شناسهٔ خبر: 29119 - سرویس دیگر رسانه ها

ارتقای سلیقه گروه‌های جوان از نگاه مسعود شعاری

مسعود شعاری عضو هیأت داوران بخش گروه نوازی کلاسیک ایرانی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر معتقد است سلیقه موسیقایی گروه‌های جوان در انتخاب قطعات و اعضای ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده سه‌تار در این دوره از جشنواره عضو هیأت انتخاب و داوری بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است.

وی درباره آثار گروه‌های جوان موسیقی گفت: دوره گذشته هم جزو هیأت انتخاب جشنواره بودم و خوشحالم از اینکه می‌بینم نسبت به دوره گذشته سلیقه موسیقایی گروه‌های جوان ارتقا پیدا کرده است. آنها در انتخاب آثاری که اجرا می کنند، انتخاب اعضای گروهشان و برخی ظرایف اجرا به مراتب بهتر از گذشته عمل کرده‌اند.

وی افزود: البته مواردی به گروه‌ها متذکر شده‌ایم تا در دوره‌های بعد این موارد را در کار خود لحاظ کنند. به نظرم دوستان و عزیزان شرکت کننده نیاز دارند تا درباره آهنگسازی و برخی مسائل عمیق هنری بازبینی در عملکرد خود داشته باشند.

این عضو هیأت داوران گروه نوازی کلاسیک ایرانی ادامه داد: موارد ظریفی چون تلفیق شعر و موسیقی می‌تواند عملکرد یک گروه را به مراتب به جایگاهی بالاتر برساند. بنابراین اگر هنرمندان جوان به ظرایفی از این دست توجه کنند می‌توانند هم در جشنواره امتیاز بالاتری را کسب کنند و هم همیشه در اجراهایشان موفق باشند.

شعاری تنظیم‌ قطعاتی که در این دوره از جشنواره هنرمندان جوان اجرا می‌کنند را از نقاط قوت آنها دانست و گفت: بسیاری از گروه‌ها در تنظیم کارهایشان بسیار دقیق عمل کرده بودند و می‌توانم بگویم در این عرصه خوب کار کرده اند.

 

421942_205055722929366_1974487254_n-e1415366132328

وی افزود: اگر هنرمندان جوان به تجربیات هنرمندان برجسته پیش از خودشان دقت داشته باشند می‌توانند از این تجربه‌ها استفاده کنند، روی پله‌هایی بایستند که هنرمند موفقی قبل از خودشان آن را خلق کرده است. در این حالت می‌توانند لااقل مطمئن باشند که جای پایشان محکم است و در بستر درستی حرکت می کنند. در این شرایط است که می‌توانند نوآوری‌های خوب و موفقی هم در کارشان داشته باشند.

وی با تاکید بر این موضوع که ارائه پاره‌ای توضیحات و ذکر نقاط قوت و ضعف گروه‌ها هم از خواسته‌های گروه‌های شرکت کننده، هم هیات انتخاب و هم برگزار کنندگان جشنواره است، توضیح داد: گروه‌ها دوست دارند با مشکلات و ایرادهای کارشان آشنا شوند. اعضای هیات انتخاب و داوری هم دوست دارند در جهت رشد گروه‌ها تجربیاتشان را با آنها در میان بگذارند و مدیران و برگزار کنندگان جشنواره نیز در چند دوره تلاش کردند این اتفاق بیفتد اما از آنجا که تعداد گروه‌های داوطلب برای حضور در جشنواره زیاد است و امکانات و بودجه محدود است، همه چیز طبق خواسته ما پیش نرفته است.

هیات داوران بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، اردشیر کامکار، بهداد بابایی و مظفر شفیعی هستند.