شناسهٔ خبر: 27692 - سرویس دیگر رسانه ها

شماره جدید «تندیس» منتشر شد

دویست‌و‌نود‌ویکمین شماره‌ «تندیس» با روی جلدی از هانری ماتیس و هشت صفحه ویژه‌نامه‌ نکوداشت سیدصدرالدین شایسته‌شیرازی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دویست‌ و‌ نود‌ و یکمین شماره‌ «تندیس» با روی جلدی از هانری ماتیس، هشت صفحه ویژه‌نامه‌ نکوداشت سیدصدرالدین شایسته‌شیرازی به همراه پرونده قیمت‌گذاری آثار هنری منتشر شد.

سردبیر در سرمقاله این شماره درباره اقتصاد هنر یعنی مبنای بیشتر جدل‌های این سال‌های تجسمی نوشته است.

فرید امین‌الاسلام در شش مصاحبه بخش پرونده درباره اقتصاد هنر با سیمین‌دخت دهقانی، علی مزارعی، فرهاد آذین، رزیتا شرف‌جهان، بهنام کامرانی و آناهیتا قباییان گفتگو کرده‌ است. سیدامیر سقراطی نیز با شهروز نظری گفتگویی در این زمینه انجام داده است.

ثنا ولدخانی در صفحه طراحی سومین قسمت از مقاله «تاریخ طراحی یا تاریخ هنر؟!» را نوشته است.

نرگس فرشی، برای صفحه‌ هنرمندانی که باید شناخت تیم ایتل را معرفی کرده است. تیم ایتل یکی دیگر از هنرمندان نسل چهارم جریان لایپزیگ است، این بار به سبب رویکرد معناگرایانه‌اش انتخاب شد. مضاف بر این‌ که برخورد فیگوراتیو این هنرمند در رگه‌هایی از نقاشی امروز ایران مشاهده می‌شود، با این تغافل که ابعاد مفهومی آن نادیده گرفته شده است.

مهام میقانی در بخش کاریکاتور در مقاله‌ای درباره واقعه‌ ترور چهار کارتونیست فرانسوی «شارلی ابدو» نوشته است.

علیرضا بهارلو در صفحه‌ نقد به معرفی هیلتون کرامر منتقد هنری آمریکایی و پایه‌گذار مجله‌ فرهنگی نومحافظه‌کار «معیار جدید» می پردازد که از صریح‌ترین ژورنالسیت‌های هنری نسل خود بود. وی از همان روزهای اول فعالیت در «آرتس دایجست» و «نیویورک تایمز»، توجه مخاطب را با مهارت‌های جدلی و گفتمانی در مباحث، دقت و درستی در تحسین و سبعیت و درندگی خود به سمت خویش معطوف ساخت.

همچنین برگزاری 10 نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران را در صفحه‌ گالری‌گردی می‌بینیم.

دویست و نودویکمین شماره تندیس

فرید امین‌الاسلام به آثار نمایشگاه نگار مسعودی در گالری شلمان و مهران مهاجر در گالری Ag پرداخته است. مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی نمایش آثار بهمن نیکو در گالری گلستان نقد نوشته است. مینا فشنگچی به نمایش آثار محمد طباطبایی در گالری شکوه پرداخته است. فاطمه سلیمانی به نمایش آثار هما بذرافشان در گالری اعتماد و مهسا فرهادی‌کیا هم درباره‌ نمایشگاه نقاشی‌های معصومه مظفری در گالری طراحان آزاد نوشته است.

زروان روح‌بخشان به آثار جاهد سربلند در گالری اعتماد و اردشیر میرمنگره در یادداشتی به آثار علی‌اکبر صادقی در فرهنگسرای ارسباران پرداخته است. جواد حسنجانی نمایشگاه گروهی «سه در یک» در زیر‌زمین دستان را مورد بررسی قرار داده است. حسن‌علی شریفی درباره‌ نمایش آثار کاظم پیرزاد در گالری خیام در بابل نوشته است.

گزارش از پنجمین نمایشگاه سالانه‌ یاد‌روز نیما مرتضوی را حسن موریزی‌نژاد تهیه کرده است.

در صفحه نقاشی این شماره، علی گلستانه و شکوفه غفاری مقاله‌ای از جکی وولشلارگر را با عنوان «نمایش آنسلم کیفر در آکادمی سلطنتی» ترجمه کرده‌اند.

مهسا فرهادی‌کیا در بخش فمنیسم و هنر این شماره مطلب خود را با عنوان «حضور‌ غیاب بدن در هنر اجرا» نوشته است.

مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش به نمایشگاه ماما اندرسن در نیویورک، لینا سلاندر نماینده‌ سوئد در دوسالانه‌ ونیز ٢٠١۵، نمایشگاهی از آثار کورین ویون و نمایشگاهی از آثار نقاش منظره‌پرداز، کاسپار وولف پرداخته‌اند.

مهدی احمدیان شیجانی در نقد کتاب این شماره به کتاب «اشک‌ها و تصویرها» نوشته‌ جیمز الکینز اشاره کرده است.

در صفحه‌ اخبار نیز خبرهای درگذشت حسن حاضرمشار، دریافت مجوز فعالیت سه نگارخانه جدید، بیماری نیما پتگر، حضور ایرانی‌ها در فهرست ۵٠٠ هنرمند بر‌تر جهان و هنر معاصر ایران  در آمستردام منتشر شده است.

همچنین ویژه‌نامه نکوداشت سیدصدرالدین شایسته شیرازی با مقاله‌هایی از شهروز مهاجر، محبوبه نمازی، هادی سیف و محمدعلی پرواز ضمیمه این شماره «تندیس» است.