شناسهٔ خبر: 27655 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشار تفسیر جدیدی بر «زایش تراژدی از روح موسیقی» نیچه

کتاب «زایش و مرگ تراژدی» نوشته حمیدرضا محبوبی آرانی از سوی نشر نی منتشر شد. این کتاب تفسیر جدیدی است بر کتاب «زایش تراژدی از روح موسیقی» اثر معروف نیچه در مبحث زیبایی شناسی.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «زایش و مرگ تراژدی» جدیدترین کتاب منتشر شده نشر نی، تفسیر جدیدی بر اثر مشهور نیچه در زیبایی شناسی یعنی کتاب «زایش تراژدی از روح موسیقی» است. این کتاب نیچه در ایران با ترجمه لیلا منجم منتشر شده است.
انتشار تفسیر جدیدی بر «زایش تراژدی از روح موسیقی» نیچه
کتاب سه فصل و یک موخره دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «زایش تراژدی و پس زمینه‌های پیدایی آن»، «درون‌مایه زاریش تراژدی»، «بدبینی و آری گویی تراژیک به زندگی»‌ و «زایش تراژدی و فلسفه نیچه متاخر».

نویسنده در بخشی از درآمد خود بر این کتاب نوشته است: «زایش تراژدی از درون روح موسیقی، یا آن‌گونه که نیچه در ویراست دوم کتاب آن را «زایش تراژدی یا هلنیسم و بدبینی» می‌نامد، پیگیرترین کوشش نیچه در ساخت و پرداخت نظریه‌ای در باب هنر است... [این کتاب] به دو دسته مسائل کمابیش متفاوت نظر دارد: از سویی کوششی است در پاسخ دادن به پرسش‌هایی چند در باب فرهنگ و جامعه و مهم‌تر از همه این پرسش که فرهنگ اصیل و حقیقی چیست و نمونه آن کدام است؟... دومین دسته از مسائلی که زایش تراژدی بدان می‌پردازد ریشه در سنت الهیات فلسفی غرب دارد. دومین پرسش اساسی این است که آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟»

محبوبی آرانی برای تالیف این کتاب از بیش از ۵۰ منبع فارسی و لاتین بهره برده است. از میان منابع فارسی نویسنده می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «مرگ تراژدی» جورج اشتاینر و ترجمه بهزاد قادری، «آیین و اسطوره در تئاتر» جلال ستاری، «ارسطو و فن شعر» عبدالحسین زرین‌کوب، «تراژدی و انسان» آندره بونار و ترجمه جلال ستاری، «تفسیری بر تراژدی‌های یونان باستان» یان کات و ترجمه داود دانشو و منصور براهیمی.

حمیدرضا محبوبی آرانی متولد ۱۳۶۰ است. «نیچه و آری گویی تراژیک به زندگی» و ترجمه‌های «ترغيب به فلسفه، درباره فلسفه و پاره‌هايی از آثار گمشده ديگر» از ارسطو از دیگر کتاب‌های منتشر شده محبوبی آرانی است.

«زایش و مرگ تراژدی: تفسیری بر زایش تراژدی از درون روح موسیقی نیچه» نوشته حمیدرضا محبوبی آرانی با شمارگان هزار نسخه، ۲۷۶ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان از سوی نشر نی منتشر شده است. طراح جلد این کتاب پرویز بیانی است.

برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این کتاب بر این نشانی کلیک کنید.