شناسهٔ خبر: 27298 - سرویس دیگر رسانه ها

باهر: نیازمند رنسانس فرهنگی هستیم

محمدرضا حاتمی ، پژوهشگر و مولف حوزه کارآفرینی در نشست « کتابخوانی، نماد و سمبل جریان یادگیری» گفت: با توجه به برآوردهای انجام گرفته، هزینه هر ایرانی برای خرید کتاب با ورودی تاکسی برابری می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «کتابخوانی، نماد و سمبل جریان یادگیری» عصر امروز با حضور دکتر حسین باهر، مولف و رفتار‌شناس،  محمدرضا حاتمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه کارآفرینی و دکتر حبیب‌الله نبوی، پژوهشگر حوزه عرفان و  دکتر محمد سیدا، کارشناس یادگیری و حافظه برگزار شد.

محمدرضا حاتمی در این نشست گفت: متاسفانه چند خبر بد درباره کتاب و میزان سرانه  مطالعه برای حاضران دارم. با توجه به برآوردهای صورت گرفته باید بگویم،‌ مردم ایران سالانه بین 200 تا 300 هزار تومان برای کتاب هزینه می‌کنند که این هزینه روزانه بین 500 تا 800 تومان است که با ورودی تاکسی برابری می‌کند.

میزان مطالعه

وی ادامه داد:‌ میزان مطالعه یکی از عمده مباحث دارای مناقشه است که البته علی‌اکبر اشعری به این سوال پاسخ داده و میزان آن در بین هر ایرانی در شبانه‌روز را دو دقیقه اعلام کرده است.

حاتمی با بیان این‌که‌ میانگین مطالعه در کشوری مانند ژاپن  90 دقیقه است اظهار کرد:‌ این آمار در کشورهای انگلیس و آمریکا به ترتیب 55 و 20 دقیقه برآورد شده است.

این پژوهشگر حوزه مدیریت کسب و کار در ادامه افزود:‌ باید خود فراموش شده در عرصه کتابخوانی را در معرض یادگیری قرار دهیم. یادگیری فرآیندی است که هر انسانی برای پرورش و احیای خود گم‌شده‌اش انجام می‌دهد تا بر آگاهی، دانایی و مهارت‌هایش افزوده شود.

وی کتاب را مهمترین ابزار یادگیری عنوان کرد و گفت: کتاب، به‌عنوان کلید یادگیری در کنار انسان‌هاست که باید با حمایت از یکدیگر جریان یادگیری را به‌عنوان اصل اصیل در جامعه هدایت کنیم.



حاتمی،‌ دوستی با کتاب را امری سخت عنوان کرد و ادامه داد: فضا‌های مجازی و رسانه‌ها به فرد اجازه نزدیک شدن و دوستی با کتاب را نمی‌دهند. البته باید گفت این کتاب است که انسان را انتخاب می کند نه انسان.

از مفاهیم وارونه تا رنسانس

دکتر حسین باهر،‌ مولف و رفتار‌شناس نیز در ادامه این نشست گفت: از جمله فنون آموزش،‌ آموزش از طریق کتاب است و عموم پیامبران اولوالعزم صاحب کتاب‌های آسمانی بوده‌اند.

وی کتابخانه‌ها را مهمترین و بهترین گنجینه‌های بشری دانست و افزود:‌ بدیهی است که کتاب‌ها بایستی نوشتاری جامع، مانع و دلنشین و نیز آموزنده داشته باشند.

باهر در ادامه این نشست و در بخش دیگری از سخنان خود به وسایل و کتاب‌های کمک آموزشی اشاره کرد و گفت:گرچه وسایل کمک آموزشی مدرنی فراهم شده است اما کتاب همچنان از بنیانگذاری علمی خود برخوردار است.

باهر ادامه داد: جامعه ایران نیازمند رنسانس فرهنگی و اندیشه‌ورزانه است.

وی رابطه ارزش و کار، آگاهی و ارزش مجاهده را از جمله مفاهیمی دانست که امروزه در کشور اموری واژگونه شده‌اند.

اجاره بدهیم کتاب ما را بخواند

دیگر سخنران این نشست دکتر حبیب‌الله نبوی، پژوهشگر حوزه عرفان بود. وی  با بیان این‌که کتابخوانی تعاملی بین خواننده و کتاب است گفت: خواننده باید فضایی را به وجود بیاورد که اجازه بدهد کتاب نیز او را بخواند. متاسفانه ایجاد رابطه یکسویه با کتاب یکی از عوامل اصلی ایجاد ملال در مطالعه است.

نبوی ادامه داد: یکی از رسالت‌های مهم در کشور برعهده  معلمان و مدارس است که باید دانش‌آموزان را، افرادی کتابخوان تربیت کنند، در حالی‌که متاسفانه دغدغه آموزگاران امروزی، تربیت دانش‌آموزان کتابخوان نیست. 

وی با اشاره مجدد به سخنان حاتمی درباره میزان مطالعه در ژاپن اظهار کرد: از نگاه و مرحله  آرمانی به مطالعه در کشور بسیار پایین و دور هستیم، در کشوری مانند ژاپن دانش‌آموزان برای مطالعه تربیت می‌شوند، اما در  کشور ما اندیشیدن به خودمان (فرد) آن قدر ضروری است که دیگر مجالی برای تفکر برای دیگران نمی‌ماند.



شیوه خواندن کتاب را بلد نیستیم

دکتر محمد سیدا،‌ پژوهشگر حوزه یادگیری و حافظه در ادامه نشست «کتابخوانی، نماد و سمبل جریان یادگیری» با اشاره به این‌که، در قرن بیست‌و‌یکم اعتقاد بر این بود که با ظهور وسایل کمک آموزشی ارزش مطالعه کاهش یافته است گفت: پیشرفت‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در حدود 70 درصد این پیشرفت‌ها با مطالعه کتاب به وجود آمده است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از خوانندگان، مطالعه کتاب و شیوه آن را یاد نگرفته‌اند و هیمن امر در خستگی آنها از مطالعه کتاب مؤثر است.

سیدا تاکید کرد: رعایت حقوق مؤلفان،  یکی از مهمترین مسائل در حوزه  نشر و تولید کتاب است که باید به این  امر اهتمام شود.

وی کتاب را پل ارتباط بین نویسنده و خواننده دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی دربررسی کتاب دقت کرده و از دیگر سو مؤلفان نیز ار کتاب‌سازی اجتناب کنند.

نشست« کتابخوانی، نماد و سمبل جریان یادگیری» عصر امروز در محل سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.