شناسهٔ خبر: 26139 - سرویس دیگر رسانه ها

منزل سیمین و جلال خانه ادبیات شد

خواهرزاده جلال آل احمد با بیان اینکه در محل منزل این نویسنده خانه ادبیات ایران تاسیس خواهد شد از ایجاد هنرستان کشاورزی جلال و مدرسه کوه نوردی جلال در طالقان توسط دو تن از بازماندگان وی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ دومین نشست «جلال و شمس؛ روشنفکران متفاوت» به مناسبت سالگرد درگذشت شمس آل‌احمد عصر امروز ۲۴ آذرماه در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد.

در این مراسم محمد حسین دانایی فر خواهر زاده جلال آل احمد در سخنانی با بیان اینکه دولت‌ها و نهادهای حاکمیتی باید مراقب سرمایه‌های نمادین خود باشند اظهار داشت: این سرمایه ها مانند علائم راهنمایی هستند که هم راه رفتن و هم صحیح رفتن را نشان می‌دهند. و به همین خاطر می توان آنها را یک الگوی اجتماعی پنداشت

دانایی فر ادامه داد: به طور کلی فرهنگ یک جامعه شبیه یک باغ یا بوستان است، باغی که همه جامعه در نگهداری و پرورش و بهره‌برداری از آن سهم دارند و البته استادان، معلمان، هنرمندان به خاطر تخصص خود سهم بیشتری در پرورش آن دارند. وجود تفاوت میان روشنفکران باعث غنا و بهره‌وری این بوستان خواهد شد، و موجب می شود جامعه غافل این بوستان را با تمام گوناگونی اش مورد استفاده قرار می‌دهد. البته نقش‌های روشنفکران در یک جامعه متفاوت است، ولی همه آنها رسالتی مشترک با یکدیگر دارند.

خواهر زاده جلال آل احمد در ادامه به پروژه‌های در دست انجام توسط ورثه آل احمد اشاره کرد و گفت: انتشار دست نوشته های تازه یافته شده جلال آل احمد در دست اقدام است، ما تصمیم گرفته ایم با مشارکت تمام بازماندگان خاندان وی هیات امنایی تشکیل دهیم تا درباره تمام آثار چاپ شده و نشده تصمیم گیرند. تشریفات اداری آن طی شده و بزودی در مقام اجرا هیات امنا آغاز به کار می‌کند.

خواهر زاده جلال ضمن تاکید بر اینکه تاسیس و راه‌اندازی خانه موزه جلال و سیمین نیز در دست انجام است، عنوان کرد: نام این خانه موزه «خانه ادبیات ایران» خواهد بود، در محل خانه مسکونی این دو زوج تاسیس می شود.

وی در پایان ابراز داشت: تاسیس هنرستان کشاورزی جلال و مدرسه کوه نوردی جلال در طالقان توسط دو تن از بازماندگان آنها صورت می‌گیرد.

در ادامه این مراسم سیدعبدالجواد موسوی یادداشت خود در یکی از شماره های هفته نامه کتاب هفته خبر که خود مسئولیت سردبیری آن را بر عهده دارد قرائت کرد و نوبت پایانی سخنرانی به موسی نجفی مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران سپرده شد.

وی در سخنان خود با اشاره به نگاه جلال به غرب جدید گفت: جلال نگاه تمامیت خواهی به غرب جدید دارد و همه چیز بشر در آن را بر اساس مدل خودش تعریف می کند. او از این منظر غرب جدیدی را نقد می‌کند که یک پایش در یونان است، بر این اساس نمی دانم غربی که او با آن ستیز دارد  همان است که سنایی و غزالی و عطار هم گفته اند یا نه. مشی غرب گرایان ایرانی که آل احمد با آنها به ستیز می پردازد مشی بازگشت به سنتهای باستانی است گه بهانه ای است برای اسلام ستیزی.

نجفی ادامه داد: آل احمد متوجه شده بود که غرب آمده است تا همه شئون زندگی اسنان را تغییر بدهد و اگر او شیخ فضل الله نوری را در این میان انتخاب می کند و به خاطر تعلق خاطر وی به سنت هاست و به دار کشیده شدنش را نیز جرانی می داند که در مسیر روشنفکر شدن ایران خودش را علم کرده است

وی در خاتمه سخنان خود اضافه کرد: جریانی که جلال حس می کند می تواند به آن تکیه کند مرجعیت شیعه است. من انتخاب و نگاه جلال را خام نمی‌بینم، او وقتی که از سنت میرود به سراغ مارکسیسم می رود و نه غرب اما وقتی می بیند اتفاقی رخ نداده دوباره به سننتها روی می آورد جلال به آداب و رسوم احترام می‌گذارد و اگر حالا بود راهپیمایی اربعی نبرایش جدی می‌شد.