شناسهٔ خبر: 28057 - سرویس دیگر رسانه ها

هفتمین جشنواره فارابی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: هفتمین جشنواره فارابی شنبه 11 بهمن با حضور رئیس‌جمهور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشستی خبری که پیرامون هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد، گفت: هفتمین جشنواره فارابی شنبه 11 بهمن با حضور رئیس‌جمهور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

وی افزود: در این جشنواره اندیشمندان و محققان فرصتی پیدا خواهند کرد تا نظرات و دیدگاه‌های خود را با رئیس‌جمهور مطرح کنند که این از ویژگی‌های این جشنواره است. وی افزود: این جشنواره باید در جهت تقویت و ترویج علم ایفای نقش کنند و صرفا یک مراسم تشریفاتی نباشد.

 وی برگزاری با حداقل هزینه‌ را یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره هفتم فارابی دانست و افزود: در این جشنواره به شکل محسوسی هزینه‌ها را کم کردیم و از آنجا که باید به سمت اقتصاد مقاومتی پیش برویم، این جشنواره نیز با این هدف گام برداشت.

 وی با بیان اینکه هفتمین جشنواره فارابی در 12 رشته و حوزه تخصصی برگزار می‌شود، افزود: آثار علمی اندیشمندان در این 12 رشته مورد بررسی قرار گرفت. 2 هزار و 348 اثر دریافت شد که در پالایش علمی اولیه 10 درصد انتخاب شدند و 241 اثر به مرحله دوم راه یافت.

 هاشمی تاکید کرد:‌ در مرحله دوم 241 اثر مورد ارزیابی قرار گرفت و 129 اثر وارد مرحله سوم شد. وی ادامه داد: در مرحله بعد 66 اثر از 129 اثر انتخاب شد که 30 اثر توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند که این نشان‌دهنده این است که آثار مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته است. وی گفت: 546 نفر از اساتید کشور برای ارزیابی آثار هفتمین جشنواره فارابی فعالیت داشتند و برخی آثار تا 7 سال مورد ارزیابی قرار گرفت تا بهترین نتیجه را دریافت کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد:‌ ما اعتقاد داریم علوم انسانی در کمک به کشور نقش بسزایی دارد و جشنواره فارابی هم این امکان را به ما می‌دهد تا دانشمندان و محققان برجسته علوم انسانی شناخته شوند.

وی ادامه داد: این جشنواره قرار بود سال گذشته برگزار شود و به خاطر اینکه جشنواره در دوره‌های قبل مشکلات مالی داشت و بخشی از جوایز پرداخت نشد لازم بود پرونده جشنواره قبلی بسته شود و برای هفتمین جشنواره فارابی پرونده جدیدی باز شود.

 وی ادامه داد: برای برگزاری هفتمین جشنواره فارابی باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شد و اعتبار آن نیز مهیا می‌شد و اینکه باید حضور رئیس‌جمهور در این مراسم هماهنگ می‌‌شد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه هزینه‌های این جشنواره نزدیک به یک سوم کاهش پیدا کرده است،‌ گفت: میزان جایزه برای برگزیدگان بین 5 تا 25 میلیون تومان است که توسط بنیاد نخبگان و وزارت علوم پرداخت خواهد شد. همچنین آثاری هم که مناسب باشد منتشر می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: رئیس‌جمهور کشورمان نیز قبل از انتخابات ریاست جمهوری یک اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بود و پس از ارزیابی، اثر وی برگزیده شد و از نظر داوران این اثر به عنوان اثر برجسته انتخاب شده است ولی ما نام آقای روحانی را از بین کسانی که از آنها تجلیل می‌شود، خارج کردیم.

 وی با بیان اینکه موضوع اثر رئیس‌جمهور در بحث امنیت ملی و نظام اقتصاد ایران بوده است، افزود: بنابر آئین‌نامه‌های موجود برگزاری کنندگان نمی‌توانند اثری را به جشنواره ارسال کنند البته آقای روحانی قبل از انتخابات این کار را کرده بود و بنابر خواسته خود ایشان نیز اثرشان از این جشنواره خارج شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد:‌ در این جشنواره علاوه بر آثار پژوهشی از پیشکسوتان علوم انسانی و اسلامی تقدیر می‌شود و نشریه علمی برتر انجمن علمی برتر و موسسه علمی برتر نیز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

هاشمی در ادامه با اشاره به آثار خارجی در هفتمین جشنواره فارابی افزود: در بخش خارجی هیچ کدام از آثار نتوانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند. 312 اثر از خارج به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که هیچ کدام از آنها نتوانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

وی در خاتمه افزود: با توجه به جزئیاتی که در فرایند داوری وجود داشت ما در هفتمین جشنواره فارابی در برخی از رشته‌ها نفر اول نداریم.