شناسهٔ خبر: 26851 - سرویس سایر حوزه‌ها

حرف‎هایی ناگفته از چهره هایی کم‎تر دیده شده

25 اردیبهشت 93 بود که جمعی از دانشجویان انقلابی و متخصص، از برنامه سازان تلویزیونی در خلاء موجود میان رسانه و دانشگاه، تصمیم به راه اندازی برنامه ای تلویزیونی با محوریت مسائل و دغدغه های دانشجویان می گیرند و برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» را با شعار «فرصتی برای گفتگوهای دانشجویی» روی آنتن شبکه سه سیما می برند.

فرهنگ امروز: «حذف و اضافه» درواقع برنامه‌ای برای پوشش مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه های ایران بود. و در بهبوهه احاطۀ چتر نگاه اُمانیستی بر بسیاری از دانشگاه های کشور، با هدف آگاهی سازی افکار عمومی از مسائل حقیقی دانشگاه، طرح دغدغه های دانشجویان در رسانه  و بررسی شرایط تحقق آنها، به بازخوانی و بررسی نظری مؤلفه های دانشگاه طراز انقلاب اسلامی می‌پرداخت. «حذف و اضافه» در واقع بهانه‌ای بود برای پر کردن خلا گپ های دانشجویی (که معمولا آزادی خواهانه وعدالت طلبانه هستند)در تلویزیون. یک تلاش رسانه ای برای بیداری ذهن‌ها و اندیشه‌ها.

 

اکنون این برنامه تلویزیونی که دور اول خود را به اتمام رساند و چند هفته ایست پخش سری دوم خود را آغاز کرده است، علی رغم پخش در 26 قسمت 75 دقیقه ای، به نظر در ابتدای راهی طولانی قرار دارد و هنوز بسیاری از مسائل و دغدغه های دانشجویان و دانشگاهیان هستند که باب ورود به آنها باز نشده است. اما در همین ابتدای مسیر با استقبال قابل توجه دانشجویان مواجه شده است.

 

هدف «حذف و اضافه» پرکردن شکاف میان دانشگاه، مردم و مسئولین

این در حالی بود که در سال های اخیر به سبب شکل گیری شکاف نسبی میان دانشگاه، مردم و مسئولین، بسیاری از عامه مردم و حتی نخبگان کشوری از رخدادهای درون دانشگاه بی خبر بودند و این بی خبری، در برهه هایی هم در خصوص مسائل علمی و هم در خصوص مسائل راهبردی و کلان خود را نمایان می ساخت؛ نظیر فتنه سال 88، که به خودی خود نقش و اهمیت رسانه را در حل این شکاف اذهان می کند.

 

«حذف و اضاف»، یک «تور علمی» برای آگاهی مردم و مسئولین از دانشگاه

به واقع اتفاقات بسیاری در دانشگاه ها در حال جریان است؛ رسانه های مکتوب و مجازی بیشتر علاقه دارند تا مسائل حاشیه ای آن هم در حین تحولات سیاسی را بازتاب و انتشار دهند و کمتر رسانه ای یافت می شود تا تصویری جامع از ابعاد علمی، صنفی، آموزشی و بالاخره سیاسی و فرهنگی دانشگاه را نمایان سازد. «حذف و اضافه» در این میان سعی کرد بنا به تعبیر رهبری، یک «تور علمی» برای کسانی باشد که از پیشرفت ها، دغدغه ها و مسائل دانشگاه در بخش های مختلف بی خبرند!

 

به این بهانه مروری بر فعالیت برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» طی مدت 6 ماهی که پخش شد، خالی از لطف نیست:

 

رسانه ای در خدمت تحقق ارتباط مسئولین و دانشجویان

این برنامه تاکنون به موضوعاتی همچون دانشجویان سیاسی، امام و دانشگاه، تفکیک جنسیتی، کرسی های آزاداندیشی، نظام ارزشیابی و امتحانات، تقلب علمی در دانشگاه، عملکرد دانشگاه آزاد و پیام نور، ازدواج دانشجویی، مهاجرت نخبگان، قانون حذف کنکور، تحول در علوم انسانی، خوابگاه های دانشجویی، تدفین شهدا در دانشگاه، حضور مسئولین در دانشگاه، علم اقتدارزا، عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی دولت آمریکا علیه ایران، هیئت های دانشجویی، نشر دانشگاهی، بسیج دانشجویی، جنبش دانشجویی در ایران، وحدت حوزه و دانشگاه، جشنواره مردمی فیلم عمار و... پرداخته است.

 

بسیاری از مباحث فوق که برای نخستین بار از طریق رسانه ملی بیان می شدند در کنار نظرسنجی های مردمی برنامه و دعوت از مخاطبان برای مشارکت در بیان نقطه نظرات خویش، سبب شد به تصویرسازی بهتر از دانشگاه و جامعه کمک کند. «حذف و اضافه» در بسیاری موارد با دعوت مسئولین و دانشجویان در برنامه خود عملاً به ارتباط دانشگاه و مسئولین ورود کرد و رسانه را در خدمت تحقق حضور مسئولین در دانشگاه ها گرفت.

 

حرف هایی ناگفته از چهرههای دیده نشده

جالب است از آنجایی که «حذف و اضافه» همواره به دنبال پرداختن به مسائل واقعی نه حبابی دانشگاه بوده و همچنین به دنبال بیان حرف های ناگفته از زبان کسانی بوده است که کمتر فرصت اظهارنظر داشته اند، اغلب در بخش مهمان های خود از فعالین و دغدغه مندان حوزه دانشگاه برای بیان دیدگاه های خود حول موضوعات مختلف دعوت کرده است. در کنار این چهره های کمتر دیده شده در رسانه ملی، کسانی چون مسعود ده نمکی، دکتر ابراهیم فیاض، دکتر حسن بنیانیان، دکتر حسن عباسی، دکتر رضا سراج، دکتر صادق زیباکلام، دکتر صادق کوشکی، دکتر صدرالدین شریعتی، دکتر خواجه سروی، دکتر بانکی پورفرد و مسئولین و معاونین وزارت علوم و دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور از میهمانان «حذف و اضافه» بودند.

 

پای مناظرات داغ دانشجویی به تلویزیون باز شد

مجله تلویزیونی دانشجویان با جسارتی دانشجویی، فضاهای کاذب رسانه ای را شکست و پای بحث، نقد و آزاداندیشی را نیز به رسانه ملی کشاند. «حذف و اضافه» همچنین، پای مناظرات داغ دانشجویی را به تلویزیون باز کرد. «میزگرد دانشجویی» نام آیتمی بود که در اغلب هفته ها با حضور فعالان تشکل های دانشجویی از جناح مختلف به مناظره درباره چالش ها و مسائل مختلف دانشجویان و دانشگاه ها می پرداخت. مناظره «امیرحسین ثابتی» نماینده بسیج دانشجویی و «حسین نقاشی» نماینده انجمن اسلامی با موضوع بررسی شش دهه جریان دانشجویی ایران از داغ ترین مناظرات «حذف و اضافه» بود.

 

این برنامه همچنین با ساخت مستندی به نام «هفته دقیقه متن» در سه نمای قبل از دیدار، حین دیدار و پس از دیدار به حواشی یکی از بهترین و جذابترین دیدارهای سالانه رهبر انقلاب با جوانان فعال دانشجو پرداخت. این مستند که با استقبال بسیار مخاطبان و رسانه های آنلاین مواجه شد، دو بار از شبکه سه سیما بازپخش شد.

 

بررسی آخرین تحولات دانشگاهها و پیگیری مشکلات دانشجویان

«حذف و اضافه» به عنوان اولین مجله تلویزیونی دانشجویان در آیتم های دیگر خود نظیر خبرنامه دانشگاه، پیگیری تلفنی مهمترین اخبار هفته و ... به آخرین تحولات دانشگاه در هفته گذشته می پرداخت و در مصاحبه با نمایندگان مجلس و مسئولین مرتبط مشکلات دانشجویان را پی می گرفت.

 

این برنامه کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما به سردبیری رامین شمسایی و تهیه کنندگی علی مهرگان و امین کیانی است که با پرداختن به مسائل صنفی، آموزشی و سایر حوزه های مرتبط با دانشگاه اکنون توانسته است مخاطبان خود را پیدا کند و هنگامی اثرگذارتر می شود که تداوم یابد.