شناسهٔ خبر: 28782 - سرویس دیگر رسانه ها

وزیر ارشاد: مدیر اداره کتاب را به خاطر «یک تخلف بزرگ اداری» برکنار کردم

وزیر ارشاد تصریح کرد که خود شخصاً حکم برکناری مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی را امضا و آن را به معاون فرهنگی‌اش ابلاغ کرده و دلیل این تصمیم را هم بروز «یک تخلف بزرگ اداری» از سوی فرد یادشده ذکر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت برکناری علی شجاعی صائین از مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه طی هفته گذشته، ضمن بیان اینکه فعلاً این دفتر به صورت سرپرستی اداره می‌شود، گفت: مواردی که شایع کردند و مثلاً گفتند فلان کتاب مجوز می‌خواسته و چون ایشان مجوز نداده، برکنار شده، اینها صحت ندارد.

وی افزود: ما یک بخشنامه در یک حوزه مشخص به همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کردیم که این یک چارچوب و در واقع یک دستورالعمل بود ولی ایشان از این دستورالعمل تخلف کرده بود و به خاطر عدول از بخشنامه عمومی وزارتخانه، از مسئولیتش کنار گذاشته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی البته اشاره‌ای به دستورالعمل یادشده نکرد و در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا این بخشنامه مربوط به ممنوع شدن مصاحبه مدیران میانی وزارت ارشاد با رسانه‌ها بوده است؟، گفت: خیر، ربطی به این موارد ندارد و مسئله، اداری بوده است.

جنتی با تاکید بر اینکه من شخصاً نوشتم که ایشان باید برکنار شود و این نامه را هم به معاون فرهنگی وزارتخانه دادم، تصریح کرد: به هر حال این تخلف اداری آنقدر بزرگ بوده که چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

وی همچنین در جواب یکی از خبرنگاران که مدعی شد رئیس جمهور در آئین اختتامیه جایزه کتاب سال گفته است اگر مدیری در وارت ارشاد تخلف کرد، مسئولان این وزارتخانه باید سعه صدر داشته باشند و فوراً او را برکنار نکنند، انتساب این اظهارات به حسن روحانی را رد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس خطاب به این خبرنگار با طرح این سوال که آقای رئیس جمهور کی چنین حرفی زده است؟، بار دیگر تاکید کرد: من خودم آنجا (مراسم) نشسته بودم، ایشان کی چنین حرفی زدند که اگر مدیری تخلف کرد باید سعه صدر داشته باشید؟

اظهارات اخیر جنتی در خصوص علت برکناری مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی است که سه روز پیش هم رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در گفتگویی با خبرنگار مهر ضمن تشریح خدمات شجاعی‌صائین در مدت حضورش به عنوان مدیر این دفتر، اخبار برخی رسانه‌ها را که این تغییر را به دادن یا ندادن مجوز به برخی کتاب‌ها ارتباط داده بودند، تکذیب کرده بود.

مهدوی‌راد در عین حال در واکنش به این نکته که «با شرحی که شما از خدمات آقای شجاعی ارائه کردید، به نظر می‌رسد باید از او تقدیر می‌شد نه اینکه برکنارش کنند»، گفت: حالا حتماً چیزهای دیگری هم هست، اداری و غیراداری که اینها را باید خودشان بگویند، من فقط به حوزه‌های علمی این موضوع ورود کردم.

پیشتر هم حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفتگویی با خبرنگار مهر با بیان اینکه برکناری مدیر اداره کتاب با نظر وزیر ارشاد صورت گرفته، هدف از این تغییر را رسیدگی و پاسخگویی به آنچه مطالبات انباشته کاربران حوزه کتاب در کشور نامید، عنوان کرد.

علی شجاعی صائین که در دولت قبل مدیرعامل خانه کتاب بود و در دوره جدید مسئولیت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد را بر عهده گرفت، کمی بیش از یک سال از تصدی مدیریت آن، از این سمت کنار گذاشته شد.