.

دسته های عزاداری حرکت خود را به سمت بیت رهبری آغاز و یک صدا نوحه ها را تکرار می کنند.

مسیر حرکت دانشجویان با گذر از خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فخر رازی به سمت خیابان جمهوری است، دانشجویان در مسیر عزاداری به سمت بیت رهبری اشعاری را همچون: «گلی گم کرده ام می جویم او را /به هر گل می رسم می بویم او را» و یا «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست / این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست» را در سوگ چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) همخوانی می کنند.

انتظامات این مراسم هم از دانشجویان انتخاب شده اند و وظیفه حفظ نظم دسته های عزاداری را برعهده دارند.

برخی از دانشجویان در مسیر حرکت به سمت بیت رهبری با ماژیک و خودکار آخرین حرف ها و ابراز علاقه های خود را خطاب به مقام معظم رهبری روی دست های خود می نویسند، بیشتر دانشجویان جمله معروفی را روی دستان خود می نویسند که چند هفته است به چالشی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده : «ما عاشق مبارزه با اسرائیل هستیم#»

دانشجویان به انتهای خیابان فخر رازی نزدیک شده و وارد خیابان جمهوری می شوند، هرچه به بیت رهبری نزدیک می شویم دسته عزاداری سریعتر حرکت می کندف دانشجویان سعی دارند زودتر برسند و جایی در جلو و نزدیک به محل حضور مقام معظم رهبری داشته باشند، خیابان دانشگاه مخصوص ورود خواهران دانشجو و خیابان فلسطین مخصوص ورود آقایان در نظر گرفته شده است.

ساعت ۸:۱۵ دقیقه است دانشجویان به اولین در ورودی بیت رهبری می رسند همه در صف هایی منظم ایستاده اند اما صدای همهمه و صحبت ها و گفتگوهایی که دانشجویان باهم دارند شنیده می شود. دانشجویانی که از استان های مختلف آمده اند در صف با دیگر دانشجویان سر صحبت را باز می کنند و از دانشگاه و استان و شیوه دعوتشان به دیدار با رهبری باهم صحبت می کنند.

پاسدارها در ورودی ایستاده اند و به دانشجویان خوش آمد می گویند .

یکی از دانشجویان با لهجه شیرین و غلیظ اصفهانی به شوخی به یکی از پاسدارها می گوید:« اینجا همه نور بالا می زنند و بوی شهادت می دهند»

با گذشت از بازرسی بالاخره وارد حسینیه می شوم ساعت ۹:۱۵ دقیقه است.

مقابل درب ورود به حسینیه کاغذهایی توزیع می شود که شامل ابیاتی شعر ویژه اربعین شهادت امام حسین (ع) است و قرار است دانشجویان بعد از ورود رهبری یک صدا این اشعار را بخوانند اشعار سروده حجت الاسلام جواد زمانی است.

روز- حسینیه امام خمینی (ره) – داخلی

وارد که می شوم ساعت ۹:۱۵ دقیقه است حسینیه امام خمینی (ره) تا نیمه پر شده و مدام بر جمعیتش افزوده می شود، روسای دانشگاه های مختلف تهران هم در سالن حضور دارند.

ساعت ۹:۳۰ دقیقه مراسم بطور غیر رسمی آغاز می شود مجری مراسم که از مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه ها است و مسئولیت اداره جلسه را بر عهده دارد بعد از سلام و علیک با دانشجویان نکاتی را در مورد مراسم و دیدار با مقام معظم رهبری متذکر می شود.

دیدار دانشجویان با رهبری

برنامه عزاداری هیات های دانشجویی با قرائت زیارت نامه اربعین توسط مداح اهل بیت حاج آقا صفری و مداحی حاج آقا پورخرمی ادامه پیدا می کند و دانشجویان با نوای «یا حسین یا حسین» نوحه های مداح را همراهی می کنند.

دانشجویان برای دیدن رهبر انقلاب در حسینیه سر از پا نمی شناسند، برخی دانشجویان مدام از نشستن و برخواستن دیگر دانشجویان و رفت و آمد آنها گله دارند. یکی از آنها که مقابل من نشسته و بسیار بی قرار است ، مدام می گوید: «من از زاهدان آمده ام می ترسم آقا داخل شوند و نتوانم ایشان را ببینم» به ذوق و شوق او برای دیدن رهبری حسودی می کنم.

مجری مراسم ابیاتی که قرار است توسط دانشجویان همخوانی شود را با آنها تمرین می کند زمان تنها اجازه یکبار تمرین را می دهد، اما دانشجویان به خوبی سبک شعر را یاد می گیرند.

تمرین که تمام می شود یکی از دانشجویان شعار می دهد: «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» و به دنبال آن همه یک صدا همین شعار را می دهند.

«این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده»، «ای پسر فاطمه تسلیت تسلیت»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند»، «ابوالفضل علمدار خامنه ای نگهدار» و «حسین سید و سالار خامنه ای نگهدار» از دیگر شعارهای دانشجویان قبل از حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) است.

ساعت نزدیگ ۱۰:۱۰ دقیقه است، رهبر معظم انقلاب وارد حسنیه می شوند ورود ایشان را می شود از تغییر شعار دانشجویان در استقبال از ایشان دریافت، دانشجویان با صدایی بلندتر و هماهنگتر می گویند: «صل علی محمد (ص) یار امام خوش آمد»

مجری مراسم بسم الله الرحمن الرحیم می گوید و دانشجویان شروع به خواندن اشعاری در وصف اربعین حسینی می کنند.

خواندن اشعار که به پایان می رسد، دانشجویان بار دیگر با سردادن شعارهایی ارادت خود را نسبت به مقام معظم رهبری ابراز می کنند، شعارهای «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» و « وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد/ ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد» این بار با صلابت بیشتری شنیده می شود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام قاسمیان سخنرانی می کند و با اشاره به فتنه افک (افترا) و اتفاقاتی که در آن رخ داده بود می گوید: عده ای که در این فتنه دست داشتند پایشان از حضور در کنار پیامبر (ص) بریده شده بود، تلاش کردند تا با خارج کردن کلام و رهنمودهای حضرت رسول (ص) به اهداف خود برسند یعنی هرچه از سوی ایشان گفته شد و هرچه به آن توصیه می شد را خوب می شنیدند تا بر خلاف آن عمل کنند.

دیدار دانشجویان با رهبری

وی خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم می گوید: خودسازی مهمترین اصل در حرکت های اجتماعی است که اگر این خودسازی و شناخت خدا نباشد حرکت های اجتماعی جز به بی راهه حرکت نخواهند کرد.

حجت الاسلام قاسمیان با اشاره به کارهای فرهنگی در جمع های دانشجویی می گوید: اگر کار فرهنگی را آغاز کردید و در مسیر حرکت جوانه ای را ایجاد نکردید و آن کار فرهنگی با رفتن شما از بین رفت و یا زمین ماند این کار فرهنگی هیچ فایده ای ندارد و متاسفانه برخی که کاری را آغاز می کنند اول سایت و بروشور و همایش برای آن برپا می کنند در حالی که باید برای کار کردن فقط کار کرد، هرچند که تبلیغ و سایت و بروشور بد نیست اما اول از همه کار برای کار مهم است.

وی می گوید: اگر در مسیر کار فرهنگی جوانه ای ایجاد شد باید آنقدر برایش وقت و تلاش بگذارید تا ساقه بدهد و تنومند شود. این کار نباید قائم به شخص باشد و اگر کار فرهنگی خار در چشم دشمن نباشد کار خنثی محسوب می شود. مومن در معیت پیغمبر (ص) کاری می کند که در چشم دشمن مانند خار باشد.

پس از سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان، حاج میثم مطیعی از مداحان جوان و انقلابی در سوگ اربعین حسینی مداحی می کند و مراسم در حالی پایان می یابد که دانشجویان نماز ظهر و عصر را به امامت ولی امر مسلمین جهان می خوانند و مهمان سفره اطعام سید الشهدا در بیت رهبری هستند.