شناسهٔ خبر: 27009 - سرویس دیگر رسانه ها

مستندساز ایتالیایی: ایران پر از خوبی و شگفتی است

نشریه ایتالیایی 'وانیتی فیر' در تازه ترین شماره خود به سفر دو زن هنرمند ایتالیایی به ایران و ساخت فیلم مستندی از نقاشی های دیواری در تهران اشاره کرد و نوشت: نقاشی های خیابانی درتهران داستان ایران را روایت می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ دو زن ایتالیایی که تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده اند، فیلمی مستند از نقاشی های خیابانی در تهران بنام 'کارگاه شهدا' ساخته و انرا به همراه مجموعه ای از تصاویر، اسناد و روزنامه های ایرانی در نمایشگاه 'ماکسی' در شهر رم عرضه کرده اند. 

'کامیلا کوئومو' 35 ساله تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده است.او به زبان فارسی، فرانسوی و عربی سخن می گوید و به همراه 'انالیزا ووتزا' استاد صحنه ارایی در دانشگاه بوگوتا در کلمبیا، فیلمی مستند ازایران بنام 'کارگاه شهدا' ساخته است. 

کامیلا کومئو در گفت وگویی با این نشریه اظهار داشت: من تاکنون چهار بار به ایران سفر کرده ام. وقتی از هواپیما پیاده می شوی وارد شهری با جمعیتی بالغ بر بیش از هشت میلیون نفر می شوی و سپس سوار تاکسی شده و با تمام خوبی ها و تواضع ملت ایران اشنا می شوی. ایران کشوری پر از شگفتی است. 

وی گفت: دو زن که به تنهایی سفر می کنند باعث کنجکاوی می شود اما همزمان نیز با تربیت و احترام خاصی برای زنان در ایران آشنا می شوی که نمی توان انرا به سادگی در جای دیگری یافت. احترام به زنان در ایران چیزی متفاوت از انقیاد زنان در کشورهای عربی است. ما با هیچ مشکلی در طی فیلمبرداری درایران مواجه نشدیم. 

وی افزود: جامعه ایرانی متشکل از طبقات زیادی است و مشکل می توان احساسات مشترک آنها را شناسایی کرد ولی انچه می توان گفت این است که خاطرات جنگ با عراق هنوز زنده است. جنگی که از 500 هزار تا یک میلیون نفر قربانی گرفت به این معنی که هر خانواده یک شهید برای دفاع از وطن در قبال تجاوز صدام حسین داده است . 

وی گفت: نقاشی های روی دیوارهای تهران نیز معرف داستان این شهدا و متعلق به نسل پدران جوانان امروز ایران است. شهادت چیزی بسیار نزدیک به جوانان ایرانی و بویژه قربانی پدرانی است که در جنگ شهید شده اند. انقلاب ایران یک آزادی برای این ملت بود که دموکراسی بیشتر می خواهند.

این نشریه ایتالیایی نوشت: این فیلم مستند به همراه تصاویری از نقاشی ها دیواری تهران، اسناد و روزنامه ها که ایران را از سال 1969 تا 2014 روایت می کند در نمایشگاه ماکسی در رم قابل روعیت است و تا روز 29 مارس ادامه دارد. این فیلم مستند بیشتر بر روی نقاشی های دیواری شهر تهران متمرکز می شود، تصاویر عظیمی از اسطوره های انقلاب، بویژه آیت اله خمینی (ره) و یک سری بی پایان از شهدا و قهرمانان وطن که از بالا به رهگذران می نگرند.