شناسهٔ خبر: 28048 - سرویس دیگر رسانه ها

علی ططری: نگاه پژوهشگران خارجی در تحلیل انقلاب اسلامی ضعیف بوده است

علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مجموعه نشست‌هایی که با عنوان «کتاب و انقلاب اسلامی» در اتاق گفت‌وگوی خبرگزاری کتاب ایران برگزار می‌شود گفت: برخی از کتاب‌هایی که در خارج از ایران درباره تاریخ انقلاب اسلامی منتشر شده با سوگیری‌هایی همراه بوده است.

 نگاه پژوهشگران خارجی در تحلیل انقلاب اسلامی ضعیف بوده است

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی که یکشنبه 5 بهمن‌ماه در اتاق گفت‌وگوی ایبنا حضور داشت، درباره تاریخ‌نگاری انقلاب سخن گفت. وی افزود: موسسات تاریخ‌پژوهی بعد از انقلاب رشد کمی داشته و مقوله تاریخ شفاهی نخستین‌بار پس از انقلاب در کشور مطرح شد.
 
مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاریخ‌نگاری انقلاب به ویژه در سه چهار سال پس از پیروزی انقلاب نخست در تسلط نیروهای چپ (کمونیستی) بود و در این برهه کتاب‌های سفیدی منتشر شد. البته این نگاه چپ‌گرایانه تنها محدود به حوزه تاریخ‌نگاری نیست بلکه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر گذاشت.
 
وی اظهار کرد: پس ازجنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه ارزشی و انقلابی توانست جایگاه خودش را پیدا کرد و به مرور تقویت شد. با وجود تسلط نگاه ارزشی به حوزه تاریخ‌نگاری کتاب‌های منتشر شده در این حوزه بسیار محدود است، ضمن این که تعداد پژوهشگرانی که به بررسی و تحقیق در تاریخ می‌پردازند، بسیار اندک هستند.
 
ططری بیان کرد: در دهه هفتاد کتاب‌های بسیاری در حوزه انقلاب اسلامی منتشر شده که البته تمام این کتاب‌ها را نمی‌توان با نگاه علمی ارزیابی کرد. اگر چه برخی کتاب‌هایی که در خارج از ایران درباره تاریخ انقلاب منتشر شده با سوگیری‌هایی همراه بوده است.
 
معاون پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر سوگیری که در کتاب‌های خارج از ایران نسبت به انقلاب منتشر شده، روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش‌ها نیز بیشتر مرتبط با حوزه جامعه‌شناسی است تا پژوهش‌های تاریخی. ضمن این‌که این پژوهشگران به اسناد و منابع ما دسترسی ندارد.
 
ططری گفت: نگاه پژوهشگران خارجی در تحلیل انقلاب اسلامی ضعیف بوده و به طور کلی انگیزه‌های انقلاب و نگاه اجتماعی آن‌ را درک نکرده‌اند. تنها در برخی از آثار احمد اشرف به طبقات اجتماعی انقلاب پرداخته شده که قابل تامل است. وی در پژوهش‌هایش درباره انقلاب به واکاوی نقش قشر بازار نیز پرداخته است.
 
وی افزود: انقلاب اسلامی از منظر قانونی و مشارکت مردم با 98 درصد آراء تصویب شد و مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت اما این مساله متاسفانه در نگاه سوگیرانه پژوهشگران خارجی مغفول مانده است.
 
گزارش کامل این گفت‌گو در دهه فجر انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.