شناسهٔ خبر: 27965 - سرویس دیگر رسانه ها

رویکرد وزارت علوم درمورد واحدهای زیان‌ده پیام‌نور

مدیرکل گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد واحدهای زیان‌ده دانشگاه پیام نور گفت: رویکردی که وزارت علوم برای رفع این مشکل اتخاذ کرده ، تجمیع برخی واحدهای این دانشگاه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ سیدحسین حسینی با اشاره به تغییر هرم دانشجویی کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: از یک طرف هر ساله شاهد کاهش جمعیت دانشجویان و از طرف دیگر شاهد تغییر موج جمعیت از سمت مقطع کارشناسی به سمت مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستیم.هرچند این هم یک موج بوده و ممکن است کدرشته‌هایی که در دو مقطع ارشد و دکتری ایجاد شده، در سال‌های آینده متقاضی نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: رویکرد وزارت علوم در ایجاد کدرشته محل‌های جدید در مقطع دکتری و ارشد اصلاح شاخص‌ها است. برای مثال در گذشته برای ایجاد کدرشته در مقطع ارشد فقط حضور استادیار مطرح بود اما در حال حاضر حداقل باید یک دانشیار مرتبط با رشته درخواستی وجود داشته باشد. همچنین در مورد دکتری حضور حداقل دو دانشیار ضروری است.

 

مدیرکل گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که در موسسات غیرانتفاعی ، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی مشکلی به نام واحدهای زیان‌ده وجود دارد که اقدام وزارت علوم برای رفع این مشکل ارائه مجوز جدید با رویکرد سختگیرانه‌تر است.

 

دکتر حسینی در مورد واحدهای زیان‌ده دانشگاه پیام نور اظهار کرد: مدیریت دانشگاه پیام‌نور به سمت تجمیع برخی از واحدهای این دانشگاه قدم بر داشته است. هرچند به دلیل تاثیر رویکرد سیاسی و منطقه‌ای که روی واحدها وجود دارد، بستن برخی واحدها مشکل است اما واحد زیان ده نمی‌تواند در دراز مدت دوام داشته باشد بنابراین واحدهایی که همجوار هستند، باید تجمیع شوند یا این تجمیع ممکن است در رشته‌ها صورت بگیرد.

 

وی با اشاره به واحدهای زیان‌ده موسسات غیرانتفاعی گفت: در مورد موسسات غیرانتفاعی رفع این موضوع مشکل‌تر است. زیرا مدیریت دولتی نمی‌تواند در این مورد اعمال نظر کند و باید خود موسسات به این اجماع برسند و وزارت علوم تنها می‌تواند به این امر کمک کند.

 

مدیرکل گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مورد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از آنجایی که مدیریت در این دانشگاه متمرکز بوده، این دانشگاه می‌تواند براساس صلاحدید و شرایط خودش برای رفع این مشکل اقدام کند.