شناسهٔ خبر: 29204 - سرویس دیگر رسانه ها

اهالی فرهنگ از رئیس رسانه ملی چه انتظاراتی دارند؟

گروه هنر و رسانه ایبنا طی پرونده‌ای با عنوان «انتظارات اهالی کتاب از ریاست جدید صدا و سیما» نظرات، انتقادات و پیشنهادهای 14 تن از چهره‌های پُرکار و شناخته‌شده پژوهش و نگارش در حوزه‌های گوناگون را منتشر کرده است. این گزارش مروری اجمالی بر این مجموعه دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ايبنا؛‌ ناگفته پیداست که رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه‌های ملی کشورمان، در سال‌های اخیر تلاش و تمرکز ناچیزی بر اختصاص فضایی درخور به پدیده‌ «کتاب» و بیان و بهره‌گیری از جایگاه منحصر به فرد آن در فرهنگ‌سازی، روشنگری و حتی شادمانی عمومی داشته است.

سریال‌ها، تله‌فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی حداکثر از حضور فیزیکی کتاب در کتابخانه‌های خانگی به عنوان اشیایی دکوراتیو بهره برده‌اند و موضوع مطالعه به مثابه یک رفتار روزمره انسانی به کلی یا نادیده گرفته یا انکار شده است.

از سوی دیگر برنامه‌های اختصاصی کتاب نیز، چه در رادیو و چه در تلویزیون، به دلیل ساعات پخش نامناسب و نداشتن ساختار و کارشناسانِ به‌راستی آشنا به موضوع، هیچ‌گاه نتوانستد، کمینه تایید اهل قلم را دریافت کنند.

غیاب نخبگان فرهنگی کشور و آثارشان در رسانه ملی و معرفی گذرای برخی کتاب‌ها و آثار دست چندم و به گفته برخی «سفارشی» سبب شده‌اند، هر چه بیشتر موضوع مطالعه و تفکر در اذهان مخاطبان این رسانه ، به عنوان یک رفتار تجمّلی و «کتاب» به عنوان یک شیء لوکس تعریف شود. به گفته برخی پژوهشگران حداقل کار، تقلید از  رسانه‌های کشورهای دیگر می‌توانست باشد؛ الگوهای بسیاری برای تولید و ساخت برنامه‌های معرفی و نقد کتاب در تلویزیون‌های معتبر دنیا وجود دارد که هیچ‌گاه مطالعه نشده‌اند.

چنین موضوعاتی در گفت‌وگو با این ۱۴ تن مطرح و بسیاری مباحث و جزئیات کارگشا و راهبردی از زبان آنها منعکس شد.

بدیهی است این سلسله گفت‌وگوها می‌توانست و باید تا انعکاس نظرات افراد بسیار بیشتری ادامه یابد، اما ناامیدی بسیاری از اهالی قلم از سیاست‌های صداوسیما و در نتیجه خودداری از بیان نظرات خود و سال‌ها تماشانکردن این برنامه‌ها و درنتیجه بی‌اطلاعی از آنها، انجام این گفت‌وگوها را دشوارتر و دایره آن را محدود کرده است. به هر روی حتی اگر مُشت نمونه خروار هم نباشد، بخشی از آن که هست. امید است انتشار این مجموعه مباحث، مدیریت و مدیران جدید صدا و سیما را به تاملاتی دوباره و جدّی‌تر درباره سیاست‌های فرهنگی این سازمان وادارد.



جدول زیر مختصری است از گفتگوهای انجام شده که با کلیلک‌کردن بر روی نام اشخاص متن کامل مصاحبه آنها قابل مشاهده خواهد بود.