شناسهٔ خبر: 26425 - سرویس دیگر رسانه ها

رقابت ناعادلانه دولت با بخش خصوصی در حوزه آموزش

رئیس دانشگاه غیرانتفاعی اثیرالدین ابهر گفت: در سال‎های اخیر و با کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه رقابت دانشگاه‎های دولتی در بخش‎های شبانه و پردیس‎های دانشگاهی که از دانشجویان شهریه اخذ می‎کنند با مراکز آموزشی غیرانتفاعی ناعادلانه شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جعفر عابدینی اظهار کرد: آغاز به فعالیت دانشگاه‎های غیرانتفاعی زمانی بود که دانشگاه‎های دولتی با متقاضیان کنکور زیادی روبه‌رو بودند و وزارت علوم برای اینکه بتواند این مشکل خود را حل کند مجوز تأسیس و راه‎اندازی دانشگاه‎های غیرانتفاعی را صادر کرد.

 

وی افزود: در آغاز به کار این دانشگاه‎ها بنا بود تا در تهران و کرج دانشگاه‎ غیرانتفاعی تأسیس نشود و در مراکز استانی و شهرستانی نیز تا سقف مشخصی دانشگاه‎های غیرانتفاعی تأسیس شود.

 

عابدینی تصریح کرد: این در حالی است که هم‎اکنون در برخی از شهرها به ‌ویژه آن‎هایی که نزدیک تهران هستند نه‌ تنها این سقف مجاز در تأسیس دانشگاه‎ها رعایت نشده است، بلکه از ضریب اشباع شده گذشته و تا دو برابر بیش از حد مجاز راه‎اندازی شده است.

 

رئیس دانشگاه غیرانتفاعی اثیرالدین ابهر خاطرنشان کرد: دولت در یک برهه برای حل مشکل خود بخش خصوصی را وارد کارکرد تا به ‌عنوان کمک‌کار دولت معضل پشت‌کنکوری‌ها و متقاضیان ورود به دانشگاه‎ها را حل کند، در حالی ‌که در کنار این مسئله با افزایش ظرفیت دانشگاه‏‎های شبانه‌روزی و پردیس‎های دانشگاهی نیز ورودی دانشجویان به دانشگاه‎های دولتی را از طریق اخذ شهریه بیشتر کرد.

 

این مسوول تصریح کرد: در حال حاضر و با کاهش تعداد دانشجویان و متقاضیان ورود به دانشگاه‎ها، وزارت علوم همچنان به جذب دانشجو در رشته‎های شبانه و پردیس‎های دانشگاهی خود ادامه می‎دهد و این امر باعث شده تا دانشگاه‏‎های غیرانتفاعی که با سرمایه‎گذاری بخش خصوصی اقدام به احداث و راه‎اندازی واحد آموزشی و فرهنگی کرده‎اند متضرر شوند.

 

عابدینی با بیان اینکه رقابت به ‌ویژه در عرصه آموزشی امر پسندیده‎ای است، گفت: این رقابت باید در شرایط عادلانه صورت گیرد، ولی هم‎اکنون شاهد رقابت غیرعادلانه در این حوزه هستیم که بخش دولتی با اعتبار دولتی هزینه هیئت‌علمی، کادر آموزشی و مخارج تحصیلی خود را تأمین می‎کند و در کنار آن نیز از دانشجویان خود در رشته‎های شبانه و یا پردیس‎های دانشگاهی شهریه دریافت می‌‎کند، در حالی‌که برای بخش خصوصی که همه هزینه‎های خود را از شهریه‎های دانشجویی تأمین می‌کنند امکان رقابت با بخش دولتی بسیار هزینه‌بر و مشکل است.