شناسهٔ خبر: 27366 - سرویس دیگر رسانه ها

غلامرضا موسوی: وزارت کشور بدهی خود را به سینماگران بپردازد!

رئیس شورای عالی تهیه کنندگان سینما هرچند از آمادگی این شورا برای همکاری در زمینه اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان‌ها خبر داد‌، اما از بدهی‌ وزارت کشور به این شورا ابراز گله‌مندی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سید غلامرضا موسوی ‌یادآور شد: سال گذشته وزارت کشور با برگزاری جشنواره فیلم فجر در تمام استان‌ها همکاری داشت اما هنوز یک ششم از بودجه سال گذشته را پرداخت نکرده است و علی رغم پیگیری دبیرخانه ما، همچنان این بدهی‌ وجود دارد که امیدواریم وزیر کشور هرچه زودتر دستور پرداخت این بدهی را بدهند.

این تهیه کننده سینما درباره‌ی تغییر سیاست این دوره از جشنواره فجر در استان‌ها که به موجب آن، منابع مالی باید توسط استان‌ها تامین شود، توضیح داد: روال عادی برگزاری جشنواره در استان‌ها به این شکل است که هرسال سهم تهیه کنندگان فیلم‌ها توسط خود استان‌ها تامین شده است که گاهی این سهم توسط استانداری و گاه دیگر منابع تامین می‌شد، ضمن اینکه جشنواره فیلم فجر همواره در پنج تا 10 استان برگزار شده است.

موسوی یادآور شد: تنها زمانی که جشنواره در همه استان‌ها برگزار شد‌، سال گذشته بود. پارسال در تماس با دکتر میرباقری قائم مقام اجتماعی وزارت کشور از ایشان خواستیم با توجه به تغییر و تحولات دولت، هزینه‌ای را برای برگزاری جشنواره در استان‌ها بپذیرند. پیشنهاد ما تامین منابع برای برگزاری جشنواره در 10 استان بود، اما ایشان بعد از مطالعه اعلام کردند نمی‌توان میان استان‌ها تبعیض قائل شد و خوب است جشنواره فیلم فجر در تمام استان‌ها برگزار شود.

او با اشاره به شیوه تامین هزینه برگزاری جشنواره فجر گذشته در تمام استان ها تصریح کرد: هزینه‌ای که در هیات دولت برای این امر تصویب شده بود‌، فقط 10 استان را شامل می‌شد‌. به همین دلیل شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در یک همکاری با برگزارکنندگان جشنواره فجر‌، پذیرفت که فقط هزینه یک سانس نمایش فیلم در استان‌ها را دریافت کند تا با این شیوه همه استان‌ها بتوانند فیلم‌های جشنواره را نمایش بدهند.

رییس شورای عالی تهیه کنندگان یادآور شد: سال گذشته بسیاری از هنرمندان فیلم‌ها را همزمان با نمایش آثارشان به استان‌ها فرستادیم و آنها در استان‌ها حضور داشتند. همچنان که با کمک جشنواره در چهار استان که اساسا سینما نداشتند‌، از سالن‌های دیگراستفاده کردیم و با کمک موسسه سینما شهر برایشان پروژکتور نصب کردیم و توانستیم فیلم‌ها را نمایش بدهیم.

موسوی تصریح کرد: اما امسال ظاهرا وزارت کشور برای تامین هزینه‌ها اقدامی نکرده است ضمن اینکه همچنان یک ششم بودجه سال گذشته را به تهیه کنندگان سینما بدهکار است که امیدواریم هرچه زودتر نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کنند.

او با اشاره به شیوه برگزاری جشنواره فجر در استان‌ها توضیح داد: اصولا برگزاری جشنواره در استان‌ها در دو مورد هزینه دربر دارد؛ هزینه برگزاری جشنواره که معمولا در خود استان‌ها انجام می‌شود و دیگر هزینه‌ای که بابت نمایش فیلم به تهیه کنندگان پرداخت می‌شود.

موسوی اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر هیچ سالی راسا خودش پولی نداشته است. همچنان که اشاره کردم، سال گذشته هم وزارت کشور همکاری کرد و امسال هم اگر بدهی قبلی را بپردازند‌، شورای عالی تهیه کنندگان آماده همکاری برای برگزاری جشنواره در استان‌های دیگر است.

این تهیه کننده سینما در عین حال خاطرنشان کرد: البته سال گذشته با دریافت یک سوم پول، جشنواره را در سی استان برگزار کردیم، اما هزینه 10 استان را گرفتیم چراکه تهیه کنندگان سینما اجازه دادند به خاطر تبلیغ جشنواره و ایام دهه فجر، این اقدام صورت بگیرد. اما فقط یک سال چنین چیزی امکان پذیر بود. به همین دلیل اگر امسال این هزینه به طور کامل پرداخت نشود‌، نمی‌توانیم جشنواره را در تمام استان‌ها برگزار کنیم.

موسوی درباره برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر در دیگر استان‌ها توضیح داد: در حال حاضر دو استان در حال تامین منابع هستند که امیدواریم به نتیجه برسند. ممکن است بعضی از استان‌ها در ایام نزدیک به جشنواره اقدام کنند که طبیعتا دیگر شرایط همکاری از سوی ما وجود نخواهد داشت. ما این آمادگی را داریم اما منوط بر اینکه استان‌ها خیلی زود اقدام کنند و از سوی دیگر، وزارتخانه یا استانداری یا اسپانسرهایی در استان‌ها هزینه‌ نمایش فیلم‌ها را به طور کامل بپردازد.