شناسهٔ خبر: 28475 - سرویس دیگر رسانه ها

انتقاد فرزاد ادیبی؛

لطفا کارهای مرا پس بدهید

فرزاد ادیبی با انتشار نامه‌ای سرگشاده، ضمن انتقاد از پوستر هفتمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر، از حضور یافتن در این جشنواره انصراف داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در نامه‌ی این طراح گرافیک که در اختیار خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا قرار گرفته، آمده است:

 

مسوولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

1422950515237_amin khosroshahi-10-165.JPGلطفا کارهای مرا پس بدهید

شما که پوستر نمی‌شناسید و کاری هنرستانی را برای هفتمین جشنواره‌ی تجسمی فجر برمی‌گزینید، حق ندارید آثار مرا در این مجموعه نمایش دهید. آیا آثار بزرگان طراحی گرافیک ایران را باید چنین پوستری نمایندگی کند؟

نه به‌عنوان طراح پوستری که خود سفارش داده و ناعادلانه خفه‌اش کرده‌اید که به‌عنوان یک طراح، به این بی‌دانشی اعتراض و از حرفه‌ی خود دفاع می‌کنم. در جایگاه یک معلم گرافیک این انتخاب را اهانت به شعور و سلیقه‌ی مردمی می‌دانم که فرهنگ تصویری‌شان قرن‌ها الهام‌بخش بوده است.

 

پوستر هفتمین جشنواره تجسمی فجر

 

اگر طراحان گرافیک، به پوستر جشنواره‌ی تئاتر اعتراض داشتند که محتوا و ساختار قابل قبولی نداشت، لااقل اجرای خوبی داشت، اما پوستر جشنواره‌ی تجسمی که به‌لحاظ موضوعی باید چشم جشنواره‌های‌تان باشد، حتی اجرای درستی هم ندارد.

شما که فرق بین نقاشی و گرافیک را نمی‌دانید و یک نقاش را برای مدیریت هنری برمی‌گزینید، چگونه ادعا می‌کنید متولی بزرگ‌ترین رویداد تجسمی کشورید؟! دریغا. دریغ از نام‌هایی چون ممیز، بریرانی و مثقالی و ... که در نمایشگاهی گرد آیند و چنین پوستری پرچمش باشد. گویی الکنی بی‌خرد، شاهنامه بخواند. دریغ. آقایان! ما دل خوش کرده بودیم به تغییر و تحول، تدبیر و امید! آیا مشارکت انجمن‌ها و حمایت‌های‌تان این است؟!

تا کنون از وزارت ارشاد هیچ‌گونه مطالباتی نداشته و ندارم، تنها خواسته‌ی من به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه‌ی هنری این است که به شعور مردم‌مان احترام بگذاریم. ضمن حمایت از عملکرد آقایان علی مرادخانی و مجید ملانوروزی، از ضعف مدیریت و کم‌دانشی دبیر و مدیر هنری این جشنواره گله‌مندم. گرچه انتخاب افراد غیرمتخصصی اینچنین، مدیریت‌های کلان را نیز زیر سوال می‌برد ...

 

فرزاد ادیبی 14 بهمن 1393

 

پوستر طراحی‌شده توسط ادیبی برای جشنواره